۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۲۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85136305
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

استاندار: اصفهان میراث‌دار یک سوم رشته‌های صنایع دستی دنیا است

اصفهان - ایرنا - استاندار اصفهان گفت: اصفهان میراث دار یک سوم رشته‌های صنایع دستی دنیاست و از ۳۶۵ رشته صنایع دستی ثبت شده در ایران، حدود دو سوم آن در اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید رضا مرتضوی شنبه در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و برگزیدگان صنایع دستی در اصفهان افزود: صنایع دستی، سفیر فرهنگی و هنری مردم کشور است بنابراین هنرمندان این عرصه، مرزبانان فرهنگ و هنر به‌شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه اصفهان با برخورداری از این ظرفیت ها، شهر جهانی صنایع دستی نام گرفته است، اظهار داشت: اصفهان شهر موزه ای است که آن را مهد تمدن، فرهنگ، ادب، هنر، علم، ایثار و حکمت می شناسند.
مرتضوی اضافه کرد: جای جای استان اصفهان جلوه هایی از هنر و خلاقیت صنایع دستی را در خود پرورش داده است و در کنار آن آیین ها، باورها، سنت ها و ارزش های برآمده از فرهنگ پویای این دیار کهن به بالندگی رسیده و از مصادق بارز میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است.

استاندار اصفهان گفت: در عصری که پدیده جهانی شدن مرزهای جغرافیایی و اقتصادی کشورها را در نوردیده و فرهنگ اصیل سرزمین ها را به مخاطره انداخته است، ضرورت پاسداشت آن بیش از پیش آشکار شده و هنرمندان بویژه در عرصه صنایع دستی مرزبان اصلی جغرافیای فرهنگ و هنر تمدن خود هستند و باید از آنها قدردانی کرد.

شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود حدود یکصد هزار نفر در شهر اصفهان در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنند که حدود پنج درصد از جمعیت ۲ میلیون نفری این خطه را شامل می شود.

علی قاسم زاده با بیان اینکه هنوز حق صنایع دستی به خوبی ادا نشده است، افزود: اگر شرایط بهتری برای صنایع دستی ایجاد شود این بخش ظرفیت فوق العاده ای برای اشتغال دارد.

وی با اشاره به اینکه چند عامل سبب ماندگاری صنایع دستی ایران شده است، خاطرنشان کرد: صنایع دستی ما به اقتضای زمان خود را تطبیق داده و از طرفی تاب آوری داشته است.

شهردار اصفهان ادامه داد: همچنین فرهنگ پذیری و گشاده رویی، تشکیل زنجیره نسلی و خلاقیت و نوآوری پیوسته از رازهای ماندگاری صنایع دستی کشورمان محسوب می شود.

به گزارش ایرنا در این مراسم با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پیشکسوتان و برگزیدگان صنایع دستی استان اصفهان تجلیل شد.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز شنبه همزمان با هفته صنایع دستی به استان اصفهان سفر کرد.

اصفهان در سال ۱۳۹۴ بعنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو(سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد و همچنین توسط شورای جهانی صنایع دستی، عنوان ”شهر جهانی صنایع دستی” به آن اعطا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha