غربالگری بینایی کودکان استان سمنان در ۳۲ پایگاه آغاز شد

سمنان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: غربالگری کودکان سه تا ۶ سال در شهرهای مختلف استان در ۳۲ پایگاه دائم و غیردائم استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود منطقی روز یکشنبه در آیین افتتاح برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در استان سمنان در یکی از پایگاه‌ها ابراز داشت: برنامه غربالگری بینایی کودکان از سال ۱۳۷۴ در سازمان بهزیستی آغاز شد و این طرح هر ساله با همراهی خانواده ها به یکی از طرح های موفق بهزیستی در بحث پیشگیری تبدیل شده است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اجرای این طرح با مشارکت کارشناسان معاونت امور توسعه پیشگیری در بخش دولتی و غیردولتی و کارشناسان طرح غربالگری بینایی، ادامه داد: از اهداف مهم بهزیستی در این طرح پیشگیری از معلولیت در بینایی از دوران کودکی افراد است.

وی تاکید کرد: طرح غربالگری بینایی کودکان امسال در ۳۰ پایگاه دائم و ۲ پایگاه غیردائم تا پایان سال اجرا می شود و هدف آن شناسایی به موقع مشکلات بینایی کودکان به منظور جلوگیری از کم‌بینایی و نابینایی است، زیرا بهترین سن تشخیص، مداخله و پیشگیری از این اختلالات سنین سه تا ۶ سالگی است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان یکی از موثرترین شیوه غربالگری بینایی در کودکان را (E چارت) عنوان و کرد و افزود: پیش بینی شده است در کودکان شرایط خاص و سنین پایین تر و یا کودکانی که امکان استفاده از E) چارت) را ندارند از دستگاه های پلاس‌اُپتیک استفاده می شود تا بتوان مداخلات به هنگام شناسایی شود.

منطقی ضمن تاکید بر اینکه موفقیت این برنامه نیازمند شناخت جایگاه مهم غربالگری در بین خانواده ها و انجام آن برای کودکان است افزود: با تلاش بهزیستی استان در بخش دولتی و غیردولتی سال گذشته ۲۲ هزار و ۷۵۰ کودک مورد سنجش بینایی قرار گرفتند که از این تعداد یکهزار و ۱۵۷ کودک به بینایی‌سنج معرفی و در نهایت ۵۵ کودک با اختلالات بینایی شناسایی و به پزشک ارجاع شدند .

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با تقدیر از کلیه دستگاه های همکار در این طرح و به ویژه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) استان ابراز کرد که سال گذشته با همراهی و همکاری این ستاد به ۱۰۴ نفر از افراد شناسایی شده در برنامه غربالگری بینایی کودکان، کمک‌هزینه خرید عینک و به سه نفر کمک‌هزینه جراحی پرداخت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha