حفاظت از عرصه های زیست محیطی کشور نیازمند عزم همگانی است

ساری- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، لازمه حفاظت از عرصه های زیست محیطی کشور را نیازمند عزم همگانی دانست و گفت که محیط زیست امانتی است که در اختیار ما قرار گرفته و باید با پاسداری از این موهبت الهی، این نعمت خدادادی را به‌درستی به آیندگان انتقال دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمشید محبت‌خانی روز دوشنبه در آیین تجلیل از محیط بانان نمونه مازندران که در محل استانداری برگزار شد، افزود: در راه پاسداری از عرصه های زیست محیطی ۱۵۰ محیط بان در حین انجام وظیفه و ماموریت شهید و ۳۷۴ نفر دیگر نیز به درجه جانبازی نایل شدند.

وی، شمار پاسگاه های محیط بانی در کشور را ۶۳۰ پاسگاه ذکرکرد و با بیان اینکه محیط بانان به صورت هر ۲۴ ساعت یکبار مشغول حفاظت از عرصه های زیست محیطی کشور هستند، اظهار داشت: موظفی هر محیط بان در ماه ۱۸۶ ساعت کار است اما به‌واسطه نوع فعالیت هر یک از آنان بیش از ۱۵۰ ساعت اضافه کاری انجام می دهند اما میزان پرداختی به آنان بسیار ناچیز است.

محبت خانی خاطرنشان کرد: پرداخت کامل حقوق و مزایا به محیط بانان به عنوان یک حق الناس در حال پیگیری است ضمن اینکه سهمیه استخدامی خاصی نیز برای این افراد در نظر گرفته شده تا بخشی از مشکلات این قشر رفع شود.

وی تصریح کرد: با حمایت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور به‌طور مستمر در حال پیگیری و به‌روز کردن تجهیزات انفرادی محیط‌بانان، خودرو، موتورسیکلت و سایر تجهیزات هستیم و با توجه به اختصاص بودجه سالانه برای یگان حفاظت محیط زیست علاوه بر تهیه تجهیزات انفرادی محیط بانان از جمله پوشاک، کفش و کوله پشتی، نسبت به خرید تجهیزات اطفای حریق و خودرو نیز اقدام می‌شود و از سال آینده خودروها و موتور سیکلت های جدید و مستحکم جایگزین خودروها و موتور سیکلت های فرسوده خواهد شد. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تهدیدهایی که محیط بانان با آن مواجه هستند، گفت که سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای حفظ جان محیط بانان نسبت به تهیه تجهیزات و امکانات مناسب از جمله جلیقه ضد گلوله اقدام کرده است.

حفاظت از عرصه های زیست محیطی کشور نیازمند عزم همگانی است

محبت‌خانی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست امانتدار نسل های آینده است و برای اینکه بتوانیم امانتدار خوبی برای نسل های آینده باشیم باید امکانات مطلوبتری را برای سازمان محیط زیست و کارکنان آن فراهم کنیم.

در پایان این آیین، ۲۵ محیط بان نمونه استان نیز با دریافت هدایایی تقدیر شدند و قاسم رضایی قهرمان سابق کشتی کشورمان نیز به عضویت افتخاری همیار محیط زیست مازندران درآمد.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.

مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.

پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha