جمع‌آوری ۲ هزار و ۵۶۳ معتاد متجاهر/ ضرورت طرح جامع ترافیک تهران

تهران - ایرنا - لزوم ساماندهی کودکان کار و خیابان و وجود ۷۰ هزار کودک کار و خیابان در تهران، انتقاد از نحوه استفاده از عمارت عین الدوله، لزوم تدوین طرح جامع ترافیک تهران، جمع‌آوری ۲ هزار و ۵۶۳ معتاد متجاهر، شناسایی ۳۷ خانه دود و تصویب طرح تخفیف در مجموعه شهر آفتاب به تولیدکنندگان داخلی از جمله محورهای یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود.  

به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، پرویز سروری روز سه شنبه در آغاز یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت کنونی دفاعی در ایران، گفت: کشورهایی که به تجزیه و فروپاشی ایران فکر می کردند، مجبور شدند راه تعامل را با جمهوری اسلامی انتخاب کنند.

وی افزود: این کشورها برای ایجاد ارتباط با جمهوری اسلامی صف کشیده اند و این موضوع نشان دهنده شکست آمریکا در منطقه است.

سروری اظهار داشت: هر سفارتخانه ای در تهران ایجاد می شود، موشک قدرتمندی است که به قلب دشمن شلیک می شود و نشان دهنده دیپلماسی بازدارندگی جمهوری اسلامی است.

وی افزود: امروز مقاومت برگ برنده منطقه است و همه باید در این مسیر حرکت کنند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به ارائه تذکرات پرداختند.

وجود ۷۰ هزار کودک کار و خیابان در تهران 

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در جریان این جلسه با ارائه تذکری گفت: یکی از مشکلات شهر تهران، کودکان خیابان و کار است که با آزارهای متعدد روبه رو هستند.

وی با بیان اینکه این کودکان دچار مشکلات جسمی و روحی می‌شوند و از سویی دیگر حضور آنها در خیابان‌ها مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می‌کند، افزود: ساماندهی کودکان کار باید از سوی نهادهایی همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرداری، سازمان بهزیستی کشور، وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها انجام شود.

 نجفی ادامه‌داد: با وجود تعداد متولیان متعدد، آمار کودکان کار در کشور و به ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه یک نهاد مشخص و رسمی در زمینه ساماندهی کودکان کار معرفی نشده است، افزود: حتی تا ۷۰ هزار نفر کودک کار وجود دارد که ۸۰ درصد از این افراد ایرانی نیستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح این پرسش که چرا اجازه ورود اتباع خارجی به عنوان کودکان کار داده می‌شود، خواستار مقابله با ورود کودکان کار خارجی و برخورد قاطعانه با باندهای کودکان کار در تهران شد.

واکنش به عزل بی دلیل برخی مدیران محلات 

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره عزل برخی مدیران محلات واکنش نشان داد و خواستار بررسی دلیل این امر شد.

وی با اشاره به وضعیت ستاد مدیریت محله اظهار داشت: ۶ ماه است که ریاست ستاد تعیین تکلیف نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواست تا از مهدی چمران رئیس این شورا بخواهند که ریاست ستاد را بپذیرند تا مشکلی که در این چند ماه گذشته بوده، حل و ستاد از بلاتکلیفی خارج شود.

پیرهادی با بیان اینکه در رسانه‌ها شنیده‌ایم که برخی مدیران محلات عزل شدند، گفت: اگر دلایل قانونی و قانع کننده در این خصوص وجود نداشه باشد، این اجحاف است.

وی با بیان اینکه شهرداری فهرستی از مدیران عزل شده به شورای شهر ارائه کند، از کمیسیون نظارت و حقوقی خواست تا این لیست بررسی شود که علت عزل این افراد چه بوده است.

پیرهادی با بیان اینکه برای اعضای شورای شهر پیامک های اطلاع‌رسانی  از عزل برخی از این  افراد پس از۱۰ سال، ارسال شده است، اظهار داشت: اگر بدون هیچ‌گونه تخلفی عزل انجام شده باشد، ظلم در حق این افراد است که جوانی و عمر خود را در محلات گذرانده اند.  

انتقاد از نحوه استفاده از عمارت عین الدوله 

میثم مظفر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه به نحوه استفاده از عمارت عین الدوله تذکر داد و گفت: از این عمارت بهینه استفاده نمی‌شود. این عمارت بدون هیچ تابلو و اطلاع رسانی و بدون حضور گردشگران باقی مانده است و هفت نفر پرسنل در اتاق‌های این عمارت مستقر هستند.

مظفر تاکید کرد: شرایط این عمارت در حالی است که این محل می‌تواند مرکزی برای آموزش و تولید مجسمه‌های مفهومی و حجمی باشد و برای زیباسازی بکار گرفته شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه‌داد: سازمان زیباسازی بخشی از محوطه این ملک تاریخی را به یک سرمایه گذار واگذار کرده که در حال کندن زمین و احداث سازه های فلزی برای راه اندازی یک رستوران یا کافی شاپ است که مغایر با شرایط نگهداشت بناهای تاریخی است.

وی از شهرداری تهران خواست در انعقاد قرارداد و تناسب با کاربری این محل تجدید نظر داشته باشد.

ضرورت همکاری شهرداری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به مشکلات برخی از شهروندان در منطقه ۲ و محله فرحزاد، بر ضرورت همکاری شهرداری و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای رفع مشکلات تاکید کرد و افزود: مسجدی که در محله فرحزاد با عنوان مسجد امام خمینی (ره) وجود دارد از جمله مساجدی است که در ادوار گذشته مسئولان زیادی در آن حاضر شدند.

وی گفت: این محله سابقه ۴۰۰ سال سکونت دارد و بنا به دلایلی بخشی از زمین ها در دوران پهلوی به برخی درباریان واگذار شده و امکان بهره برداری وجود نداشته است و پس از انقلاب به نام ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شد.

اقراریان با بیان اینکه تعدادی از شهروندان سند ندارند و شهرداری به آنها پروانه ساخت نمی‌دهد، گفت: شهروندان ناچار به ساخت و ساز غیر مجاز شدند که در نهایت از سوی مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از شهردار تهران خواست با سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جلسه ای را در این زمینه داشته باشند و مشکلات را پیگیری کنند.

طرح جامع ترافیک تهران ارائه شود 

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز  بر انجام مطالعات آسیب‌شناسی و عارضه‌سنجی در مورد سفرسازی ناشی از بارگذاری‌ها تاکید کرد.

وی افزود: هیچ اقدام ویژه‌ای در مورد عارضه‌سنجی این موضوع انجام نشده است و این مصوبه به دلیل عدم مشارکت قوی به ویژه در بخش حقوقی توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

تشکری هاشمی تاکید کرد که طرح جامع ترافیک باید امسال ارائه شود.

در ادامه جلسه امروز، اعضای شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از محله شوش واقع در منطقه ۱۵ تهران دریافت کردند.

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره میدان شوش واقع در منطقه ۱۵ گفت: میدان شوش از قدیمی‌ترین میدان‌های تهران است که زمانی مرکز تهران بود و در چهار دهه اخیر نیز یکی از میادین مرکزی جنوب تهران بوده است اما از آنجایی که در مرز دو منطقه قرار گرفته، مشکلات این محله از دید شهرداران هر دو منطقه ۱۵ و ۱۲ مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد این محله را بافت فرسوده به خود اختصاص داده، اظهار داشت: عمده نارضایتی و مشکلات شهروندان ناشی از مسائل اجتماعی و فرهنگی بود زیرا اتباع بیگانه بسیاری در این محله به سکونت دارند؛ به گونه‌ای که ۵۰ درصد بافت این محله در سکونت اتباع بیگانه است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در این بازدید هر جا که برای ارائه خدمات عمومی بود همچون خانه‌های بهداشت که سر می‌زدیم اعلام می‌کردند که ۹۰ درصد مراجعه کنندگانشان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند، افزود: افزایش اجاره واحدهای مسکونی در همه جای تهران وجود دارد اما در این محله به دلیل حضور اتباع بیگانه بیشتر نمود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در این محله گاه شاهد سکونت چند خانواده در یک خانه چندمتری هستیم که این مسئله باعث شیوع و گسترش امراض و بیماری‌ها شده است و خانواده‌ها نگران هستند که این بیماری‌ها و مشکلات فرهنگی به فرزندان آنها نیز سرایت کند.

امانی با بیان اینکه تعداد معتادان متجاهر در این میدان کاهش یافته اما هنوز هم این معتادان حضور دارند، به وضعیت امنیت در این محله اشاره کرد و گفت: شاهد سرقت و ناامنی به خصوص در معابر خلوت هستیم.

وی با بیان اینکه اجاره واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متری توسط ۳۰ نفر اجاره مسکن را به شدت افزایش داده است، یادآور شد: این افراد انواع امراض را وارد ایران و این محلات کرده‌اند و مردم نگران فرزندان خود هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ۳۷ مورد از خانه‌های دودی که بیشتر ساکنان آنها از اتباع بیگانه هستند از سوی شهرداری شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در این محله، شبانه زباله‌ها از زباله گردان خریداری می‌شود، گفت: باید فکر اساسی برای حل مشکل مردم این محله و سایر محلات مرکزی شهر تهران شود.

جمع‌آوری ۲ هزار و ۵۶۳ معتاد متجاهر در منطقه ۱۵ تهران

محمد شیری شهردار منطقه ۱۵ تهران در این جلسه  شورای اسلامی شهر تهران درباره ساماندهی معتادان متجاهر گفت: در سال ۱۴۰۰ در مجموع یکهزار و ۹۲۰ نفر تا پایان آذر سال قبل چهار هزار و ۱۷۳ نفر، از دی ماه تا پایان سال دو هزار و ۹۷۱ نفر و در مجموع هفت هزار و ۱۴۴ نفر معتاد متجاهر جمع آوری شدند و آمار امسال دو هزار و ۵۶۳ نفر است که شیب صعودی جمع‌آوری معتادان را نشان می‌دهد.

شیری با بیان اینکه مراکز ماده ۱۶ معتادان را بیشتر از ۶ ماه نگهداری نمی کنند و مجدد افراد باز می گردند، گفت: این نگرانی وجود دارد که معتادان به منطقه سرازیر شوند که این اتفاق نیز افتاده است.

وی با اشاره به وجود مشکلات فرهنگی در منطقه، گفت: شهروندان در برخی موارد حاضر نیستند زباله را با نایلون در مخازن تخلیه کند و بعضاً زباله با سطل در مخازن تخلیه می شود و یا با نایلون تخلیه و مجدداً نایلون مورد استفاده قرار می گیرد.

شهردار منطقه ۱۵ تهران گفت: ۳۲ درصد نوسازی بافت فرسوده در منطقه انجام شده و یک هزار و ۳۰۰ فقره پروانه، سال قبل صادر شده و امسال حداقل دو هزار پروانه را در دستور کار قرار داده ایم.

وی از توزیع ۲۵ تن آسفالت در سطح منطقه خبر داد و افزود: امسال توزیع ۱۰۰ هزار تن آسفالت در برنامه قرار دارد که ۱۸ هزار تن در ناحیه یک است و محله شوش را نیز شامل می شود. منطقه ۱۵ از لحاظ حریم دهمین منطقه است اما از لحاظ میزان توزیع آسفالت دومین منطقه بوده است.

وی درباره آموزش و پرورش در این منطقه اظهار داشت: ۱۰۰ هزار دانش آموز در منطقه ۱۵ تحصیل می‌کنند و بالاترین تعداد دانش آموز را دارد که ۱۰ هزار نفر از این دانش آموزان اتباع هستند.

شهردار منطقه ۱۵ با اعلام اینکه ۱۸ پلاک قرمز در این منطقه پلمب شده است، یادآور شد: شب عید نیز یک خانه تیمی با حضور ۷۰ معتاد تخریب شد و بخشی از مشکلات محله با این اقدام کاهش یافت. اگر دستور قضایی بگیریم پلمب و تخریب سایر خانه‌ها نیز انجام خواهد شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود، گزارش حسابرسی «شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، برای سال های مالی ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹»، «شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، برای سال های مالی ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹»، «سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، برای سال های مالی ۱۳۹۶ لغایت۱۳۹۹»، «سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، برای سال های مالی ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹»، «سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، برای سال های مالی ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹» و «سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی، برای سال های مالی ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹» را در دستور کار قرار دادند.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این گزارش ها گفت: این کمیسیون برای ارائه گزارش های حسابرسی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در صحن شورا آمادگی دارد و حسابرسی های مربوط به سال های ۹۶ تا ۹۹ از مدت‌ها پیش آماده و تحویل هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران شده است.

وی ادامه داد: از مجموع این گزارش‌ها، فقط چند گزارش باقی مانده است که باید در صحن شورا قرائت شود؛ بنابراین ضرورت دارد به منظور پرداختن هرچه سریع تر به گزارش‌های حسابرسی ۱۴۰۰ و گاهی ۱۴۰۱ این گزارش‌ها در دستور کار صحن شورا قرار گیرند.  

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطر شان کرد: آمادگی داریم که از هفته آینده برخی گزارش‌های مربوط به ۱۴۰۱ را در صحن شورا ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه گزارش‌های حسابرسی ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ را با دقت و صرف زمان بیشتری در صحن شورا بررسی خواهیم کرد، اظهار داشت: این گزارش‌ها عملکرد دوره مدیریت شهری ششم است؛بنابراین ضرورت دارد با جزئیات و وسواس بیشتر به آنها بپردازیم.این حساسیت از آن جهت است که باید نسبت به عملکرد دوره خود پاسخگو باشیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همه گزارش‌های چهار ساله را به صورت مجلد آماده کرده‌ایم که در حال چاپ است و به عنوان یک سند در شورای اسلامی شهر تهران باقی خواهد ماند.

آخوندی اشاره به وقفه چهار سال دوره مدیریت شهری گذشته در ارائه گزارش حسابرسی سالانه در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۹ گفت: قرائت نشدن گزارش های سالانه در چهار سال دوره شورای پنجم باعث شد تا مشکلات شرکت‌ها شناسایی نشوند و نتوانند برنامه‌ریزی لازم برای رفع آنها در سال‌های آینده داشته باشند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در گزارش‌های حسابرسی تهیه شده عدم رعایت مواد مختلف قانون تجارت، عدم دریافت تاییدیه‌ها، عدم رعایت مصوبات صریح شورای شهر، عدم رعایت قوانین مالی، عدم ثبت معاملات در سامانه‌ها و مشکلات فراوان دیگری به وضوح دیده می‌شود که نتیجه عدم عمل به قانون و عدم رسیدگی به عملکردها در دوره قبل است.

تصویب طرح تخفیف در مجموعه شهر آفتاب به تولیدکنندگان داخلی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه طرح یک فوریتی برای تخفیف در واگذاری حق انتفاع فضاهای نمایشگاهی مجموعه شهر آفتاب به تولیدکنندگان داخلی به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی و در راستای تحقق شعار رشد تولید را تصویب کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha