۲۴ هزار میلیارد تومان برای تکمیل عملیات حفاری خط۲ قطارشهری تبریز نیاز است

تبریز - ایرنا - مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با پیش بینی اتمام عملیات حفاری خط۲ قطارشهری تا پایان امسال، گفت: برای اتمام عملیات حفاری در این خط نیاز به ۲۴ هزار میلیارد تومان است.

یعقوب وحیدکیا، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طول تونل خط۲ قطارشهری تبریز ۱۸ کیلومتر است، افزود: در زمان کنونی حدود ۱۵.۵ کیلومتر از این مسیر حفاری شده و بقیه نیز در حال حفاری است.

وی با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی خط۲ قطارشهری تبریز، اظهار کرد: این خط شامل ۲۰ ایستگاه بوده و عملیات حفاری ایستگاه ها بدون وقفه با دستگاه تی بی ام در حال انجام است و با ادامه این روند امید است این پروژه در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: دستگاه تی بی ام هر ۱۰۰ دقیقه، یک و نیم متر حفاری می کند که موجب تسریع در پیشروی عملیات حفاری شده در این مسیر می شود.

وحیدکیا، همچنین با اشاره به اجرای عملیات خط۳ قطارشهری نیز، ادامه داد: این خط در آخرین بازنگری مهندسی شده به طول ۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه به صورت تونل دوقلو با قطر داخلی ۶ متر همانند تونل‌های عمیق خط۱ اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: با اتمام عملیات اجرایی این خط، تعداد جابجایی مسافر در هر ساعت در هر جهت ۲۳ هزار نفر و تعداد مسافر سالیانه نیز ۱۱۰ میلیون نفر پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای خط۳ قطارشهری ۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: خط۳ به علت تبادل مسافر در هسته مرکزی شهر با خطوط ۱ و ۲ و ۴ حائز اهمیت است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای خط۳ قطارشهری ۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: خط۳ به علت تبادل مسافر در هسته مرکزی شهر با خطوط ۱ و ۲ و ۴ حائز اهمیت است.

وحیدکیا، افزود: با توجه به مراکز مهم جمعیتی و اقتصادی در مسیر خط۳ قطارشهری و گذر از ترمینال بزرگ تبریز، بازار و مراکز درمانی و خدماتی و بیمارستان عالی نسب، بخش اعظمی از جابجایی مسافر در آینده از این خط انجام می شود.

به گزارش ایرنا، خط یک قطارشهری تبریز که در حال خدمات دهی است، شامل ۱۸ ایستگاه است که از ایستگاه ائل گلی (مقابل هتل پارس) شروع شده و در ادامه از طریق راهنمایی، استاد شهریار، فلکه دانشگاه سپس در طول مسیر خیابان امام (ره) تا میدان ساعت و از آنجا به سمت سه راه امین ادامه می یابد.

این خط بعد از سه راه امین، قونقا، گازران، چهارراه لاله، میدان امام حسین (ع)، شهید باکری و در ایستگاه نور شهرک نور لاله به خط پایان می رسد.

عملیات حفاری تونل و اجرای خط۲ قطارشهری تبریز از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود که در طول اجرا با مشکلاتی مانند تملکات در پیرامون ایستگاه‌ها، تعطیلی چندین ساله ایستگاه‌ها و قرارداد با پیمانکار مواجه شد و در چند ماه اخیر، این موارد با برنامه‌ریزی منظم مسوولان ذیربط حل شده و روند اجرای آن سرعت گرفته است.

فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز به طول ۱۰ کیلومتر از سمت قراملک آغاز شده است و با عبور از شهرک امام، دامپزشکی، آخونی، قره آغاج، گجیل، بازار به میدان دانشسرا ختم می شود.

قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه‌ای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha