معاون محیط زیست همدان: واحدهای صنعتی به خارج از محدوده شهری منتقل شود

همدان- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: واحدهای صنعتی به خارج از محدوده شهری منتقل شود و اراضی بیابانی که به کانون های مولد گرد و غبار تبدیل شدند می توانند مکانی برای استقرار این واحدها و پنل های خورشیدی و تامین انرژی برق باشند.

سید عادل عربی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استقرار فعالیت های صنعتی در نزدیکی شهرها ، این اماکن را به محلی شلوغ و پرترافیک تبدیل می کند در حالیکه می توان صنایع و واحدهای صنعتی را از مراکز شهرها دور کرد.

وی اضافه کرد: نزدیکی واحدهای صنعتی به واحدهای مسکونی نه تنها منظره ای نازیبا از ورودی شهرها به نمایش می گذارد بلکه آلایندگی های زیست محیطی را به مناطق مسکونی منتقل کرده و نارضایتی هایی را به همراه دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: می توان واحدهای صنعتی را در حاشیه اتوبان همدان- تهران و در زمین های بایر، شوره زار، غیر قابل کشت و بیابانی دایر کرد و نباید از این موضوع مهم غافل شد.

عربی گفت: اراضی نامرغوب و غیر قابل کشت فراوانی به ویژه در حاشیه جاده ها وجود دارد که می توان در این محل های توسعه نیافته، شهرک های صنعتی جدید را به دور از شهرها دایر و مستقر کرد.

وی اضافه کرد: می توان با نگاه به آمایش سرزمین شهرک های صنعتی را در خارج و به دور از محدوده مسکونی و در نزدیک اتوبان ها توسعه داد و از ظرفیت بزرگراه برای تسهیل در جابجایی و صادرات کالا استفاده کرد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان درباره نحوه تامین آب مورد نیاز واحدهای مستقر در بیابان گفت: درصدد استقرار صنایع آب بر و مادر با نیاز بالا به آب در این مناطق نیستیم بلکه صنایعی که نیاز آب آنها تنها برای مصارف بهداشتی و آشامیدنی است نظیر هایتک(صنایع الکترونیک) را باید در این محل ها مستقر کرد.

عربی تاکید کرد: با استقرار واحدهای کم آب بر در خارج از محدوده شهری و در زمین های غیرقابل کشت و بیابانی، میزان تردد خودرو در محدوده شهری کاهش یافته و آسیب ها و خطرات احتمالی ناشی از فعالیت صنایع آلاینده نیز به حداقل ممکن می رسد.

وی گفت: همچنین می توان از انرژی ارزان نور خورشید برای تولید انرژی برق بهره گرفت و با استقرار پنل های خورشیدی در شوره زار و مناطق بیابانی نه تنها انرژی برق تولید کرد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: همچنین این کار در حفظ خاک، کمتر شدن قرارگیری خاک در معرض فرسایش و بهبود شرایط آن در طول زمان کمک می کند در عین حال با گرفتن سرعت وزش باد از ایجاد و خیزش گرد و غبار در کانون های مولد ریزگرد جلوگیری می شود.

عربی با ذکر اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی در شهرهای مراکز استان بیان کرد: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سریع، دقیق و با پوشش گسترده شهر، موجب اقبال شهروندان برای استفاده از این ناوگان برای جابجایی و پرهیز از استفاده خودروی شخصی می شود.

وی افزود: تاخیر خودروهای عمومی در جابجایی مسافر، کمبود ناوگان و گسترده نبودن ایستگاه های سطح شهر موجب می شود شهروندان استفاده از خودروی شخصی را به ناوگان عمومی ترجیح دهند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: برای ترغیب مردم به استفاده از خودروهای عمومی نیازمند فرهنگسازی و آموزش به ویژه از سوی شهرداری است.

۶۵ هزار هکتار از اراضی همدان تبدیل به بیابان شدند و ۴۸ هزار هکتار از اراضی این استان کانون های مولد گرد و غبار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha