رییس دانشگاه امام حسین (ع): از ماموریت و معیشت استادان غفلت کرده‌ایم

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: مهم‌ترین مولفه دانشگاه، استاد است؛ ولی ما در دانشگاه‌ها از ماموریت و معیشت آنها غفلت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدرضا حسنی‌آهنگر امروز (دوشنبه) در نشست مکتب امام خمینی (ره) و دانشگاه تمدن‌ساز افزود: منظومه فکری امام خمینی (ره) و دستاورد ایشان که پایه‌گذاری انقلاب و نظام اسلامی بود، نظریه‌های جامعه‌شناسی دنیا را بهم ریخت؛ زیرا پیش از آن تصور این بود که جهان به سمت سکولاریسم می‌رود اما نظامی دینی در کشوری تاسیس شد که کسی چنان توقعی از آن نداشت.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما بیانات امام خمینی (ره) از سال ۴۱ تا ۱۳۶۸ را مطالعه کردیم و متوجه شدیم ایشان خیلی صریح دنبال حاکمیت اسلام بر جهان بود. از نظر ایشان اسلام در همه حوزه‌ها صاحب نظر است و برای اداره جهان مدل مشخص دارد و ما باید دنبال مدل خود باشیم. باید تمدن نوین اسلامی را بنا کنیم، سابقه تمدن‌سازی را هم در قرون چهارم و پنجم هجری داریم که ایرانی‌ها آنجا هم سهم زیادی داشته‌اند.

حاکمیت اسلام بر جهان با ایجاد تمدن نوین اسلامی مستقر می‌شود و تمدن اسلامی به دو مولفه نیاز دارد؛ انسانی‌های تمدنی و تولید فکر. تولید فکر (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) و تربیت انسان‌های تراز که هر دو حاصل کار دانشگاه است.

رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ادامه با طرح سوالاتی مانند اینکه دانشگاه تراز انقلاب اسلامی چه دانشگاهی است و آیا دانشگاه‌ها می‌توانند صورت مساله را حل کنند و چه نقشی در تمدن‌سازی دارند، گفت: تلاش کردیم با بررسی منظومه فکری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پی ببریم چطور به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی برسیم. بر اساس مطالعات علمی و بررسی کتاب‌ها و مستندات دانشگاه‌های غربی دیدیم جوانان غربی را تربیت می‌کنند تا سلطه‌گران خوبی بشوند ولی دانشجویان کشورهای دیگر به شکل انسان‌های سلطه‌پذیر تربیت می‌کنند. شیوه‌های تربیت دانشجویان برای آنها متفاوت است. اما دانشگاه ما نباید تقلیدی از دانشگاه‌های غربی باشد.

رییس دانشگاه امام حسین (ع): از ماموریت و معیشت استادان غفلت کرده‌ایم

مولفه‌های دانشگاه تراز اسلامی چیست؟

حسنی آهنگر افزود: همچنین اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم را بررسی کردیم و متوجه شدیم بعد از تدوین و تصویب این اسناد، تقسیم کار ملی صورت نمی گیرد تا سهم هر نهاد در اجرای آن مشخص شود. ما سهم خودمان را مشخص کردیم.

دانشگاه و دانشگاه‌داری مکاتب مشخص دارد، این مکاتب را بررسی کردیم، تجربه ایران هم مطالعه شد و با آینده پژوهی و اتفاقات تا سال ۲۰۵۰ و تمرکز بر ۱۰۰ دانشگاه برتر آمریکا به مولفه‌های هفت‌گانه رسیدیم که ما را به دانشگاه تراز اسلامی می‌رساند.

وی مولفه‌های هفت‌گانه را برشمرد و گفت: مهم‌ترین مولفه دانشگاه، استاد است ولی ما در دانشگاه‌های خود از ماموریت و معیشت آنها غفلت کردیم. جذب هدفمند دانشجو مساله بعدی است. افزایش تعداد بیکاران دانش‌آموخته با افزایش تحصیلات نشان می‌دهد بر اساس آمایش سرزمینی و نیاز تمدنی دانشجو جذب نکرده‌ایم. متن و محتوای دروس هم مهم است ولی چقدر از محتوا را ما خود تولید کرده‌ایم؟ فضا و محیط فیزیکی و فرهنگی دانشگاه باید نشان‌دهنده تمدن اسلامی باشد و آموزش را از پژوهش جدا ندانیم.

رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع) تصریح کرد: سازماندهی و تعاملات درست دانشگاه‌ها هم مهم است، یعنی مسوولیت‌پذیری بر اساس ابلاغیه‌ها و یعنی همه دانشگاه‌ها باید ماموریت گرا شوند و تعاملات استانی و سازمانی آنها به درستی شکل بگیرد.

حسنی آهنگی در ادامه با تاکید بر اهمیت استاد در دانشگاه اظهار داشت: در دانشگاه‌ها تقویم آموزشی داریم ولی باید به جای ان نظام تربیت آموزشی داشته باشیم که نقش استاد در آن فوق‌العاده است. در شکل کنونی دانشجو با دانشگاه زیاد کار ندارد و در ارتباط دائم نیست؛ در حالیکه دانشگاه محل تربیت انسان است. اگر فرد در دانشگاه خوب تربیت شد، جامعه هم درست می‌شود. برای این هدف، دانشجو باید ارتباط بیشتری با استادان خود داشته باشد.

زیرنظام‌های مولفه استاد چیست؟

وی ادامه داد: این نظام (استاد و اهمیت آن در دانشگاه) ۶ زیرنظام دارد که شامل شناسایی، جذب، رشد و تعالی، توانمندسازی، ترفیع و ارتقا و جبران خدمات است، در میان این زیرنظام‌ها ترفیع و ارتقای استاد مهم‌تر است. شیوه فعلی ترفیع پایه که هر ساله صورت می‌گیرد و ارتقای که هر ۵ سال یکبار است، باعث شده کشور از استادتمام و دانشیار پر شود که دیگر انگیزه‌ای برای کار ندارند. در دانشگاه امام حسین این شیوه را تغییر دادیم و نظام سنجش یکپارچه را معرفی کردیم. همه موارد در آیین‌نامه ترفیع مهم است و اگر استاد حضور میدانی، مساله‌یابی، رصد و آینده‌پژوهی هر کدام را نداشته باشد امتیاز لازم را کسب نمی‌کند.

دانشجو برای حل یک مساله خاص جذب می‌شود. دانشجوی دکتری باید بداند رساله روی چه موضوعی کار می‌کند و در این صورت خواهد دانست چه دروس و مهارت‌هایی را باید بگذراند. بنابراین از نیمسال اول با استاد در ارتباط است. اجرای همین روش بسیاری از مسائل را در علوم مهندسی و علوم پایه حل کرده است.

رییس دانشگاه جامع امام حسین (ره) تصریح کرد: استادان دانشگاه باید امیدآفرینی کنند و کارهایی را که انجام شده و دستاوردهای کسب شده را به اطلاعات دانشجویان برسانند. در مجموع نظام یکپارچه سنجش استاد تمدن ساز در دانشگاه تمدن‌ساز شامل مساله‌یابی، حل مساله، شاگردپروری و امیدآفرینی است و همه این عوامل به یک اندازه امتیاز دارد.

نشست تخصصی مکتب امام خمینی (ره) و دانشگاه تمدن‌ساز امروز با حضور علی‌باقر طاهری‌نیا رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و شماری از اعضای هیات علمی موسسه و به همراهی اندیشکده علم و پژوهش اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد. مهدی قلیزاده رییس اندیشکده دبیر این نشست بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha