۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85135965
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ظرفیت گردشگری تالاب استیل آستارا احیا می‌شود

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: برای احیای تالاب استیل و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آن با همکاری دستگاه‌های مربوطه تلاش می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز شنبه در دیدار با رئیس و کارکنان اداره حفاظت محیط زیست آستارا به مناسبت هفته محیط زیست، اظهار کرد: لایروبی تالاب باید از سوی آب منطقه‌ای انجام شود که هم ذخیره آب تالاب را بالا می‌برد و برای کشاورزان خوب است و هم بهتر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که باید مجوزهای مرتبط در این زمینه گرفته شود.

وی افزود: با توجه به پیگیری انجام شده، کار لایروبی از سوی آب منطقه‌ای صورت خواهد گرفت و حفاظت محیط زیست نیز باید کار نظارتی خود را انجام دهد که مشکلی پیش نیاید؛ در این راستا بهتر است کار در چند مرحله انجام شود و مرحله نخست از ناحیه هتل باشد که خیلی پر شده است.

فرماندار آستارا با اشاره به سازه چوبی ساخته شده در حاشیه تالاب استیل، بیان کرد: شرایط کنونی موجب شده تا حتی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی به راحتی وارد محدوده تالاب می‌شوند و حتی پارک می‌کنند.

وی با تاکید بر جلوگیری از فعالیت قایق‌های موتوری بدون مجوز و لزوم استفاده از قایق‌های پدالی و پارویی در راستای حفظ زیست بوم تالاب استیل، عنوان کرد: اگر این منطقه به سرمایه‌گذار واگذار شده بود، حداقل به صورت هفتگی رصد می‌شد و شخصی هم به عنوان نماینده محیط زیست می‌توانست بر کار آنها نظارت کند.

رضایی‌پور اضافه کرد: اداره حفاظت محیط زیست باید اقدام لازم در بحث موافقت و صدور مجوز را انجام دهد تا بخش خصوصی در تالاب استیل آستارا فعال شود و در این صورت اگر کسی کاری خلاف قوانین زیست محیطی در آن انجام داد هم راحت می‌شود برخورد کرد.

وی همچنین گفت: سال گذشته در بحث سنبل آبی به دلیل بعضی موانعی که وجود داشت، تحمل کردیم و اداره‌ها گردن هم دیگر انداختند؛ الان دوباره در حال رشد است و باید با راهکاری کارشناسی با این گونه مهاجم مقابله شود.

فرماندار آستارا تاکید کرد: باید با کمک شهرداری و مالکان و نظارت حفاظت محیط زیست نسبت حمل مصالح از دریا و پر کردن محوطه موجود در نزدیکی ساحل که به محلی برای رشد سنبل آبی تبدیل شده است، اقدام لازم انجام بگیرد.

حفاظت محیط زیست موافق احیای تالاب استیل است

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا نیز گفت: پروژه تالاب استیل به دلیل فقدان بودجه و نگهداری نابود شد، البته هزینه‌ای بود که در واقع دولت از جیب سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های دیگر گذاشته بود، هرچند مخالفانی هم داشت که نباید اجرا شود اما آن پروژه، پروژه بدی نبود.

محمدرضا سلامی با اشاره به سرقت برخی تجهیزات، افزود: سازه‌هایی که به هر حال با سرمایه‌گذاری ساخته شده بود، الان رها شده و برای اینکه جلوی تضرر به دولت را بگیریم باید آنجا احیا شود؛ چندین سال گذشته لایروبی تالاب انجام نشده که در حوزه آب منطقه‌ای است و اگر انجام شود، تالاب احیا می‌شود.

وی بیان کرد: مردم نیز از آلودگی صوتی، ایجاد آلودگی‌های محیطی در نتیجه اقدام‌هایی مانند تعویض روغن شکایت داشتند و در این راستا به سرعت در مورد جلوگیری از پارک کامیون‌ها در محدوده تالاب استیل آستارا نیز نامه‌ای به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان نوشته شده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا اضافه کرد: ۸۰ مورد نامه هشدار دهنده به دستگاه‌های گوناگون، متولیان حوزه پسماند، پساب، فاضلاب، حوزه مدیریت ماده هفت قانون پسماند، نقش بخشداری‌ها در محورهای ارتباطی، در حوزه جلوگیری و مقابله با هر گونه آلودگی زیست محیط، کشت گیاه پالونیا و سنبل آبی، مناطق تحت مدیریت نوشته و فرستاده شده است.

وی با اشاره به اینکه چهار اداره منابع طبیعی از نظر بحث مالکیت، جهاد کشاورزی در بحث آبیاری زمین‌های روستای عباس‌آباد و اداره آب در کنار حفاظت محیط زیست در بحث تالاب استیل آستارا درگیر هستند، گفت: دستگاه‌ها باید با همکاری حفاظت محیط زیست در راه توسعه پایدار تلاش کنند تا پروژه‌ای بدون هماهنگی با محیط زیست اجرا نشود که بعدها دچار مشکل شود.

سلامی یادآور شد: بحث لایروبی‌ها و برداشت از معدن‌های شن و ماسه و رودخانه‌ها نیازمند مجوز از چند دستگاه ذی‌صلاح از جمله صنعت و معدن، آب منطقه‌ای، حفاظت محیط زیست و دادستانی هستند و هیچ یک از اینها به تنهایی نمی‌توانند مجوزی صادر کنند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا: بر اساس بخشنامه‌ دستگاه‌های متولی باید با تکثیر پالونیا و سنبل آبی مقابله شود.

وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر در یک نقطه آستارا بحث سنبل آبی را داریم که در یک مورد به دلیل شخصی بودن ملک نگرانی وجود ندارد؛ نگرانی این است که سنبل آبی را از آنجا بردارند و به سایر پهنه‌های آبی شهرستان انتقال دهند که آن دیگر هزینه گزافی است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا ادامه داد: با توجه به اینکه سنبل آبی سریع رشد می‌کند و تالاب‌ها را فرا می‌گیرد، جمع‌آوری آن نیازمند استفاده از ابزار فیزیکی و تجهیزات مکانیزه است و از محل اعتبار پدافند غیرعامل به شهرستان هزینه وارد می‌کند و راهکار این است که در همان محل خاکریزی و مدفون شود.

وی بیان کرد: پالونیا هم یک گونه مهاجم است که با وجود برگ‌های بزرگ و سایه‌اندازی به شعاع زیاد، مصرف آب زیاد و قدرت تکثیر بالایی دارد و با توجه به شرایط خشکسالی کشور می‌تواند به زیست‌سازگان جنگل‌های ما غالب شود و اجازه احیای زیست‌بوم را ندهد.

سلامی افزود: ۲ مورد تا کنون در شهرستان آستارا شناسایی شده، یکی در بلوار سفیر امید است که شهرداری سال‌های گذشته آنها را کاشته و با توجه به اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر قطر دارند، به مرحله بهره‌برداری رسیدند؛ اما در اثر تندبادها ممکن است فوری بشکنند و به تاسیسات و خودورها آسیب بزنند که تبعات آن به خود شهرداری برمی‌گردد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا با اشاره به تاکید سازمان جنگل‌ها در مورد اقدام فوری برای جلوگیری از تکثیر پالونیا، اظهار کرد: اداره اوقات و امور خیریه آستارا سه هزار و ۵۰۰ متر عرصه را برای کاشت پالونیا اختصاص داده است که انتظار می‌رود هر چه سریعتر اقدام لازم در زمینه جمع‌آوری آنها انجام بگیرد و با گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم منطقه جایگزین شوند.

وی اضافه کرد: پالونیا سریع حجم می‌گیرد و با همین تبلیغات هم وارد شده است؛ اما ریشه‌اش چندان عمق نمی‌گیرد و از سوی دیگر رشد سریع دارد و اگر این گونه به زمین‌های جنگلی آستارا نفوذ کند، دچار مشکلی جدی خواهیم شد؛ با توجه به آخرین ابلاغ‌ها از سوی دستگاه‌های ملی، باید به سرعت نسبت امحای آنها اقدام گردد.

ظرفیت گردشگری تالاب استیل آستارا احیا می‌شود

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد

سلامی عنوان کرد: بحث سگ‌های ولگرد از دیگر مشکل‌هایی است که در عمل دارد به یک تهدید تبدیل می‌شود؛ از یک‌سو زاد و ولد با توجه به حمایت‌هایی که از سوی مردم انجام می‌شود، در حال افزایش جمعیت آنها است و از سوی دیگر گزش این حیوان‌ها می‌تواند به بروز بیماری‌هایی منجر شود.

وی پیشنهاد کرد که از ظرفیت بخش خصوصی در بحث ساماندهی سگ‌های ولگرد استفاده شود؛ از کسانی که متقاضی پرورش سگ هستند، استقبال می‌کنیم که این سگ‌ها را پس از آزمایش و عقیم‌سازی پرورش بدهند و به متقاضیان از جمله برای چوپانی و نگهبانی واگذار کنند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا گفت: ۲ فقره مجوز تا کنون در شهرستان آستارا برای متقاضیان پرورش سگ صادر شده که حدود ۴۰ تا ۵۰ قلاده است و اگر مورد حمایت دستگاه‌های متولی قرار بگیرند، می‌توانند ظرفیت خود را افزایش دهند و در این زمینه ورود داشته باشند.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود که در حوزه‌های مختلف بدون اقدام‌های سلبی امور را پیش ببریم تا کار به مرحله شکایت و اعمال جریمه نرسد، وگرنه در صورت پیگیری جریمه‌های سنگینی برای متخلفان در بر خواهد داشت.

آستارا یک پناهگاه حیات وحش به عنوان اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست با مساحت افزون بر یک‌هزار و ۷۴ هکتار دارد که از جنوب به لوندویل، از شمال به آستارا، از شرق به دریای خزر و از غرب به جاده آستارا-لوندویل منتهی می‌شود.

شهرستان آستارا که طبیعتی آمیخته از جنگل، جلگه و دریا دارد، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha