۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۴۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85137287
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

۲۰۰ پرونده در حوزه محیط زیستی گیلان وارد چرخه دستگاه قضایی شد

رشت - ایرنا - معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: ۲۰۰ پرونده در حوزه محیط زیستی سال گذشته در استان وارد چرخه دستگاه قضایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد آقایی یکشنبه در نشست با سمن های فعال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست با موضوع اهمیت و ضرورت ارزیابی زیست محیطی پروژه ها در جهاد دانشگاهی گیلان در رشت، اظهارکرد: این میزان پرونده چند درصدی نسبت به سال ماقبل کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: طی ۲ ماه گذشته نیز ۴۶ فقره پرونده در حوزه های محیط زیستی وارد دادسراها و دادگاه‌ها شده که آمار ۲ ماه اول سال قبل، ۴۰ پرونده بود که نشانگر کاهش پرونده در این مدت است.

آقایی با بیان اینکه روند این پرونده گویای اینست که وضعیت گیلان نسبت به دیگر استان‌های شمالی بهتر است، خاطر نشان کرد: اگر سازمان‌های مردم نهاد به ما اطلاعات نمی‌دانند، سرنوشت ما مانند دیگر استان ها می‌شد اما جنگل ها و مراتع در گیلان در مقایسه با استان های دیگر حالت بِکر دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان بیان کرد: دستگاه قضایی در استان طی ۱۰ و ۱۲ سال اخیر در تقابل با صاحبان قدرت توانسته تا حدودی داشته هایش را حفظ کند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت پسماند و فاضلاب در گیلان خاطر نشان کرد: البته استان‌های شمالی به خاطر شرایط اقلیمی و آب و هوایی زشتی و آلودگی محیط زیست رخ نمایی می کند اما در استان های کویری اینگونه نیست.

آقایی بیان کرد: چند سالی گرفتار مشکلات زباله هستیم اما نتوانستیم تفکیک زباله از مبدا را آنطور که باید داشته باشیم، تا حدودی در خانواده ها "۱۰ درصد" نهادینه شد اما متولی اصلی که مدیریت این کار را داشته باشد، مشخص نیست.

وی با بیان اینکه ما به شدت تحت آسیب جرایم محیط زیستی هستیم که اگر کاری در این ارتباط انجام ندهیم، پاسخگوی نسل آینده نخواهیم شد، اضافه کرد: دنیا از ۲ ظرفیت برای جلوگیری از بحران زیست محیطی کار کرده، نخست اینکه از ظرفیت قانون برای صیانت از محیط زیست خود استفاده کردند و دوم از ظرفیت مردمی بهره گرفتند.

آقایی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حفظ و صیانت از محیط زیست اظهار کرد: سازمان های مردمی جزو خواص و نخبگان بوده که می توانند در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نقش آفرین باشند.

معاون پیشگیری از وضوع جرم دادگستری گیلان بیان کرد: همه پروژه های محیط زیستی در استان گیلان باید چهار پیوست زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و زمین شناسی داشته باشند.

رییس جهاد دانشگاهی استان گیلان نیز در نشست اهمیت و ضرورت ارزیابی زیست محیطی پروژه ها گفت: تمام کسانی که در کُره زمین زندگی می‌کنند به نوعی باید محیط زیستی باشند، این مهم ارتباطی با رشته و ریشه ندارد.

دکتر حمیدرضا مسکنی اظهار کرد: معتقدم مدیری که به محیط زیست، محیط ایست می‌گوید حتی در رشته خود هم صاحب نظر نیست، وگرنه می‌توانست درک کند که انجام هر کاری در این کره زمین، به نوعی به سلامت او، خانواده و اطرافیانش بر می‌گردد.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که به محیط زیست به شکل فانتزی می نگرند یا موانع را به شکل مانع‌هایی برای اجرای صنایع می بینند حتی در رشته و سابقه خود متخصص نیستند.

رییس جهاد دانشگاهی استان گیلان اضافه کرد: متخصص در هر رشته‌ای که به محیط زیست آسیب می‌رساند قطعا باید با شدت بیشتری با او برخورد کرد، چرا که او می‌داند چه کاری انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: باید به جایی برسیم که همه بدانند محیط زیست یک علم مجزا نیست بلکه دانشی است که فرد باید حداقل در سحطی از کار خود در رشته اش داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در این نشست با اشاره به اقدامات مثبت طی چند سال اخیر در حوزه محیط زیست در گیلان گفت: نظارت ها در حوزه تغییر کاربری، آلودگی‌ها و لندفیل سراوان موجب شده که خیلی‌ها به خودشان آمدند.

دکتر محمد دهدار با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست به همکاری همه نیاز است، اظهار کرد: به تنهایی و با وجود سازمانی به نام حفاظت محیط زیست بعید می دانم تا این مجموعه حفظ شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر جلوی تخریب‌ها گرفته نشود، با توجه به وضعیت فعلی گیلان در آینده نه چندان دور جایی برای زندگی ما نخواهد بود.

دهدار در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به دلیل شرایط بداقتصادی بسیاری از روستاییان در استان زمین های خود را فروخته اند، اضافه کرد: اگر دیر بجنیم باید سیر مهاجرت از گیلان به استان‌های دیگر داشته باشیم ضمن اینکه در گذشته به دلیل شرایط بد اقتصادی به تهران و قزوین مهاجرت داشته ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha