به گزارش ایرنا، محور ارتباطی کندوان واقع در حوزه استحفاظی شهرستان چالوس سالها منتظر رفع نقاط حادثه خیز و جلوگیری از سقوط سنگ ها از ارتفاعات است، این در حالی است که مشکل ریزش سنگ از ادوار گذشته تا امروز جان شماری از کاربران جاده ای و مسافران و گردشگران محور را گرفته است.
به گفته مسوولان امر فقط در سال جاری پنج نفر بر اثر سقوط سنگ از ارتفاعات کندوان جانشان را دست دادند.
این جاده ملی به علت تردد شبانه روز هزاران خودروی مسافران و گردشگران علاوه بر رفع نقاط حادثه خیز نیازمند تقویت امکانات و تجهیزات پلیس راهی، راهداری و امدادی است تا ارایه خدمات به ویژه در مواقع بروز حوادث طبیعی و تصادفات بدون دغدغه انجام شود.
جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر آن با عنوان کندوان در محدوده استان مازندران واقع شده است، محور کندوان یکی حساس ترین و حیاتی ترین محورهای پرتردد کشور محسوب می شود که باید به همه بخش های این جاده توجه ویژه بشود.
برابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در جاده کندوان تردد می کنند.
شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر غرب مازندران همچون محور کندوان با وضع موجود خدمات ملی ارایه کند که ضروری است مسوولان کلان کشوری نسبت به تامین زیرساخت های منطقه تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.
به اعتقاد کارشناسان حوزه حمل و نقل اگر زیرساخت راه ها از جمله محور کندوان مطلوب باشد به طور قطع در حوزه ترافیک و ایجاد رضایتمندی کاربران ترافیک شرایط بهتر می شود.
شماری از رانندگان و کاربران ترافیک و فعالان دست اندر امیدوارند که مشکلات فراروی محور کوهستانی کندوان با تصمیم و اقدام جهادی دولت سیزدهم بتدریج برطرف بشود.
استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.
مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیونها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال موید این مطلب است که ایمن سازی جادههای استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دولت سیزدهم نیز تاکنون قدم هایی برای رفع مشکلات محورهای ارتباطی استان برداشته است.
لزوم تمرکز مسوولان استانی بر کاهش نقاط حادثه خیز جادهها
مسوولان امر معتقدند در تخصیص اعتبارات به ویژه در بخش ایمن سازی محورهای ارتباطی در راه های ارتباطی استان مازندران به ویژه کندوان باید منابع مالی بیشتری به این امر اختصاص یابد تا ایمنی برای تردد هموطنان در جاده ها بیش از پیش فراهم شود.
برابر آمار بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل مازندران جادهای انجام می شود و ایمن سازی و ارتقای سه محور مواصلاتی اساسی استان شامل کندوان، هراز و فیروزکوه و ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه ارتباطی موجود استان می تواند نقس بسیار موثری در توسعه استان، افزایش اشتغال و کارآفرینی و تسهیل و تسریع حمل محصولات داشته باشد.
در زمان حاضر ۸۰۰ نقطه حادثه خیز در راههای کشور شناسایی شده که ایمنسازی نیمی از آنها به گفته مسوولان سازمان راهداری با آشکارسازی یا بهبود مهندسی در دستور کار قرار گرفته است.
در همین پیوند، رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در بازدید ماه گذشته از محور کندوان تاکید کرد: مدیران شهرستانی راهداری و حمل و نقل جاده ای استان باید تمرکز خود را بر کاهش نقاط حادثه خیز و نگهداری جاده ها بگذارند.
به گفته وی نگهداری راهها، حذف نقاط حادثهخیز و نوسازی ماشینآلات در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار گرفته است.
ضرورت تخصیص اعتبارات ملی
فرمانده پلیس راه کندوان گفت: اکنون چهار نقطه حادثه خیز پرخطر این محور پرتردد کشور ملموس و مشهود است که باید برای رفع آن تدابیر ویژه ملی اتخاذ شود.
سرگرد محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نقاط حادثه خیز واقع در منطقه پل ذغال، پیچ آینه بالا و پایین مرزن آباد واقع در کف هزار چم و پیچ مکارود این محور کوهستانی است که به تعریض و حذف پیچ نیاز دارد.
وی اظهارداشت: این محور اگرچه در حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس واقع شده ولی خدمات ملی می دهد در حالی که بودجه آن شهرستانی بوده که همه مسوولان منطقه به آن واقف هستند.
سرگرد احمدی خاطرنشان کرد: اعتبارات اختصاصی این محور باید متناسب با خدمات ملی باشد چرا که آمارهای تردد خودروها در برخی از روزهای سال نظیر تعطیلات نوروزی امسال تا ۵۰ هزار مورد ثبت شد.
فرمانده پلیس راه کندوان گفت: امید است که در سال جاری سیاست ها به گونه ای برنامه ریزی شود که با تخصیص اعتبارات در حد ملی بتوان مشکلات موجود این محور را برطرف کرد.
سرگرد احمدی بر ضرورت توجه به زیرساخت های کندوان تاکید و اضافه کرد: رفع موارد زیرساختی نیازمند اعتبارات ملی است که خوشبین هستیم در سال جاری مسوولان کشوری و استانی به این نیاز مهم توجه ویژه خواهند داشت.
وی ریزش و سقوط سنگ را از دیگر چالش اساسی برشمرد و ادامه داد: طرح لق گیری سنگ ها از ارتفاعات این جاده در مواردی انجام شده اما برای رفع ریشه ای آن باید برنامه ریزی اساسی توسط نهادهای مربوط اتخاذ شود.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه عوامل اعم از پلیس راه و راهداری و مسوولان مربوط تلاش می کنند تا مشکلات این محور با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت به سرانجام برسد.
فرسودگی کوه / ضرورت حل ریشه ای مشکل
به گفته وی ریزش سنگ محور کندوان به علت فرسودگی کوه در کمترین ارتعاشات صوتی و حرکت خودرویی و بارندگی فصلی و متناوب تشدید میشود.
به گفته وی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور و منطقه با وجود تلاش خوبی در این محور دارند باید پای کار بیایند تا این مشکل ریشه ای حل بشود.
به تاکید فرمانده پلیس راه کندوان رسیدگی بیشتر نهادهای مربوط به این محور ملی و بین المللی و حیاتی کشور با هدف خدمات رسانی مطلوب ضروری است.
کارشناسان امر تاکید دارند چون کندوان جاده بین المللی بوده انتظار این است که سازمان راهداری در تخصیص بودجه توجه خاصی برای ایمن سازی این محور داشته باشند و همچنین کارگروه ویژه برای این جاده را الزامی می دانند.
با این توصیف تاکنون برای رفع مشکل جاده کندوان تدابیر اصولی اندیشیده نشده است و همچنان این جاده آبستن خطرات زیادی است لذا انجام تحقیقات دانشگاهی برای رفع معضلات آن اجتناب ناپذیر است تا برای همیشه پرونده قطور مشکلات کندوان بسته بشود.
به اعتقاد نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده باید به جاده کندوان تغییر کند.
محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: از نگاه انفعالی به جاده کندوان باید خارج شد و حتی راه اندازی شعبه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در غرب مازندران با هدف رفع چالش های مربوط به ویژه کندوان الزامی است.
تدبیر ویژه برای ایمن سازی کندوان
فرماندار چالوس با اشاره به تکرار جان باختن کاربران جاده ای ناشی از سقوط سنگ از ارتفاعات کندوان واقع در حوزه استحفاظی این شهرستان، تدابیر ویژه برای ایمن سازی اساسی این محور از سوی مسوولان کشوری را اجتناب ناپذیر دانست.
علی قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موضوع با مسوولان کشوری، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین مسوولان استانی در میان گذاشته شد که برای ایمن سازی این محور فکر اساسی کنند تا مسافران در حال گذر از این گذرگاه حادثه خیز دچار حادثه نشوند.
قاسمی بیان داشت: دیدن این حوادث دلخراش و بیرون کشیدن پیگیر خون آلود افراد جان باخته و زخمی شده در لا به لای آهن پاره ها و حجم انبوه سنگ ها، دل هر انسانی را به درد می آورد که باید تدابیر ویژه ای برای این جاده اندیشیده بشود.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری حدود پنج نفر در این جاده به علت سقوط سنگ از ارتفاعات جان باختند و چهار نفر هم زخمی شده اند که با توجه به تکرار این حوادث مسوولان ملی باید برای ایمن سازی این محور برنامه ریزی اساسی و تصمیم بنیادین اتخاذ کنند.
فرماندار چالوس با اشاره به آنکه این محور تا اطلاع ثانوی به روی وسایط نقلیه بسته است، گفت: امروز از مسوولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران خواستم تا با اعزام نیرو و امکانات و تجهیزات برای انجام عملیات لق گیری سنگ ها از ارتفاعات در چند نقطه حادثه خیز کندوان به ویژه کمر زرد حوالی دره هریجان اقدام کنند.
انجام طرح های آبخیزداری در مناطق بالادست جاده
صاحبنظران حوزه منابع طبیعی می گویند برای پیشگیری از سقوط سنگ و جلوگیری از ریزش و رانش زمین در جاده کندوان باید طرح های آبخیزداری در بالادست این جاده اجرا شود. نکته مهمی که باید در برنامه ریزی های نهادهای مربوط لحاظ شود.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان چالوس گفت: برای ۶ نقطه شناسایی شده حد فاصل سیاه بیشه تا ولی آباد محور کندوان در سال گذشته هفت هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که پیمانکار مربوط کار لق گیری سنگ ها از ارتفاعات را انجام داده است.
مهدی صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در منطقه پل ذغال این محور نیاز به احداث پل جدید در همجوار این پل است و مکاتبات برای رفع این مشکل انجام شده و پیگیر هستیم تا این مورد هم برطرف شود.
نفوذ پذیری آب در کوه های منطقه بیشتر است
وی سیاه بیشه را یکی از مهمترین نقاط حادثه خیز این محور برشمرد و اظهارداشت: در این مورد با پیمانکار قرارداد منعقد شده که از هفته آینده نسبت به رفع آن اقدام می کند تا جلوی پرتاب سنگ ها از ارتفاعات گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: ۲ نقطه دیگر حادثه خیز حاد این محور " کمرزرد و هریجان " است که تاکنون چندین مورد مناقصه برگزار شد که از سوی پیمانکاران استقبال نشده است و امسال قرار است اعتباری برای انجام این مورد بگیرند تا مجدد مناقصه بگذارند.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان چالوس به نفوذپذیری آب در رشته کوه البرز اشاره کرد و گفت: رشته کوه البرز در محدوده کندوان نسبت به کوه زاگرس نفوذپذیری آب در آن زیاد است و همین عامل سبب می شود تا ریزش سنگ ها در محور اتفاق بیفتد.
اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای ایمن سازی کندوان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران از اختصاص حدود ۴۰۰ میلیارد ریال برای ایمن سازی جاده چالوس - کرج محدوده کندوان خبر داد و گفت: این اعتبار در راستای تحقق وعده معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در نشست شورای ترافیک استان واقع در شهرداری مرزن آباد بود که برای ایمن سازی این محور سخت گذر کوهستانی و پرتردد اختصاص داده شده است.
به گزارش ایرنا، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در چهارم فروردین ماه امسال بنا به دعوت استاندار مازندران در پی وقوع حادثه هولناک و تلخ سقوط سنگ به روی تعدادی از خودروها و تلفات انسانی در این نشست شرکت کرد و وعده داد افزون بر اختصاص اعتبارات استانی بلکه اعتبارات ملی هم برای ایمن سازی جاده کندوان اختصاص دهد که محقق شد.
در دوم فروردین ماه امسال به علت سقوط تخته سنگ های بزرگ از ارتفاعات در محدوده ولی آباد کندوان ۲ نفر کشته و سه تن مصدوم شدند.
حسن جهانیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبار افزون بر اجرای طرح عملیات لق گیری همچنین برای رفع نقاط حادثه خیز در ۱۰ نقطه در نظر گرفته شدو ضمن آنکه در کنار این عملیات باید اقدامات دیگری مانند مرمت دیواره سازی، افزایش ارتفاع دیواره های حفاظتی و توری سنگ ها انجام گیرد.
وی تصریح کرد: افزون بر این اقدامات حدود ۱۰ میلیارد تومان هم برای روکش آسفالت و عملیات لکه گیری برای این مسیر در نظر گرفته شد که از سال گذشته این عملیات آغاز شد و پیمانکاران مشغول کار هستند امیدوارم با صرف این اعتبار دیگر شاهد این حوادث تلخ و غمبار در این محور سخت گذر و حادثه خیز نباشیم.
جهانیان خاطرنشان کرد: هم اکنون در صدد انتخاب پیمانکاران در آگهی مزایده هستیم و به محض برنده شدن پیمانکار واجد شرایط عملیات ایمن سازی تا پیش از فرارسیدن فصل سرما در این محور انجام گیرد.
محور چالوس - کرج به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر به عنوان تنها مسیر اتصال استان های تهران و البرز به خطه غربی مازندران و شرق گیلان است.
روزانه به طور میانگین حدود ۲۵ هزار خودرو در محور کندوان تردد می کنند که این شمار نیز در ایام گردشگری و تعطیلات به ۵۰ هزار خودرو افزایش می یابد.
نظر شما