۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۵۷
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85136221
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

ضرغامی: ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی همه شهرها ضروری است

اصفهان- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به دستور رییس جمهور، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی همه شهرها ضروری بوده و لازم است مسوولان شهرها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزت الله ضرغامی عصر شنبه در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و برگزیدگان صنایع دستی در اصفهان افزود: عرضه محصولات صنایع دستی یکی از مشکلات فعالان این حوزه است به همین دلیل ایجاد بازارچه و محل فروش محصولات آنها در ورودی شهرها به رفع آن کمک بسیاری می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین با ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهرها، این محصولات با واسطه کمتر و قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و می‌تواند موجب رونق هرچه بیشتر صنایع دستی شود.

وی با اشاره به فعالیت هایی که در این زمینه در برخی شهرها مانند زنجان انجام شده است، اظهار داشت: بقیه شهرداران از این موضوع عقب نمانند و لازم است در ورودی شهرها این امکان فراهم شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه خدا همه چیز را زیبا آفرید و برای هر چیزی، زیبای آن درست است، گفت: ما صحنه‌ای غم انگیزتر از عصر عاشورا نداریم اما حضرت زینب(س) در توصیف آن می‌گوید که «چیزی جز زیبایی نمی‌بینم».

اصفهان عروس صنایع دستی دنیاست

وی همچنین با تاکید بر اینکه اصفهان عروس صنایع دستی دنیاست، تصریح کرد: اصفهان مهد زیبایی‌هاست و یک بُعد آن، صنایع دستی متنوع و گستردگی آن است.
ضرغامی با بیان اینکه طبق آمار حدود ۱۰۰ هزار نفر در شهر ۲ میلیون نفری اصفهان در زمینه صنایع دستی کار می‌کنند، افزود: اگر این رقم را در تعداد اعضای خانوارها ضرب کنیم رقم بزرگی به دست می آید و نشان می دهد در این شهر جمعیت بالایی در این عرصه فعالند.
وی با بیان اینکه ریشه صنایع دستی نیاز اولیه مردم بوده اما به شکل زیبا ساخته شده است مانند سفال و لباس، گفت: ایرانیان هر چه که نیاز داشتند زیبا آفریدند و هنرهای سنتی کنار صنایع دستی بوده و بهم گره خورده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خواهش دارم در حوزه تولید در کشور، هرچه می‌سازید زیبا باشد.

یکی از عوامل گرایش به بدحجابی، عدم تولید لباس‌های خوب و زیباست

وی تصریح کرد: در مطالعه‌ای که داشتم ۲۴ دلیل برای گرایش به بدحجابی عنوان کردم که یکی از آنها این است که لباس خوب، زیبا و شایسته برای سنین و سلیقه‌های مختلف تولید نشده است.

ضرغامی همچنین با اشاره به درد و دل ها و مشکلات فعالان صنایع دستی گفت: برخی از هنرمندان این حوزه تاکید داشتند که متولی مشخصی ندارند و امور آنها در چند وزارتخانه مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی دنبال می‌شود.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده و تصویب آن در شورایعالی انقلاب فرهنگی مقرر شد از این پس فرایند ارزشیابی و اعطای درجه هنری هنرمندان صنایع دستی در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه آیین نامه این موضوع باید تا یک ماه دیگر تقدیم شود، خاطرنشان کرد: بیمه هم یکی از مسائل مهم برای هنرمندان صنایع دستی است که باید وضعیت آن روشن شود و اول باید رونق تولید و صادرات صورت گیرد.

وی ادامه داد: امید است با دستوری که رئیس جمهور در این زمینه داده هرچه زوتر این مساله حل شود و از همه مسوولان درخواست دارم در این زمینه اقدام کنند.

در این مراسم از پیشکسوتان و برگزیدگان صنایع دستی استان اصفهان تجلیل شد.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز شنبه همزمان با هفته صنایع دستی به استان اصفهان سفر کرد.وی در این سفر ابتدا از صنایع‌ دستی روستایی و عشایری سمیرم بازدید کرد.

از جمله برنامه های سفر یک روزه ضرغامی به اصفهان می توان به افتتاح بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی اشاره کرد.

معرفی نژاد اسب منحصر بفرد دره‌شوری و آغاز مستندسازی برخی از پرونده‌های ثبتی خوراک‌های سنتی عشایر منطقه بخشی دیگر از برنامه‌های سفر وزیر میراث‌فرهنگی به اصفهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha