۲۳ ذی‌القعده، روزی ویژه برای گره زدن دل به ضریح امام مهربانی‌ها

مشهد- ایرنا- روز ۲۳ ذی‌القعده، روز مخصوص زیارتی امام رضا(ع) است که در برخی از منابع مذهبی، از این روز به عنوان روز شهادت آن حضرت نیز یاد شده‌ است و در این روز، زائران و مجاوران از راه‌های دور و نزدیک، خود را به حرم مطهر آن حضرت می‌رسانند تا از فیض عظیم زیارت خاصه این روز بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، ولادت امام رضا (ع) در یازدهم ذی القعده واقع شده است و بنابر نقلی شهادت آن حضرت نیز در بیست و سوم این ماه بوده که روز مخصوص زیارت امام رضا(ع) نیز ذکر شده است و از این رو می‌توان ذی القعده را ماه امام هشتم(ع) نامید و زیارت آن حضرت در این ماه از دور و نزدیک سفارش شده و ثواب بسیاری برای آن برشمرده شده است.

در خصوص علت نامگذاری روز ۲۳ ماه ذی القعده به نام "روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع)"، در منابع شیعه روایاتی آمده است که از جمله آنها، علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار نقل کرده که برخی از افراد معتقدند امام رضا(ع) در روز ۲۳ ماه ذی‌القعده به شهادت رسیده است، اما در جامعۀ ما روز آخر ماه صفر به عنوان روز شهادت امام هشتم مطرح است و باید گفت که روز ۲۳ ذی القعده، روز زیارتی مخصوص ایشان خوانده شده است.

سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال، روز بیست و سوم ماه ذی القعده را روز زیارتی امام رضا (ع) از دور و نزدیک معرفی کرده است.

حضرت رضا(ع) در دوران اقامت خود در مرو، برای ترقی اندیشه و اعتقادات مردم خراسان تلاش بسیاری کردند و با مناظره های علمی با اهل کتاب و نحله های فکری گوناگون، موجبات اعتلای معرفت و بینش دینی این منطقه را، که می توان از آن به عنوان «مدینه رضویه» نام برد، فراهم آوردند.

آن حضرت، با تشکیل محافل علمی، کلامی و حدیثی به دفاع از اصول اسلام و فرهنگ اهل بیت (ع) پرداختند و به شبهات و ایرادات فرقه های مختلف پاسخ گفتند.

یکی از حکمت های نامگذاری روز ۲۳ ماه ذی القعده به نام "روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع)" می تواند توجه دادن مردم نسبت به نقش آن حضرت در ایجاد مدینه رضوی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در این خصوص گفت: ۲۳ و ۲۵ ذی‌القعده ۲ روز مهم برای زیارت امام رضا (ع) در نظر گرفته شده و از دلایل مهم ارزشمندی این زیارت در این ۲ روز این است که حرکت حضرت امام رضا (ع) از مدینه به مکه در ۲۳ ذی القعده آغاز شده است.

آیت الله سیداحمد علم الهدی افزود: امام رضا (ع) در سال ۲۰۲ هجری شمسی برای انجام مراسم حج از مدینه به مکه سفر کردند و بعد از آن به خراسان آمدند و در آخر ماه صفر سال ۲۰۳ هجری شمسی توسط مامون عباسی به شهادت رسیدند.

وی گفت: هنگامی که امام هشتم (ع) در ۲۳ ذی القعده خواستند از مدینه به مکه سفر کنند مردم به بدرقه ایشان آمدند که امام رضا (ع) دست به افشاگری زده و فرمودند "هدف مامون خلافت من نیست بلکه به شهادت رساندن من است" و مردم با شنیدن این سخنان شورش کرده و نگذاشتند امام (ع) به سفر بروند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اما مسوولان حکومتی مردم را با سخنان و توجیهات دروغین خود آرام کردند و حضرت امام رضا (ع) در ۲۵ ذی‌ القعده سفر خود را از مدینه به مکه آغاز کردند که این ۲ روز اولین عزای امام هشتم (ع) در حیاتشان است و نخستین روضه را نیز خود امام رضا (ع) برای شهادتشان خواندند.

آیت الله علم الهدی گفت: زیارت حضرت امام رضا (ع) برکات بسیاری دارد و باعث سعادت انسان در دنیا و آخرت می‌شود و تاکید شده است هرکس بتواند هرسال این زیارت را انجام دهد به سعادت دنیوی و اخروی می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha