تلاش ساوه، سخاوت دریای عمان و طنین زندگی در اصفهان

ساوه - ایرنا - آب این منبع طنین زندگی، اصفهان را چشم به راه تلاش هایی در ساوه برای رساندن سخاوت دریای عمان به این استان کرده تا "نصف جهان سرود آب را گل نکنیم..." سر دهد.

به گزارش ایرنا، آب مایه حیات برای ساکنان زمین، چند سالی هست از دوران وفور و فراوانیش گذر کرده و هر روز زنگ خطر اتمامش را به صورت‌های مختلف در گوش زمینیان به صدا در می‌آورد به طوری که ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و این مساله در کشور خودش را در قالب خشک سالی، کاهش نزولات جوی، تغییرات اقلیمی و فرونشست مختلف در دشت‌ها نشان داده است.

کم آبی اگر چه هنوز تمام کشور را تحت تأثیر قرار نداده اما استان‌های گرمسیر را مدتی هست که با چالش مواجه کرده به طوری که رئیس جمهور در سفرهای استانی هیأت دولت سیزدهم به نقاط مختلف کشور با اشاره به مشکلات کم آبی گفت که مساله آب مشکل بسیاری از استان‌ها است و این موضوع در دولت به صورت ویژه دنبال می‌شود.

آیت الله رئیسی در جریان سفر خود به استان اصفهان گفته است: دولت برای رفع مشکل آب اصفهان برنامه دارد، اطمینان داریم با کمک مسوولان و مردم این مشکل برطرف خواهد شد.

آیت الله رئیسی در سفر خود به استان خراسان جنوبی اظهار کرده در راستای تأمین آب برخی استان‌ها راه‌های مختلفی از جمله انتقال آب از دریای عمان به صورت طرحی بلند مدت پیگیری می‌کنیم؛ وی همچنین در جریان سفر خود به استان اصفهان نیز گفته است: دولت برای رفع مشکل آب اصفهان برنامه دارد، اطمینان داریم با کمک مسؤولان و مردم این مشکل برطرف خواهد شد.

کلان طرح انتقال آب دریای عمان و خلیج همیشه فارس به هفت استان کشور از جمله فلات مرکزی ایران گامی در این راستا است که دولت سیزدهم به صورت جدی از روی کاغذ به مرحله اجرا رسانده تا منابع آبی مورد نیاز بخش صنعت، شرب و کشاورزی هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تأمین کند.

این طرح مسیری حدود ۹۰۰ کیلومتری را با لوله‌هایی با بیش از ۲ هزار میلیمتر قطر از جنس فولاد تا مقصد خود طی می‌کند که در فاز نهایی سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را به نصف جهان منتقل خواهد کرد

این طرح که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و قسمتی از آن نیز شامل انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان است و طبق اعلام شرکت تأمین آب صفه (مجری طرح) مسیری حدود ۹۰۰ کیلومتری را با لوله‌هایی با بیش از ۲ هزار میلیمتر قطر از جنس فولاد تا مقصد خود طی می‌کند که در فاز نهایی سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را به نصف جهان منتقل خواهد کرد.

ساخت لوله‌های این طرح علاوه بر نیاز به تولید حدود یک میلیون تن فولاد، نیازمند خودباوری و زیرساختی بزرگ است که مهندسان و تکنسین‌های ایرانی در استان مرکزی مشغول تأمین و تولید این نیازها هستند به طوری که بتوانند رهاورد آرامش برای مردم اصفهان باشند.

در گام اول، تولید لوله‌های مورد نیاز بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این طرح به میزان ۱۰۰ هزار تن به بزرگترین شرکت لوله سازی خاورمیانه در شهرستان ساوه محول شده تا دوباره ضرب آهنگی دیگر از خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی با دست صنعتگران ایران در جهان طنین انداز شود.

طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان پروژه‌ای است که صفر تا ۱۰۰ آن در داخل کشور تأمین شده که به گفته مدیر ارشد مجتمع صنعتی نورد و لوله صفا، قرار است تا فاز نهایی این طرح حدود یک میلیون تن لوله فولادی ۸۰ اینچ (۲ هزار و ۳۱ میلیمتر) با ورق ۱۵ میلیمتری ساخته و به شرکت مجری تحویل داده شود.

تلاش ساوه، سخاوت دریای عمان و طنین زندگی در اصفهان

«شهرام عسکری پور» اضافه کرد: هم اکنون در سایه اراده و تلاش مهندسان و تکنسین‌ها و کارگران داخلی مواد اولیه، دانش و توانمندی فنی تنها با ساخت این لوله‌ها در فاز نهایی (تولید یک میلیون تن) حدود یک میلیارد دلار برای میهن جمهوری اسلامی ارز آوری دارد.

وی گفت: مجری طرح، لوله‌های مورد نیاز خود را در ۱۰ مرحله برای ساخت واگذار کرده که مرحله اول به میزان ۱۰۰ هزار تن با پوشش پلی اتیلن و پلی امید در این کارخانه با استانداردهای روز دنیا در حال تولید است.

«کامبیز ریاحین» مدیر کارخانه اسپیرال این مجتمع صنعتی هم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه هم اکنون کویل های فولادی مورد نیاز تولید لوله‌های مرحله اول خط انتقال دریای عمان به استان اصفهان توسط شرکت فولاد مبارکه تولید و در کارخانه صفا لوله دپو شده و به مرور در خط تولید این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تا کنون ۳۰ درصد از مرحله اول تولید و طبق قرار داده منعقد شده ۷۰ درصد باقی مانده طی حداکثر سه ماه آینده به مجری تحویل داده می‌شود

وی افزود: تا کنون ۳۰ درصد از مرحله اول تولید و طبق قرار داده منعقد شده ۷۰ درصد باقی مانده طی حداکثر سه ماه آینده به مجری تحویل داده می‌شود و پس از آن طی قراردادی جدید مرحله دوم کار آغاز خواهد شد.

کیفیت مطابق با استانداردهای بین المللی یکی از ویژگی لوله‌های مورد نیاز این طرح است تا بتوان حداقل در چند دهه آینده این کالای استراتژیک را به نصف جهان منتقل کرد که ریاحین باور دارد این تجهیزات و امکانات به گونه‌ای در کشور فراهم شده که در کنار رقابت با شرکت‌های خارجی امکان سفارش گیری از خارج و صادرات محصول نیز فراهم است.

واحد پوشش بخش دیگری از این کارخانه است که به گفته «رحمت الله بهروش» مدیر این بخش، پوشش پلی اتیلن برای بخش خارجی به منظور مقاومت بیرونی لوله و پوشش پلی امید برای پوشش داخلی به منظور افزایش مقاومت حین انتقال آب به ضخامت ۳.۵ میلیمتر انجام می‌شود.

وی جلوگیری از خردگی، مقاومت لوله‌ها برای سالیان متمادی، کاهش مقاومت لوله حین سیالی آب و کاهش هزینه‌های انتقال آب از جمله ویژگی‌های پوشش لوله اعلام کرد و گفت: تمام تولیدات پس از اخذ آزمون‌های کیفی برای انتقال به محل اجرا آماده می‌شود.

بهروش اظهار کرد: لوله‌هایی که موفق به اخذ آزمون می‌شود به مدت ۲۰ سال گارانتی شده و در کنار آن ۵۰ تا ۱۰۰ سال امکان بهره برداری از آنها با شرایط انتقال بهداشتی آب وجود دارد.

این مساله نشان می‌دهد که ما برای اینکه کشور بیشتر از این درگیر بی‌آبی نشود و چالش‌های بزرگ‌تر روبرو نشود نیازمند گام‌های هماهنگ مسوولان، مردم و بخش خصوصی در عرصه مدیریت آب هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha