اندیشکده اروپایی: تعداد سلاح‌های اتمی قدرت‌های بزرگ در حال افزایش است

تهران- ایرنا- تحلیلگران اندیشکده موسسه تحقیقاتی بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI/سیپری) هشدار دادند که تعداد سلاح‌های هسته‌ای عملیاتی که در زرادخانه قدرت‌های نظامی بزرگ جهان نگهداری می‌شود بار دیگر در حال افزایش است.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین روز دوشنبه به نقل از این اندیشکده هشدار داد که جهان «به سمت یکی از خطرناک ترین ادوار تاریخ بشریت حرکت می کندـ»

به نوشته این رسانه انگلیسی در شرایط وخامت روابط بین المللی و تشدید هشدارهای هسته ای اکنون تخمین زده می شود که ۱۲ هزار و ۵۱۲ کلاهک هسته ای در جهان وجود دارد که از این تعداد، ۹ هزار و ۵۷۶ کلاهک در انبارهای نظامی، بالقوه آماده استفاده هستند که ۸۶ کلاهک نسبت به یک سال قبل افزایش یافته است.

گاردین افزود: این افزایش تعداد کلاهک ها به دوران کاهش تدریجی کلاهک های هسته ای در پی پایان جنگ سرد خاتمه داده است.

موسسه تحقیقاتی بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI/سیپری) همچنین با طرح این ادعا که ۶۰ کلاهک هسته ای جدید در اختیار چین قرار دارد، نوشت: افزایش کلاهک های هسته ای در جهان در حالی است که در بیانیه سال ۲۰۲۱ پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه عنوان می شود که «جنگ هسته ای، طرف پیروزی ندارد و نباید انجام شود».

گاردین نوشت: روسیه و آمریکا در مجموع حدود ۹۰ درصد از سلاح های هسته ای جهان را در اختیار دارند. این دو کشور قدرتمند به غیر از سلاح های هسته ای قابل استفاده هرکدام بیش از یکهزار کلاهک هسته ای از کار افتاده نیز در اختیار دارند که به تدریج در حال نابودی آنها هستند.

این اندیشکده اروپایی خاطرنشان می کند که ارزیابی درباره تصویر کاملی از کلاهک های هسته ای در جهان دشوار است زیرا تعدادی از کشورها از جمله روسیه، آمریکا و انگلیس از زمان حمله مسکو به اوکراین سطح شفافیت خود را در خصوص چنین سلاح هایی کاهش داده اند.

موسسه تحقیقاتی بین المللی صلح استکهلم پیش بینی کرده که زرادخانه کلاهک های هسته ای چین افزایش یابد اما از زرادخانه های آمریکا و روسیه پیشی نخواهد گرفت.

این گزارش مدعیست چین هرگز اندازه زرادخانه هسته ای خود را اعلام نکرده و بسیاری از ارزیابی ها در این زمینه بر اساس داده های وزارت دفاع آمریکا است.

بر اساس این گزارش، فرانسه (با ۲۹۰ کلاهک هسته ای) و انگلیس (با ۲۲۵ کلاهک هسته ای) بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای بعدی جهان هستند و انتظار می‌رود زرادخانه عملیاتی انگلیس افزایش یابد. این کشور ۲ سال پیش اعلام کرد که محدودیت تعداد کلاهک‌های خود را از ۲۲۵ به ۲۶۰ افزایش می دهد.

این در حالیست که دولت انگلیس گفته است که در بحبوحه افزایش تنش‌های جهانی، دیگر مقادیر تسلیحات هسته‌ای، کلاهک‌های مستقر یا موشک‌های مستقر خود را به‌طور علنی فاش نخواهد کرد.

گاردین این سیاست جدید انگلیس را نشانه ای از شکست همکاری درباره آینده تسلیحات هسته ای ارزیابی کرد و نوشت: آمریکا گفت وگوهای دوجانبه ثبات راهبردی خود با روسیه را پس از حمله به اوکراین به حالت تعلیق درآورد و کرملین اعلام کرد که مشارکت خود را در آخرین معاهده بجامانده در زمینه کنترل تسلیحات هسته ای که نیروهای استراتژیک هسته ای دو دشمن جنگ سرد را محدود می کند، تعلیق می کند.

این در حالیست که دولت روسیه از زمان حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه به طور فزاینده ای از خطر جنگ هسته ای صحبت کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همچنین گفته است که بازدارندگی اتمی روسیه را در حالت آماده باش قرار داده است.

این گزارش با اشاره به تسلیح ارتش اوکراین توسط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که باعث طرح تهدیدات هسته ای از سوی برخی مقامات نزدیک به کرملین شده است به نقل از دن اسمیت، مدیر اندیشکده اروپایی، نوشت: «ما در حال پیشروی به سمت یکی از خطرناک ترین دوره های تاریخ بشر هستیم. ضروری است که دولت‌های جهان راه‌های همکاری جهت کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی، کند کردن مسابقات تسلیحاتی و مقابله با پیامدهای بدتر تخریب محیط‌زیست و افزایش گرسنگی جهان بیابند.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha