۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۲۶
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85138333
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مردم مسکو، روز ملی روسیه را چگونه جشن گرفتند؟ + فیلم

مسکو- ایرنا- ۱۲ ژوئن که در تقویم روس ها به عنوان روز ملی روسیه نامگذاری شده است، در شهرهای مختلف این کشور از جمله مسکو گرامی داشته شد.

هرچند روز دوشنبه مراسم های رسمی نیز در کاخ کرملین و مقر ریاست جمهوری فدراسیون روسیه برگزار شد، این روز بر خلاف ۹ می که روز پیروزی و حال و هوای رسمی و رژه نظامی دارد، با حال و هوای غالبا مردمی در مسکو و دیگر شهرهای روسیه گرامی داشته شد.

ایستگاه های مترو نزدیک به میادین و پارک های بزرگ روسیه از جمله آخوتنی (در نزدیکی میدان سرخ) و «ودنخا» که محل اجرای برنامه های روز ملی روسیه بودند، با وجود تعطیل بودن روز دوشنبه، روز نسبتا شلوغی را نسبت به ایام تعطیل این کشور داشتند.
روز ملی روسیه یکی از مناسبت های جوان در تقویم روس ها است که در سال ۲۰۲۳ و همزمان با جنگ اوکراین نیز در شهرهای مختلف این کشور گرامی داشته شد، در شرایطی که ضد حمله اوکراین برای بازپس گیری اراضی در تصرف روسیه چند روزی است که آغاز شده است.

در مسکو، جایی که جز دو حمله پهپادی خبرساز به کاخ کرملین و نزدیکی پایتخت، خبری از جنگ در آن نبوده است، آیین های روز ملی روسیه با حضور شمار قابل توجهی از شهروندان در آرامش کامل برگزار شد.
روز ملی روسیه برای گرامیداشت ۱۲ ژوئن سال ۱۹۹۰ میلادی (۲۲ خرداد ۱۳۶۹) است که اعلامیه استقلال دولتی روسیه، توسط نخستین کنگره نمایندگان مردم جمهوری سوسیالیستی فدرال روسیه شوروی به تصویب رسید.
این اعلامیه موجب صدور بیانیه های مشابهی توسط جمهوری های دیگر در شوروی سابق شد و سرانجام در اواخر دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی (دی ۱۳۷۰) منجر به فروپاشی اتحاد جمهوری های شوروی شد.
پس از حدود یکسال از صدور اعلامیه استقلال دولتی روسیه، انتخابات مردمی برگزار شد که در آن «بوریس یلتسین» به پیروزی رسید و نخستین رئیس جمهور روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد. از سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱ شمسی) به دستور یلتسین، این روز در تقویم ملی روس‌ها به عنوان روز ملی روسیه و تعطیل رسمی اعلام شد.

شهر مسکو حدود یک هفته قبل از روز ملی روسیه با برافراشتن پرچم های بزرگ این کشور به استقبال این روز رفت. برگزاری جشن در میدان سرخ از برنامه های ویژه روز یکشنبه روس ها برای گرامیداشت روز ملی خود بود.
«ودنخا» ( VDNKh) از دیگر مراکز شهر مسکو بود که رویدادهایی با حضور نوازندگان، بازیگران و علاقه مندان به علم در آن اجرا شد.

مردم مسکو، روز ملی روسیه را چگونه جشن گرفتند؟ + فیلم

برپایی تئاترهایی با عنوان «تمام روسیه در یک روز» با هدف آشنایی شهروندان و گردشگران مسکو با مناطق مختلف فدراسیون روسیه و شناخت شخصیت های بزرگ روسی و تاریخ روسیه از جمله این برنامه ها بود.
مرکز کیهان نوردی و هوانوردی در ودنخا مسکو نیز در روز ملی روسیه میزبان فضانوردان و برخی چهره های علمی عرصه هوافضا این کشور بود.
فدراسیون روسیه پیش از جنگ اوکراین، متشکل از ۸۵ واحد فدرال شامل ۲۲ جمهوری، ۴۶ استان، ۹ سرزمین، سه شهر فدرال، چهار ناحیه خودمختار و یک ابلاست خودمختار بود.

گرامیداشت روز ملی روسیه در دونتسک
در همین حال، از دونتسک،‌منطقه ای که بعد از عملیات نظامی ۱۵ ماه گذشته در اوکراین به تصرف روسیه درآمده است، خبر رسیده است که برای نخستین بار روز ملی روسیه در این منطقه گرامی داشته شد.
بنا به گزارش منابع خبری روس، وسایل نقلیه عمومی با تزئینات مخصوص روز روسیه به خیابان های این شهر آمدند و در سطح شهر تصاویری از سرزمین روسیه به همراه مناطق جدید نقش بسته است.
بنا بر این گزارش ها، برگزاری جشن روز ملی روسیه در دونتسک به دلیل خطر احتمال حملات موشکی ارتش اوکراین، لغو شد.

مردم مسکو، روز ملی روسیه را چگونه جشن گرفتند؟ + فیلم

مراسم رسمی روز روسیه در کرملین
همزمان با روز ملی روسیه، مراسم رسمی اعطای مدال‌های طلای قهرمان کار فدراسیون روسیه و جوایز دولتی در علم و فناوری، ادبیات و هنر، برای دستاوردهای برجسته در فعالیت‌های بشردوستانه، حقوق بشر و خیریه برای سال ۲۰۲۲، در کاخ سن پترزبورگ در کرملین برگزار شد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در سخنانی در این آیین گفت:‌ این تعطیلات عمومی نشانگر جدایی ناپذیری تاریخ چند صد ساله، عظمت و شکوه میهنی برای مردم روسیه است و وحدت مردم از ملیت های مختلف و وفاداری آنها به کشورشان را نشان می دهد.
پوتین اتحاد جامعه روسیه را پشتوانه قابل اعتماد برای نظامیان این کشور در عملیات نظامی ویژه در اوکراین دانست و گفت:‌ میهن پرستی و مسئولیت در قبال سرنوشت میهن توسط اجدادمان به ما وصیت شده است که به پیروزی های شکوهمند در عرصه کار و نظامی دست یافته اند.

پیام تبریک وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ملی روسیه
سران شماری از کشورها نیز پیام های تبریک جداگانه ای به مناسبت روز ملی روسیه صادر کردند.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی، روز ملی فدراسیون روسیه(روز روسیه) را به دولت و ملت آن کشور صمیمانه تبریک گفت.
این پیام تبریک «با آرزوی صلح، پیشرفت و رفاه برای روسیه و مردم دوست آن (کشور)» همراه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha