حمل و نقل دریایی بهترین مسیر برای تجارت ایران و روسیه است

رشت - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اقدامات اخیر در خصوص راه‌اندازی خط آهن رشت -کاسپین گفت: اگر خط آهن رشت به بندر کاسپین وصل شود و کشتی های حمل کالا رورو باشند حمل و نقل دریا محور بهترین مسیر برای توسعه مراودات تجاری با کشور روسیه است.

کشتی‌های رو -رو برای حمل خودرو و سایر محموله‌های طراحی شده که روی چرخ قرار دارند، استفاده می شود.

هادی تیزهوش تابان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حمل و نقل جاده‌ای ایران از مرز آستارا محدودیت‌هایی دارد بطوری‌که حداکثر کامیون‌هایی که می‌توانند از این مرز بگذرند ۲۵۰ دستگاه در شبانه‌روز است و می‌توان این تعداد را به ۵۰۰ خودرو هم افزایش داد اما باید به این نکته توجه داشت که هنوز امکانات و لجستیک مورد نیاز برای این تعداد در آن کشور فراهم نیست.

وی، ایجاد شبکه ریلی را در این شرایط بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: اگر خط آهن رشت به بندر کاسپین متصل شود و کشتی‌های حمل کالا رورو باشند مسیر دریایی بهترین فرصت برای توسعه تجاری است اما باید بتوانیم از حمل و نقل ترکیبی بهره برده و کارگو (Cargo کلیه اقلام، کالاها، مواد و اجناسی است که با هواپیما، کشتی، قطار و کامیون حمل می‌شوند و برای آن‌ها بارنامه یا صورت بار صادر می‌شود.) را در استان‌های شمالی مورد توجه قرار دهیم.

تیزهوش تابان با اشاره به افزایش صادرات ایران به روسیه گفت: در ایران کالاهای بسیار باکیفیتی مانند صیفی‌جات و غیره تولید می‌شود که مورد نیاز روسیه هستند. ایران هم به کالاهای مانند آهن آلات، چوب و نهاده‌های دامی روسی نیاز دارد که با واردات این کالاها از روسیه واحدهای تولیدی کشور می توانند پویا بوده و ارزش افزوده ایجاد کنند.

به گفته وی، بزرگترین مشکل ایران در تجارت خارجی مشکلات سیستم بانکی هستند که خوشبختانه ایران و روسیه توانسته‌اند مبادلات بانکی خود را با روبل انجام دهند این امر کمک شایانی به فعالیت اقتصادی کشور می‌کند و با برنامه هایی که دولت برای افزایش صادرات به روسیه در نظر گرفته تکمیل زیرساختها و خط آهن رشت به آستارا تسهیل‌گر خوبی خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ادامه داد: در اجرای راه آهن رشت-آستارا یک کشور رابط با روسیه (آذربایجان) داریم که باید برنامه‌ریزی و سیاست گذاری دقیقی در این رابطه داشته باشیم تا مبادا این کشور ثالث مانعی در مسیر شود که در این صورت به راحتی می توانیم مبادلات تجاری خود با کشور روسیه به ۱۰ میلیارد دلار افزایش داده که این خود موجب ایجاد اشتغال شده و در گردش اقتصادی کشور موثر است.

تیزهوش تابان با بیان اینکه مجتمع بندری انزلی از دیرباز بعنوان محور صادرات و واردات با روسیه بوده است، اضافه کرد: در سال‌های اخیر بنادر انزلی و کاسپین رشد خوبی داشته و امکانات خوبی فراهم کرده‌اند اما به دلیل انباشت رسوبات در ورود ی رود ولگا هم‌اکنون بسیاری از کشتی ها نصف ظرفیت خود بارگیری می کنند.

وی عنوان کرد: روسیه با بودجه سنگینی که برای لایروبی اختصاص داده که امید است بزودی مشکل مرتفع شود و در این صورت کشتی‌های ما قادر خواهند بود با ظرفیت کامل در آنجا پهلوگیری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تقدیر از تلاش های کشتیرانی دریای خزر برای خرید کشت تصریح کرد: در مجتمع بندری انزلی تردد به سهولت انجام می‌شود اما کمبود کشتی در دریای کاسپین موجب شده بارهای ما روی زمین بماند.

وی با اشاره به امکانات خوب بنادر شمالی ایران ادامه داد: باید نگاه ما به سراسر ایران باشد و از جنوب صیفی‌جات و محصولات کشاورزی را به بنادر شمالی وارد و به سایر کشورها صادر کنیم. روسیه کشور بزرگی با نیازهای بسیار است که از طریق ایران می تواند آنها را تامین کند. با توجه به نزدیکی مسیر دریایی از ایران می توان از این امکانات برای توسعه تبادلات تجاری استفاده کرد.

تیزهوش تابان اضافه کرد: روسیه ترانزیت خودرو و صیفی‌جات خود را از مسیر ایران و بنادر گیلان انجام می‌دهد و ما می توانیم با ایجاد خط مستقیم از جنوب به روسیه و استفاده از کامیون ها، تریلرها و ماشین های یخچال‌دار از ضایعات کالاها بکاهیم و ترانزیت از این مسیر را تقویت کنیم.

وی با اشاره به ورود ارگان‌های مختلف در بحث ترانزیت کالا اظهار کرد: باید یک سازمان ویژه تصمیم‌گیر برای ترانزیت کالا داشته باشیم تا امکانات به روز شده را از سایر مجموعه‌ها دریافت کند.

تیزهوش در ادامه به جوان بودن رایزن‌های سازمان توسعه تجارت ایران اشاره و بر آموزش آنها تاکید کرد و افزود: آنها باید با استفاده از تجربیات ارزشمند این حوزه فعالیت بیشتر و گسترده‌تری داشته باشند.

مجتمع بندری کاسپین بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر است که با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.

این مجتمع بندری، مشخصات بنادر نسل سوم را دارد که با پنج پست اسکله مشتمل بر پایانه‌های تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکله‌رو _ رو، پایانه غلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری در فاز نهایی به ۱۵ میلیون تن کالا را در سه نوبت کاری دارد.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع با ۲۲ پست اسکله فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha