مشکلات کنونی نظام تعلیم و تربیت به دلیل کم توجهی به مقطع ابتدایی است

اصفهان - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان مشکلات کنونی یادگیری و یاد دهی را در نظام تعلیم و تربیت به سبب کم توجهی به مقطع تحصیلی ابتدایی ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا ابراهیمی روز شنبه در نشستی با معاونت و دست اندرکاران حوزه آموزش ابتدایی استان با اشاره به این‌که اگر توجه کافی به حوزه ابتدایی انجام می‌شد، مشکلات امروز آموزش و پرورش کم‌تر بود، گفت: اگر در دانشگاه مشکلی داریم، باید بگردیم تا کم‌کاری و مشکلی که در دوره ابتدایی داشته‌ایم را شناسایی کنیم و به همین دلیل است که امام خمینی (ره) گفته‌اند ابتدایی را دریابید که دانشگاه دیر است.

وی دوره ابتدایی را زمان شکل‌گیری کرامت انسانی و اخلاق نیکو دانست و گفت: شخصیت دانش‌آموز که در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد، در دوره‌های بعد به سختی تغییر می‌کند و در این زمینه نقش الگویی معلم بسیار حائز اهمیت است،زیرا در هیچ دوره‌ای دانش‌آموز به اندازه دوره ابتدایی با معلم مأنوس نیست.

ابراهیمی به روز بودن معلم از لحاظ علمی، توجه ویژه به تعمیق اهداف دوره ابتدایی، برخورداری از اخلاق نیک و التزام به مسائل دینی و اعتقادی را از جمله ویژگی‌های معلم خوب برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از پژوهشگران و نوآوران از جشنواره‌هایی نظیر جابربن‌حیان و خوارزمی مسیر خود را شروع کرده‌اند و همین مساله لزوم حساسیت بالای معلم در دوره ابتدایی را یادآوری می‌کند.

وی تصریح کرد: موقعیت شناسایی و اقدام به‌هنگام از جمله الزامات کار در دوره ابتدایی است، زیرا گاه ارائه به‌هنگام یک مشوق به دانش‌آموز تأثیر چندبرابری نسبت به ارائه دیرهنگام همان مشوق خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با تذکر درباره کیفیت بخشی به دروس و به ویژه سه درس اصلی فارسی، ریاضی و علوم افزود: ضعیف بودن دانش‌آموز در درسی مثل فارسی، موجب کاهش درک مطلب در پایه‌های بالاتر خواهد شد و می‌تواند اثر خود را در نمره پایین دروسی مثل فیزیک، شیمی و دیگر درس‌ها که به ظاهر بی‌ربط با درس فارسی هستند، نشان دهد.

وی همچنین گفت که نظارت شبکه‌ای بر فرایند یاددهی و یادگیری در سال تحصیلی جدید در اولویت این دستگاه قرار گرفته است تا امکان بررسی عمیق فرآیند تعلم و تربیت فراهم شود.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: باید تلاش و برنامه‌ریزی شود تا سند تحول بنیادین در چند مدرسه به صورت کامل و همه‌جانبه اجرا شود تا نمونه مدارس تحولی قابل ارائه به دیگر مدارس باشد.

وی با اشاره به لزوم شناسایی بازماندگان از تحصیل گفت: طرح شهید محمودوند که در این خصوص اجرا شده، طرح خوبی است اما باید برای تکمیل این آمار و برگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به کلاس درس تلاش کرد.

ابراهیمی اضافه کرد: توجه ویژه به مدارس دولتی، تقویت مدارس دولتی کمتر شناخته شده، برندسازی آن‌ها، تلاش برای پوشش تحصیلی بالای ۹۹ درصد، تدوین برنامه ویژه برای مدارس چندپایه و توجه ویژه به کودکستان‌ها از جمله افق‌های آموزش ابتدایی برای سال تحصیلی جدید است که باید برای تحقق آن‌ها تلاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: حساسیت در انتخاب مدیر و مربی و توجه ویژه به محتوای ارائه شده در کودکستان‌ها ضرورت دارد و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای آن انجام شود.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: چنین مواردی تنها وقتی محقق خواهد شد که کار گروهی انجام شود و انسجام درون گروهی وجود داشته باشد زیرا وقتی تمام اجزای گروه کار خود را به خوبی انجام دهند، نتیجه مطلوب و مناسب حاصل خواهد شد.

بیش از ۹۰۵ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته در پنج هزار واحد آموزشی در استان اصفهان تحصیل کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha