۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85138639
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانه تاریخی در منظر فرهنگی شهر خوسف مرمت شد

۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۶
کد خبر: 85138639
خانه تاریخی در منظر فرهنگی شهر خوسف مرمت شد

بیرجند - ایرنا - مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خوسف از آغاز فصل نهایی طرح مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر خبر داد و گفت: این خانه تاریخی یکی از آثار مرمتی فاخر خراسان جنوبی است.

به گزارش ایرنا، علی صالحی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: آواربرداری، برق‌رسانی، اجرای کف فرش آجری و احیای آسیاب قدیمی در زیرزمین، اندود کاه‌گل جداره‌ها و سقف‌ها، استحکام‌بخشی دیوارها و بندکشی جداره‌های آجری از جمله اقدامات در این فصل از مرمت است.

وی افزود: خانه میرزا جعفر در منظر فرهنگی خوسف واقع شده و از شاخصه‌های این اثر تاریخی اتاق و ایوان شاه‌نشین با تزیینات رسمی بندی سقف، مشبک‌های گچی، شومینه و بادگیر است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت: وجود آسیاب در زیرزمین و شبکه انتقال آب از جمله عناصر مهم معماری این بنای تاریخی به شمار می‌رود.

خانه میرزا جعفر مربوط به اوایل دوره قاجار در سال ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۶۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

خانه تاریخی در منظر فرهنگی شهر خوسف مرمت شد

منظر فرهنگی خوسف مربوط به دوره اسلامی است که سال ۱۴۰۰ به شماره ۳۳۵۷۹ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

پیش از این مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف از آغاز مرمت و زیباسازی سیمای بافت تاریخی شهر خوسف خبر داده بود.

وی بیان کرد: در مرحله نخست این طرح، مرمت و زیباسازی خیابان اصلی مطهری خوسف در دستور کار قرار گرفته است.

صالحی افزود: قرنیز آجری در بافت تاریخی، اندود سیمان رنگی با هدف همگون سازی جداره‌ای نامناسب با بافت تاریخی، قاب‌بندی گچی بازشوهای خیابان مطهری به همراه اجرای کاه‌گل جداره‌ها و رخ‌بام آجری اجرا می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۵ کیلومتری بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha