۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85137668
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۴۵ هزار کشاورز گیلانی از آموزش‌های ترویجی بهره‌مند شدند

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بیش از ۴۵ هزار نفر از کشاورزان و شالیکاران استان از دیماه گذشته تا کنون برای شروع فصل کشت از آموزش‌های ترویجی جهاد کشاورزی بهره‌مند شدند.

صالح محمدی روز دوشنبه در حاشیه اعزام کاروان تخصصی و ترویجی کشاورزی گیلان ویژه برنج به شهرستان خمام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد از کشاورزان به شیوه‌های مختلف اعم از حضوری، چهره به چهره، مشاوره و روزمزرعه از این آموزش‌ها بهره گرفتند.

وی با بیان اینکه بالغ بر۲۰ نوع روش برای آموزش و انتقال یافته‌های نوین به بهره‌برداران حوزه کشاورزی استان استفاده می‌شود، اضافه کرد: حضوری، انفرادی، مشاوره‌ای، رسانه، رادیو، تلویزیون، شبکه برکت از جمله این روش‌ها است.

محمدی درباره اعزام کاروان‌های تخصصی و ترویجی کشاورزی گیلان به شهرستان‌های مختلف استان هم عنوان کرد: اعزام کاروان‌های ترویجی جهاد کشاورزی در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با هدف انتقال دانش و یافته‌های نوین علمی به شالیکاران انجام شده و می شود.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزی از پایه‌های اساسی زندگی و اقتصاد مردم استان گیلان است از این‌رو باید رویکردهای جدید علمی و دانش روز در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: با توجه به شرایط و نیز محدودیت منابع اقلیمی، انرژی و منابع انسانی باید رویکردهای جدید را جایگزین کشاورزی تولید محور کنیم تا از این طریق کشاورزی را به سمت تجاری و بازار محور سوق دهیم.

وی اظهار کرد: تشکیل کاروان‌های ترویجی با رویکردهای علمی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی بوده و در همه بخش‌ها از جمله در حوزه زراعت برنج آغاز کرده‌ایم که اعزام کاروان تخصصی و ترویجی جهاد کشاورزی گیلان به شهرستان خمام نیز در این راستاست.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی، مدیریت تغذیه گیاهی، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و مدیریت کاهش ضایعات برنج از محورهای برنامه ترویجی جهاد کشاورزی است که محققان موسسه تحقیقات برنج آخرین یافته‌ها در حوزه زراعت برنج را در این بخش‌ها به صورت چهره به چهره به شالیکاران ارائه می‌دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اعزام کارون تخصصی و ترویجی کشاورزی ویژه برنج امروز " دوشنبه" به شهرستان خمام اظهار کرد: علاوه بر این کاروان‌های تخصصی و ترویجی کشاورزی ویژه برنج استان گیلان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به شهرستان‌های رشت و شفت نیز اعزام خواهند شد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در استان هم کیفی شامل هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

امروز "دوشنبه" دومین روز از هفته جهاد کشاورزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha