سیمای کار کودکان در خیابان قابل تغییر است

تهران - ایرنا - ۶۵ درصد کودکان در مراکز تخصصی کودکان کار در خیابان در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، تهران، خراسان رضوی، بوشهر، خوزستان، کرمان و قم پذیرش شده‌اند، به عبارت دیگر در صورت عزم ملی تامین اعتبار یا مداخله برنامه‌ریزی شده در ۸ استان سیمای کار کودکان در خیابان تغییر خواهد کرد.

بنا به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، ۷.۷۱ درصد از کودکان کار در خیابان درکل کشور در تهران، ۶.۲۰ درصد در قم، ۷.۱۹ درصد در خراسان رضوی، ۹.۶۰ درصد در سیستان و بلوچستان، ۶.۳۹ درصد در کرمان، ۷.۹۸ درصد در فارس، ۷.۰۴ درصد در بوشهر و ۶.۶۶ درصد در خوزستان هستند.

بنا بر این گزارش، تنها در سال ۱۴۰۰ از حدود ۱۵ هزار کودکان کار در خیابان که در پایگاه‌های دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی شناسایی شده اند، حدود ۸۴ درصد آنها کودکان اتباع بوده و حدود ۲۱۰۰ نفر آنها ایرانی هستند.

سیمای کار کودکان در خیابان قابل تغییر است

سیمای کار کودکان در خیابان قابل تغییر است

آمار دیگر در همین سال نشان می‌دهد که ۶۴ درصد کودکان اتباع پذیرش شده فاقد کارت اقامت یا اوراق هویتی بوده اند و به عبارتی جزو اتباع غیرقانونی محسوب می شوند که به دلیل عدم ساماندهی این عده در اردوگاه های پناهندگان توسط اداره اتباع و عدم نظارت کافی بر مرزهای کشور و همچنین مسامحه نیروی انتظامی نسبت به جرایم این گروه از مهاجرین (مصداق واضح آن تکدی گری کودکان است) کشور را در شاخص های کودکان خیابانی در وضعیت بحرانی قرار داده است.

اینفوگرافیک سازمان بهزیستی کشور نشان می دهد، سرانه ماهانه نگهداری، ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار براساس قیمت تمام شده (متوسط دوره اقامت ۴ ماهه در سال ۱۴۰۱) در مراکز روزانه ۲۳ میلیون ریال و در مراکز نگهداری شبانه روزی ۹۴ میلیون ریال است.

براین اساس، زباله گردی، دستفروشی سر چهارراه، تکدی گری، کارهای سخت و طاقت فرسا و توزیع مواد مخدر بدترین اشکال کار کودک است.

فرهنگ سازی نحوه مواجهه مردم با موضوع کودکان کار، عدم همکاری دستگاه های متولی و نگاه ملی، عدم استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی، مهاجرت اتباع خارجی به کشور، افزایش فقر خانوار و تورم اقتصادی و محدودیت منابع انسانی و مالی دستگاه ها از مهم ترین چالش های کودکان کار در خیابان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha