تحولات اوکراین؛ تداوم حملات هوایی طرفین و ادعای کی‌یف درباره انفجار سد کاخوفکا

تهران- ایرنا- همزمان با آغاز ضد حمله اوکراین علیه مواضع روسیه و روایت‌های متعدد مسکو و کی‌یف از این حملات، ۲ طرف از تداوم حملات هوایی به زیرساخت‌های غیرنظامی خود خبر می‌دهند و اوکراین مدعی رهگیری تماس تلفنی ۲ شخص روس‌زبان درباره حمله به سد کاخوفکا است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه گاردین در زمینه آخرین تحولات جنگ اوکراین نوشت: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با اشاره به آغاز ضد حملات اوکراین علیه نیروهای روس گفته است که تلاش‌های آن‌ها تا این لحظه شکست خورده و مسکو چندین تهاجم اوکراینی‌ها را دفع کرده است.

اوکراینی‌ها نیز روز پنجشنبه مدعی شدند که در اطراف شهر باخموت در منطقه «دونستک» پیش‌روی‌هایی داشته‌اند. گفتنی است که هر دو طرف از درگیری‌های شدید در منطقه «زاپوریژیا» خبر داده‌اند.

گاردین می‌گوید: بااینکه فعالان فضای مجازی و بلاگرها از مشاهده تجهیزات جنگی و زرهی آلمانی و آمریکایی خبر می‌دهند تا این لحظه هیچ گزارش مستقلی از خطوط مقدم جنگی ارائه نشده است.

بر اساس این گزارش،‌ در نهایت انتظار می‌رود که اوکراین در ضد حمله علیه روسیه علاوه بر تجهیزات غربی، هزاران سرباز آموزش دیده خود توسط غرب را نیز به کارگیرد.

کمک نظامی ۲ میلیاردی آمریکا به کی‌یف

به گزارش گاردین، آمریکا روز جمعه یک بسته کمکی امنیتی ۲ میلیارد و یک صد میلیون دلاری دیگر به کی‌یف شامل تسهیلات دفاع هوایی و مهمات را اعلام کرد.

این روزنامه در گزارش آخرین تحولات اوکراین به نقل از فرماندهی مناطق جنوبی اوکراین نوشت: بر اثر حمله پهپادی روسیه به منطقه اودسا در ساعات اولیه روز شنبه دستکم سه تن کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

خبرگزاری تاس همزمان گزارش داد: بنابر اعلام سرگئی آکسیونوف فرماندار منطقه‌ای در شبه جزیره کریمه، پدافند هوایی روسیه روز شنبه ۲ موشک بالستیک گروم-۲ (Grom-۲) اوکراینی را در آسمان کریمه ساقط کرد. به گفته وی تاکنون تلفات و مجروحی بر اثر این حمله گزارش نشده است.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مقام‌های روسیه نوشت:‌ اوکراین از موشک‌های ساخت انگلیس موسوم به «استروم شدو» (Storm Shadow/ سایه طوفان) برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی که آوارگان تخریب سد کاخوفکا را پناه داده، استفاده کرده و دست کم یک غیر نظامی بر اثر این حمله موشکی جان خود را از دست داده است.

بر اساس این گزارش، به دنبال انفجار صبح روز سه شنبه سد کاخوفکا، حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع از منطقه خرسون در جنوب اوکراین به زیر آب رفته است که ۶۸ درصد آن در ساحل چپ رود دنیپرو و تحت اشغال روسیه قرار دارد.

مرکز فرماندهی عملیات جنوب اوکراین در ساعات اولیه روز سه‌شنبه شانزدهم خردادماه اعلام کرد که نیروهای روسیه سد نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» در شهر «نوا کاخوفکا» را منفجر کرده‌اند.

با این حال ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تلاش برای مقصر جلوه‌ دادن مسکو در فروریختن این سد از سوی غرب را اقدامی روس هراسانه خواند و خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد این حادثه شد.

تعلیق فعالیت سفارت ایسلند در روسیه

به گزارش گاردین، ایسلند اعلام کرد که فعالیت سفارت خود در روسیه را از یکم اوت (۱۰ مرداد) به حالت تعلیق در می‌آورد.

بدین ترتیب ایسلند نخستین کشوری خواهد بود که این اقدام را انجام داده و از مسکو می‌خواهد تا فعالیت خود در ریکیاویک (Reykjavik) [پایتخت ایسلند] را نیز محدود کند.

مجارستان نیز دیروز اعلام کرد گروهی از اسیران جنگی اوکراینی را از روسیه تحویل گرفته است. کی‌یف با استقبال از آزادی اسرای اوکراینی از آن ابراز بی اطلاعی کرد.

ادعای رهگیری تماس گروه خرابکار روسی توسط اوکراینی‌ها

در این میان، سرویس امنیت داخلی اوکراین (SBU) روز جمعه مدعی شد یک تماس تلفنی را رهگیری کرده که ثابت می‌کند یک «گروه خرابکار» روسی عامل انفجار سد کاخوفکا بوده است.

این سرویس یک فایل صوتی یک و نیم دقیقه‌ای در کانال تلگرامی خود از گفت‌وگوی ۲ مرد ناشناس را منتشر و ادعا کرد آن‌ها در حال گفت‌وگو درباره پیامدهای انفجار به زبان روسی هستند.

یکی از این افراد می‌گوید: گروه خرابکاران ما آنجا هستند و می‌خواستند با استفاده از [خرابی] این سد هراس ایجاد کنند. [اما شرایط] مطابق برنامه پیش نرفت. [نتیجه] بیشتر از برنامه ریزی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha