گزارش ایرنا از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ مجید عبدالهی اظهار داشت: این شیوهنامه در راستای تحقق راهکار ۱-۱۴ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر طراحی و ساخت فضاهای تربیتی متناسب با برنامه درسی، تحولات جمعیتی، اصول شـهرسازی و معماری و شـرایط اقلیمی با تاکید بر فناوریهای نوین و رعایت معماری اسلامی - ایرانی و راهکـار ۲-۱۴ در زمینه متنـاسب سـازی فضاهـای فیزیکی، آموزشـی و تربیتی با نیازهای دانش آموزان و با توجه بـه اهمیـت اســتفاده از فضــای سـبز در محیـط هـای آموزشــی و تربیـتی و تـأثیر آن در آمـوزش دانشآمـوزان به همت دفتر فنی و تحقیفات سازمان تهیه شد.
وی یادآور شد: اهمیت پوشش گیاهی و وجود فضاهای سبز به خصوص در شهرها با افزایش مخاطرات زیست محیطی و آب و هوایی اهمیت دو چندان یافته است. از این رو احداث و توسعه فضای سبز مدارس به عنوان محیط اصلی یادگیری و تربیت که در سطح شهرها و روستاهای سراسر کشور وجود دارد، میتواند از چند وجه، قابل اهمیت و واجد اثر باشد.
عبدالهی تاکید کرد: توسعه و گسترش میزان فضای سبز در مدارس میتواند در افزایش سرانه فضای سبز شهرها و به تبع آن کاهش سطح آلایندگی در مدرسه و محیط اطراف نیز تأثیرگذار باشد و از همه مهمتر در ارتقای سطح یادگیری و ایجاد جذابیت بصری در فضای آموزشی و توجه دادن دانش آموزان به مقوله محیط زیست و طبیعت موثر باشد.
براساس این گزارش، در این شیوه نامه که برای نخستین بار در سازمان نوسازی مدارس کشور تدوین و ابلاغ شد، نکات مهمی مربوط به فضای سبز مدارس با توجه به ملاحظات توسعه پایدار و با هدف حفظ محیط زیست و ساختن محیطی آرام، کاربردی، مفید و زیبا برای آینده سازان این مرز و بوم برای استفاده معماران و طراحان فضاهای آموزشی ارائه شده است.
نظر شما