۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
کد خبر: 85138873
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشارکتی برای عبور از گرما در مازندران

۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
کد خبر: 85138873
مشارکتی برای عبور از گرما در مازندران

نوشهر- ایرنا - مازندران به علت برخورداری از موقعیت هایی ممتازی نظیر جنگل، دریا، جاذبه های تاریخی و گردشگری در تمامی فصول به ویژه نیمه اول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است، بنابراین به علت گرمای طاقت فرسا و شرجی بودن هوا، شرکت توزیع نیروی برق استان برای مدیریت مصرف، تامین برق مطمئن و پایدار از مشترکان طلب همکاری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غرب مازندران بیش از یک‌هزار روستا، ۲۵ شهر و دست کم ۸۰۰ هزار نفر جمعیت بومی و ۲ برابر جمعیت متغییر در خود جای داده و شرکت توزیع برق غرب مازندران با زیر مجموعه تعداد ۹ امور توزیع در شهرستان‌های محمود آباد، نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در قالب بیش از ۷۰۰ هزار مشترک خدمات ارائه می‌دهد.

این مناطق به علت برخورداری از موقعیت‌های ممتازی نظیر همسایگی به دریای خزر، فاصله اندک کوه، جنگل و دریا، جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی، چشمه سارها، رودخانه‌های جذاب خروشان چون چالوس و سردابرود، مجموعه‌های تفریحی و گردشگری نمک آبرود و صدها مورد دیگر از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون‌ها مسافر و گردشگر در تمامی فصول سال به ویژه بهار و تابستان بوده بنابراین برای تأمین برق مشترکان خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف در این روزهای گرم و شرجی سال در این مناطق پرجمعیت طبق اظهار نظر متولیان امر راهی جز همراهی، همگامی و مشارکت همه جانبه مشترکان وجود ندارد.

حضور میلیونی مسافران و گردشگران به عنوان مهمانان ناخوانده در بهار و تابستان به این خطه غربی استان از یکسو، فرسودگی نقاطی از طول شبکه‌ها، انشعابات غیر مجاز، غیر استاندارد بودن وسایل برق، تلفات انرژی، افزایش پنج درصدی سالانه مشترکان، گرمای سوزان و رطوبت بالا و گرایش مسافران، گردشگران و مشترکان به استفاده از وسایل سرمایشی و خنک کننده نظیر کولر از سوی دیگر سبب شده تا شرکت توزیع نیروی برق در ارائه خدمات با امکانات موجود با چالش‌های فراوانی مواجه شود.

بنابراین مسؤولان شرکت توزیع برق غرب مازندران برای برون رفت از این چالش‌ها و تأمین برق مطمئن و پایدار و پیشگیری از قطعی برق صنایع و واحدهای تولیدی، هرساله در آستانه فصول گرما ساز و کارهای ویژه ای را اتخاذ کرده‌اند که افزون بر تغییر ساعات کاری برخی از مشترکان، سازوکارهای تشویقی برای صرفه جویی مشترکان خانگی و اطلاع رسانی از طریق ابزارهای رسانه‌ای و محیطی تاحدودی سعی کرده‌اند در این فصول با مدیریت بهنیه مصرف برق در زمان اوج مصرف برق از این بحران گذر کنند.

مشارکتی برای عبور از گرما در مازندران

همراهی مشترکان رمز برون رفت چالش قطعی برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران در این باره گفت: همراهی مشترکان اساسی‌ترین راه موفقیت برای گذر از اوج مصرف برق در گرمای طاقت فرسای تابستان امسال در این خطه گردشگرپذیر است.

مصطفی بابایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه در ۲ سال گذشته وزارت نیرو افزون برای ارائه راهکارهای متعدد برای کنترل مصرف بی رویه برق ارائه داده اما طرح پاداش صرفه جویی موضوع مهم‌تری است که امسال به صورت نامحدود برای مشترکان خوش مصرف در نظر گرفته شده است.

طرح سراسری کاهش مصرف برق خانگی و برخورداری از پاداش در صنعت برق از اول خرداد ماه امسال اجرا و تا پایان شهریور ادامه دارد و بنا به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران براساس راهبرد وزارت نیرو امسال پرداخت پاداش برای مشترکان خوش مصرف نامحدود شده است.

بابایی، جزئیات پرداخت پاداش به مصرف کنندگان درست برق دراین منطقه را این گونه توضیح داد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و اوج بار موضوعی که بسیار دراین زمینه اهمیت دارد مدیریت مصرف انرژی برق و عبور از دوره اوج بار در تابستان است

این مسؤول بیان داشت: در همین راستا وزارت نیرو با اعلام رسمی برنامه‌های مدیریت بار، اقداماتی از جمله طرح پاداش ۲۰ برابری برای مشترکان خانگی را در دستور کار قرار داده و امسال هم پاداش ۲۰ برابری مشترکان خانگی با هدف صرفه‌جویی در انرژی برق و کاهش مصرف مطرح شده است

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران، بر همین اساس قرار شده آن دسته از مشترکانی که میزان مصرفشان نسبت به دوره قبل کاهش داده‌اند تا ۲۰ برابر قیمت فروش برق پاداش دریافت نمایند و با این حساب پیش بینی آن است آن دسته از مشترکانی که به این موضوع توجه کافی داشته باشند ارقام قابل توجهی به عنوان پاداش دریافت کنند چرا که با این همراهی گام مؤثری در رونق صنایع و بخش تولید برداشته‌اند.

برابر گزارش مسؤولان توانیر امسال، حدود ۶ هزار مگاوات نیروگاه در مدار تولید قرار گرفته است و بنابراین بخشی از ناترازی های کشور جبران می‌شود و از طرفی هم مدیریت مصرف صنایع بزرگ هم تصمیم بر آن گرفته شده که فقط جابه جایی ساعت در برنامه تولیدی داشته باشند و بدون قطعی برق به فعالیتشان ادامه دهند.

طبق اعلام وزارت نیرو، صنایع بزرگ تنها یک روز در هفته (شنبه تا چهارشنبه) از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۳ شب از برق استفاده نمی‌کنند و در ازای آن روز جمعه به تولید محصولات خود می‌پردازند. با این اوصاف ظرفیت تولید آن‌ها هم آسیب نمی‌بیند

مشارکتی برای عبور از گرما در مازندران

پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال پاداش به مشترکان خوش مصرف غرب مازندران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران، میزان پاداش سال گذشته مشترکان این منطقه را بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۶ هزار مشترکان این شرکت بابت درست مصرف کردن و رعایت شیوه‌های پیشگیری از مصرف بی رویه برق مشمول این طرح تشویقی در این منطقه شدند و پاداش مدنظر در قبوض بیش از ۳۶۵ هزار مورد صورتحساب آنان اعمال شد.

بابایی افزود: شاید آن دسته از مشترکان که وضعیت مالی خوبی داشته باشند پاداش برای آنان اهمیت نداشته باشد اما باید بدانند در ازای صرفه جویی و مصرف صحیح برق می‌توانند به بخش تولید و پیشگیری از قطعی برق صنایع کمک کنند و این رفتارها به بهود فضای کسب و کار و اشتغال هم کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی هایی که سال گذشته برای صرفه جویی در مصرف برق مشترکان در منطقه انجام گرفت خوشبختانه با همه چالش‌ها و مشکلات در ارائه خدمات سربلند از تبعات ناشی از اوج مصرف برق در گرمای شرجی تابستان این مناطق گردشگر پذیر بیرون آمدیم و توانستیم از بحران عبور کنیم.

مشارکتی برای عبور از گرما در مازندران

خاموشی‌ها در بخش خانگی سال گذشته به صفر رسید

وی با اظهار تأسف مبنی بر رشد مصرف در این منطقه، خاطرنشان کرد: امروز علت ناترازی میان تولید و مصرف به خاطر رشد مصرف بوده و نتیجه این اتفاق منجر به آن شد که تا پیش از سال ۱۴۰۱ خاموشی‌های متعددی در این خطه غربی استان شاهد باشیم و خدارو شکر با تدبیر و درایت مسؤولان صنعت برق در این دولت جهادی و طرح‌هایی که طراحی کردند در بخش‌های خانگی، کشاورزی، ادارات، صنایع و مولدها این موضوع مدیریت و با اعمال تشویقی برای بخش خانگی موفقیت‌های فراوانی در این حوزه کسب شد.

این مسؤول گفت: در سایه هم افزایی وزارت نیرو با دیگر دیگر وزارتخانه‌ها از جمله صمت و کشاورزی برنامه‌ها به گونه‌ای پیش رفت که صنایع داخلی شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ در سطح توزیع و انرژی بر در سطح برق منطقه‌ای مشمول طرح مدیت بهینه مصرف برق شدند.

وی اظهار کرد: هم اکنون یک روز در هفته در شهرک‌های صنعتی محدودیت بار به مدت ۱۲ ساعت اعمال شده به عنوان نمونه در شهرک صنعتی تشبندان مخمود آباد براساس توافق مسؤولان این شهرک حوالی ساعت ۱۱ تا ۲۳ یا در دیگر شهرک‌ها این رویه به صورت ثابت بوده یعنی تمام تلاش‌ها آن است که بتوان فعالیت شهرک‌ها را به روزهای تعطیلی پایان هفته سوق دهیم و این برنامه ریزی سبب می‌شود تا صنعتگران هیچ محدودیتی بابت ۱۲ ساعت فعالیت و بهره مندی آنان از انرژی برق نداشته باشند و این عامل به رشد تولید هم کمک می‌کند.

مشارکتی برای عبور از گرما در مازندران

رصد و شناسایی ادارات پرمصرف

وی درباره تغییر ساعت کاری ادارات و بانک‌ها در مازندران از ۱۵ خرداد ماه جاری در مازندران گفت: با وجود آنکه مشترکان مصرف بالا از کنتورهای هوشمند برخوردار بوده و از سوی کارشناسان مربوط در این شرکت میزان مصرف این مشترکان رصد می‌شود به عبارتی این دسته از مشترکان مصرف آنها در ۱۵ دقیقه نخست رصد شده و ضمن آنکه مشترکان خانگی هم که مصرفشان بالا باشد شناسایی و شناسایی و طبق پله‌های مصرف زیر الگو تا ۲ برابر محاسبه می‌شود.

برابر آمار درغرب مازندران بیش از ۹۰۰ دستگاه اجرایی دولتی و غیر دولتی به مردم این مناطق خدمات ارائه می‌دهند

طبق مصوبه هیئت وزیران در زمینه تغییر ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی با هدف مدیریت بهینه مصرف انرژی، زمان کاری دستگاه اجرایی، نهادها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات عمومی غیر دولتی و شهرداری‌های استان از تاریخ ۱۴۰۲/۳/۱۵ لغایت ۱۴۰۲/۶/۱۵ در روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶ صبح لغایت ۱۳ و روز کاری پنجشنبه از ساعت ۶ صبح لغایت ۱۲ و شرکتها، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها که در روز پنجشنبه تعطیل هستند و از ساعت ۶ صبح لغایت ۱۴:۴۵ تعیین شده است.

شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران به به بیش از ۷۰۰ هزار مشترک خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف که در برگیرنده ۹ شهرستان گردشگرپذیر در غرب مازندران است، خدمات ارائه می‌دهد.

براساس آمار منابع رسمی، مشترکان تجاری با ۶۸ درصد بیشترین مصرف برق در غرب مازندران رقم زده‌اند و بقیه نیز مربوط به مشترکان خانگی است.

مازندران از ۲ شرکت توزیع نیروی برق یکی در ساری مرکز استان و دیگری در شهرستان نوشهر برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha