۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85138874
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید گوشت گرم مرغ در البرز ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت

کرج – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به هدفگذاری برای ایجاد چهار مگافارم (مزرعه بزرگ) در استان، گفت: با راه اندازی این واحدها تولید گوشت گرم مرغ در استان ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «عبدالرضا بازدار» روز سه شنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: در طی سنوات گذشته به دلیل توسعه رشد جمعیت در استان بعضی مواقع نمونه‌های گوشتی و تخم گذار با مشکلات زیست محیطی روبرو شده است به طوری که تا ۱۰ سال گذشته گوشت مرغ تولیدی در استان ۴۰ هزار تن بود ولی اکنون به دلیل توسعه شهری به حدود ۱۱ هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه در کشور ظرفیت تولید نزدیک به سه میلیون تن گوشت مرغ وجود دارد، اظهار کرد: ولی تهدیدها و تحریم‌ها بر روی این صنعت تأثیر می‌گذارد ولی کشور به لحاظ تولید مرغ تضمین شده است.

وی یکی از برنامه‌ها برای افزایش تولید گوشت مرغ را فعال سازی واحدهای نیمه فعال و تعطیل دانست و گفت: هم اکنون حدود ۴۲ واحد تولیدی مرغ گوشتی تعطیل هستند که بایستی هرچه زودتر به چرخه تولید برگردند.

بازدار با اشاره به اینکه مجوز احداث فارم های جدید با ظرفیت یک میلیون قطعه که معادل گوشت تولیدی کنونی در استان است صادر شده، افزود: متقاضی و سرمایه گذار به سمت تسهیلات بانکی هدایت شده و جلساتی با بانک کشاورزی گذاشته شده است تا ۴ مزرعه ۲۵۰ هزار قطعه‌ای ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز میزان سرمایه گذاری برای این چهار مگافارم را ۵۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: برای افزایش تولید در واحدهای گوشت قرمز نیز برنامه‌هایی داریم به طوری که در سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان تولید شد و امسال هدفگذاری برای تولید ۱۷ هزار تن را در برنامه داریم.

تولید گوشت گرم مرغ در البرز ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت

برنامه ریزی برای افزایش ۵۲ درصدی تولید شیرخام

بازدار در خصوص دیگر برنامه‌های توسعه‌ای در بخش دامی، اظهار کرد: سال گذشته میزان تولید شیر خام در استان ۵۰۶ هزار تن بود که هدف گذاری برای تولید ۷۵۰ هزار تن با افزایش ۵۲ درصدی برای سال جاری داریم.

وی گفت: همچنین در تولید گوشت مرغ از واحدهای فعال و راه اندازی بعضی از واحدهای نیمه فعال در نظر داریم تولید را از حدود ۱۱ هزار تن به ۱۲ هزار تن برسانیم ضمن اینکه در تولید تخم مرغ که البرز تأمین کننده بخش زیادی از نیاز کشور است در نظر داریم میزان تولید ۷۶ هزار تن در سال گذشته را امسال به ۷۷ هزار تن برسانیم.

حدود ۲.۵ میلیون تن جذب مواد خام کشاورزی برای فراوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه به ظرفیت‌های استان در خصوص تولیدات کشاورزی اشاره کرد و افزود: استان البرز به لحاظ وسعت کمی که دارد و سه دهم سطح کشور را به خود اختصاص داده ولی بالغ بر ۱.۸ درصد از تولیدات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های کشاورزی به دلیل محدودیت سطح و جمعیت بالای استان با چالش‌های روبرو است، اظهار کرد: بنابراین تمرکز بر روی توسعه فعالیت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی است ضمن اینکه استان میزبان بسیاری از صنایع برتر و برند کشوری است.

وی گفت: در استان البرز ۲.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی برای فراوری به سمت واحدهای تبدیلی و تکمیلی هدایت می‌شود که یک میلیون تن آن در حوزه زراعی، ۴۰۰ هزار تن محصولات باغی و ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات دامی می‌باشد.

افزایش راندمان واحدهای تولیدی بهترین راهکار برای توسعه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه با بیان اینکه البرز استانی مهاجر پذیر است که محدودیت منابع آبی و خشکسالی‌ها منجر به چالش‌های جدی در این بخش شده، افزود: بهترین راهکار برای توسعه بخش کشاورزی افزایش راندمان واحدهای تولیدی است.

وی چالش جدی در توسعه کشاورزی را محدودیت منابع آب و خاک دانست و تصریح کرد: استان قطب کشاورزی دانش بنیان کشور است که استقرار ۹ مؤسسه تحقیقاتی پژوهشی ملی در استان همراه با ۳۸ شرکت دانش بنیان کشاورزی این ظرفیت را در استان ایجاد کرده است.

وی گفت: خیلی از روش‌ها و فناوری‌های کشاورزی در کشور از البرز عملیاتی می‌شود و هدف گذاری این است که تولید علم و دانش داشته باشیم به طوری که با استفاده از این پتانسیل بهره‌وری در واحدهای مختلف زراعی دامی و باغی بسیار مناسب است و جزو استان‌های برتر کشور به لحاظ استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها هستیم.

تولید گوشت گرم مرغ در البرز ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت

تولید ۴۰ میلیون اصله نهال در استان البرز

بازدار در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها در استان بر روی تولید نهاده‌های کشاورزی به خصوص تولید اندام‌های تکثیری همچون بذر، قلمه، نشاء و نهال است، افزود: در این بخش البرز می‌تواند استان‌های دیگر را پشتیبانی کند.

وی بیان کرد: در سال نزدیک به ۴۰ میلیون اصله نهال در البرز تولید می‌شود و می‌توانیم کشور را در زمینه نهال مثمر و غیر مثمر تقویت کنیم و بهترین نهالستان‌ها با فناوری جدید و امکانات روز و بهترین پایه‌های رویشی در البرز مستقر هستند.

وی گفت: به طوری که طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور البرز به عنوان یکی از استان‌های پایلوت برای تولید نهال است ضمن اینکه در تولید نشاء که یکی از پایه‌های اصلی برای بهره وری آب است یک میلیارد و ۲۰۰ اصله نشاء تولید می‌شود که ۴۰ هزار هکتار را پوشش می‌دهد.

تولید گوشت گرم مرغ در البرز ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت

هدفگذاری برای تولید ۱۰۵ هزار تن محصول سالم و ارگانیک

بازدار یکی از برنامه‌ها در استان را بر روی تولید محصول سالم و ارگانیک دانست و افزود: سال گذشته بیش از ۷۳ هزار تن تولید محصول سالم داشتیم که امسال هدف گذاری بیش از ۱۰۵ هزار تن تولید محصول سالم و ارگانیک را در برنامه داریم.

وی همچنین یکی از برنامه‌ها برای توسعه کشاورزی را بر روی توسعه گلخانه‌ها عنوان کرد و گفت: متناسب‌ترین فعالیت ما که سازگاری لازم در استان دارد توسعه این کشت است به طوری که تا پایان سال ۱۴۰۰ فقط ۳۳۵ هکتار کشت گلخانه‌ای داشتیم که با امکان سنجی انجام چهار هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در البرز اجرای ۲ هزار هکتار برنامه ریزی شد.

وی ادامه داد: از این میزان سال گذشته ۳۲۵ هکتار عملیات اجرای کشت را شروع کردیم که ۷۰ هکتار تحویل شد.

یک هزار و ۱۰۰ هکتار از باغات اصلاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه به لحاظ توسعه باغبانی ظرفیت خوبی داریم و اکنون ۲۴ هزار هکتار اراضی باغی داریم، اضافه کرد: در خیلی از میوه‌های هسته دار اول کشور هستیم ضمن اینکه در سال گذشته یک هزار و ۸۷۳ هکتار اصلاح باغات اجرا و برای سال جاری یک هزار و ۱۰۰ هکتار در برنامه داریم.

وی یکی از دیگر از برنامه‌ها را بر روی توسعه باغات در اراضی شیب دار به خصوص در شهرستان طالقان دانست و گفت: یکی از برنامه‌های ما توسعه سیستم‌های نوین آبیاری است.

بازدار با بیان اینکه از ۶۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۴۹ درصد آن به سیستم‌های نوین آبیاری با آخرین و جدیدترین متد مجهز هستند، افزود: همچنین رفع تداخلات در اراضی ملی با مستثنیات یکی دیگر از برنامه‌ها است که تا پایان سال ۱۴۰۰ فقط ۴۰ پلاک از ۳۴۸ پلاک رفع تداخل شده بود که در سال گذشته نیز ۱۱۱ پلاک رفع تداخل شد.

وی اضافه کرد: در نظر داریم کار رفع تداخلات اراضی ملی با مستثنیات تا پایان سال جاری به اتمام برسد ضمن اینکه برای ۳۲ درصد اراضی کشاورزی سند صادر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha