نماینده مجلس: معضل آب و آلودگی هوا، ۲ چالش کنونی  اُستان اصفهان است

اصفهان-ایرنا- نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معضل آب و آلودگی هوا ۲ چالش کنونی استان محسوب می شود و سالیان گذشته قطره آبی توسط عملیات فنی و مهندسی به حوزه زاینده رود اضافه نشده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسین میرزایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان گفت: معضل آب و آلودگی هوا ۲ چالش عمده و مهم، حال‌حاضر اصفهان هستند که باید به سرعت اقداماتی در مورد آن‌ها انجام شود؛ تمامی مردم اصفهان کم و بیش از اتفاقاتی که برای آب زاینده رود در این سال‌ها افتاده، اطلاع دارند و از عوامل و ریشه‌های کم آبی اُستان مطلعند، ولی بنده به حسب آنکه خدای نکرده شُریح قاضی کربلای اصفهان نباشم، اعلام می‌کنم در سال‌های گذشته، متاسفانه قطره آبی به حوزه زاینده رود اضافه نشده است.

وی ادامه داد: اگر در ۲ سال اخیر برخلاف تمام پیش‌بینی‌های هواشناسی، جریان مختصری از آب در رودخانه زاینده رود جریان داشته و قسمت کوچکی از مشکلات آب اُستان تا حدی حل شده است، علت آن عملکرد وزارت نیرو نبوده و این تنها حاصل تدین مردم اصفهان است.

وی اظهارداشت: مردم متدیّن اصفهان دعوت آیت الله ناصری (ره) را لبیک گفتند و در اصفهان و درنقاط مختلف اُستان نماز باران خواندند و بواسطه رحمت خداوند تبارک و تعالی مشکل آب اصفهان در این ۲ سال تاحدودی مرتفع شد.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته یک قطره آب توسط عملیات فنی و مهندسی مسوولان وزارت نیرو به حوزه زاینده رود اضافه نشده و وزارت نیرو نسبت به وعده هایی که داده و دستوراتی که رییس جمهور در مورد مساله آب اصفهان دادند، عملکرد خوب و مناسبی نداشته است و بدهکار مردم اصفهان و سایر اُستان‌هایی حوزه زاینده‌رود است.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که به تازگی در شهرستان لُردگان چهارمحال و بختیاری و سد خِرسان افتاده، هیچ ارتباطی به مسوولان اُستان اصفهان ندارد و آبگیری آن حوزه با وزرات نیرو ست و نباید مردم این ۲ اُستان را در مقابل یکدیگر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه سد خِرسان، شرکت آب‌نیرو که زیرمجموعه وزارت نیروست، در آن منطقه در حال کار است و امام جمعه و نماینده محترم آن منطقه در مجلس شورای اسلامی می‌بایست در مورد این پروژه از وزارت نیرو سوال کنند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید از متولیان آب و وزارت نیرو پرسید که آیا بحث احیای زاینده رود تنها یک وعده بوده است؟ و اگر تنها وعده نبوده است، چه اقداماتی توسط وزارت نیرو برای آن اجرا شده است؟

آلودگی هوای اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر آلایندگی ریزگردها و واحدهای صنعتی، بخشی از آلودگی هوای اصفهان مربوط به آلایندگی‌های مصارف خانگی و بخشی نیز مربوط به وسایل نقلیه موتوری است.

حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: برای کاهش آلودگی در هریک از این زمینه‌ها می‌توان اقداماتی انجام داد، به عنوان نمونه برای کاهش آلایندگی مصارف خانگی می‌توان از بخاری هایی استفاده کرد که بازده در حدود ۱۰۰ درصد دارد و سوخت مصرفی را به صورت کامل می سوزاند.

وی تصریح کرد: بخاری‌هایی که بازده در حدود ۱۰۰ درصد دارند، ژاپنی هستند ولی امکان راه اندازی خط تولید چنین بخاری‌هایی در داخل کشور و حتی داخل اُستان اصفهان وجود دارد.

وی تاکید کرد: این بخاری‌ها که مجهز به سنجشگر گاز دی‌اُکسیدکربن هستند، کمترین میزان تولید آلایندگی را دارند و می‌توانند در کاهش مصرف گاز و کاهش آلایندگی‌های مربوط به مصارف خانگی موثر باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بخاری های مورد اشاره، کم مصرف و با بازده بسیار بالا هستند و این موضوع به اطلاع کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون انرژی مجلس رسیده است و پیشنهاد شده با ایجاد خط تولید این بخاری‌ها در داخل کشور حدود یک میلیون دستگاه بخاری پیش خرید شود و این بخاری‌ها به صورت رایگان با بخاری های پُرمصرف فعلی مردم جایگزین شود.

وی افزود: جایگزینی بخاری‌های کم مصرف با بخاری‌های پُرمصرف فعلی می‌تواند سالیانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی برای کشورمان داشته باشد که قسمتی از این درآمد، ناشی از کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و واگذاری گاز صرفه‌جویی شده به بخش صنعت است.

نماینده مجلس: معضل آب و آلودگی هوا، ۲ چالش کنونی  اُستان اصفهان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تفاوت قیمت گاز مصرفی بخش صنعت با بخش خانگی، چهار هزار و ۸۰۰ تومان در هر مترمکعب است.

حجت الاسلام میرزایی خاطرنشان کرد: بخاری‌های قدیمی که با تعویض بخاری‌های کم مصرف جمع آوری می‌شوند را می توان به کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد تحویل داد و از این محل نیز درآمدزایی داشت.

وی اظهارداشت:: اجرای طرح هایی مانند طرح تعویض بخاری‌های کم بازده با بخاری های پرمصرف علاوه بر کاهش مصرف، مُنجر به کاهش تولید آلایندگی‌ها به دلیل کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و کاهش مازوت سوزی در بخش صنعت می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح سالیانه حدود ۲۰ هزار میلیار تومان درآمد نصیب کشورمان شود که البته می بایست سال اول اجرای طرح، حدود ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان از این ۲۰ هزار میلیارد تومان را صرف جایگزینی بخاری های کهنه کرد که در سال های بعد این هزینه نیز صورت نمی‌گیرد.

مجلس در جریان چالش اتباع خارجی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات و چالش‌های حضور برخی اتباع خارجی در کشور به گوش نمایندگان مجلس می رسد.

حجت الاسلام میرزایی افزود: سال گذشته کلیات طرح تأسیس سازمان ملی اقامت به منظور ساماندهی مهاجران در صحن مجلس به تصویب رسید و جزییات آن در کمیسیون در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: تأسیس یک سازمان مشخص که متولی کلیه امور اتباع است می‌تواند زمینه‌ساز ساماندهی همه امور مرتبط با اتباع باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha