اداره‌کل بنادر گیلان با یک شرکت کشتی‌سازی برای ساخت و تعمیرات تفاهم کرد

رشت - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از امضای تفاهمنامه ساخت راه‌اندازی و تعمیرات کشتی در مجتمع بندری انزلی با یک شرکت خصوصی فعال در این حوزه خبر داد.

به گزارش ایرنا، حسین یونسی روز یکشنبه در حاشیه امضای این تفاهمنامه در جمع خبرنگاران گفت: در راستای سیاست سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر نوسازی ناوگان تجاری دریای خزر نیاز به راه‌اندازی صنعت کشتی‌سازی در این استان احساس می‌شد که بدین منظور با توجه به تقاضای بسیار زیاد و در عین حال محدودیتی که برای خرید و ساخت کشتی در این دریا وجود دارد، تصمیم به اجرای این پروژه گرفته شد.

وی تصریح کرد: در این راستا مذاکراتی شد و طی فراخوانی، موفق به جذب سرمایه‌گذار در این زمینه از طریق مزایده شدیم. در مراحل اول و دوم باید مطالعات محیط زیستی این پروژه انجام شود و پس از ارزیابی محیط زیستی و اخذ مجوزهای لازم انعقاد قرارداد و عملیات اجرایی این پروژه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در فاز اول پنج هکتار زمین برای ساخت و تعمیر شناورها به این پروژه اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: اگر فاز نخست طرح با موفقیت انجام شود در فاز ۲ مقدار بیشتری زمین برای توسعه اختصاص می دهیم.

به گفته یونسی، انعقاد قرارداد پس از پایان مطالعات انجام و ارزیابی زیست محیطی آن از طریق اداره کل محیط زیست استان پیگیری و انجام تا به سرعت با کاهش بوروکراسی اداری این پروژه آغاز شود.

مدیرکل بنادرو دریانوردی گیلان تصریح کرد: در فاز صفر این پروژه برای نزدیک به ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود اما در ادامه پروژه پیش بینی می‌کنیم این میزان به ۲ برابر افزایش یابد و انتظار است با ایجاد و توسعه این صنعت بتوانیم در حوزه اشتغال هم موثر بوده در عین آنکه کمبود کشتی‌هایی که در دریای خزر وجود دارد را تا حدی جبران و مشکلات ناوگان حمل و نقل دریایی را مرتفع کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با قول مساعدی که محیط زیست برای همکاری در این زمینه داده است در بحث اخذ مجوزهای زیست محیطی مشکل جدی وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در صنعت کشتی‌سازی آلودگی خاصی وجود ندارد و حتی برای اندک آلودگی که در بخش زنگ زدایی بدنه کشتی‌های تعمیری وجود دارد نیز چاره اندیشی شده است.

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه‌ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha