ارتباطات بین‌المللی دانشگاه شیراز، بستری برای نفوذ فارسی در مجامع علمی دنیا

شیراز - ایرنا - پاسداری از زبان فارسی و گسترش دامنه آن در محافل علمی جهان نوعی تلاش نرم برای حفاظت از هویت ملی و نشان‌دهنده اعتماد وعزت نفس ایرانی است؛ این بار دانشگاه شیراز به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جامع کشور، میزبان اساتیدی از کشور هند بود تا ضمن افزایش دانش زبانی خود با غنای فرهنگ ایران نیز آشنا شوند.

به گزارش ایرنا، زبان یکی از ارکان هویت ملی است که حفاظت و گسترش دامنه آن نقشی روشن در استقلال فرهنگی دارد، اساتید و کارشناسان این حوزه معتقدند که بکارگیری زبان برای بیان مفاهیم علمی به پویایی و زنده‌ماندن آن کمک شایانی می‌کند و یکی از اثرگذارترین راه‌ها است.

به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی می‌توان از پیشرفت علمی کشور برای گسترش و نفوذ زبان فارسی استفاده کرد؛ ایشان فرمودند: "اهمیت زبان ملی یک کشور برای خیلی‌ها هنوز دانسته و شناخته نیست؛ زبان فارسی باید گسترش پیدا کند و نفوذ فرهنگیِ زبان فارسی در سطح جهان روزبه‌روز بیشتر شود."

به فرموده ایشان باید کاری کرد که "در آینده، آن کسانی که از پیشرفت‌های علمی کشور ما استفاده می‌کنند، ناچار شوند بروند زبان فارسی را یاد بگیرند".

ارتباطات بین‌المللی دانشگاه شیراز، بستری برای نفوذ فارسی در مجامع علمی دنیا

تفاهم‌نامه‌های دانشگاه شیراز، بستری برای گسترش دامنه نفوذ فارسی

جایگاه بین‌المللی دانشگاه شیراز با انعقاد ۴۰ تفاهم‌نامه بین‌المللی به عنوان یکی از پررابطه‌ترین دانشگاه‌های کشور می‌تواند بستر مناسبی برای ترویج زبان فارسی در مجامع علمی دنیا باشد.

آنطور که ابوالفضل جوکار، رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه شیراز گفت این تفاهم‌نامه‌ها دامنه گسترده‌ای در سراسر جهان دارد و از کشورهای همسایه، چین و روسیه تا آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در بر می‌گیرد.

به گفته او این تفاهم‌نامه‌ها بر فعالیت‌های مشترک علمی، تدریس اساتید این کشورها در دانشگاه شیراز و تبادل دانشجو متمرکز است.

هر یک از این ظرفیت‌ها می‌تواند برای گسترش دامنه نفوذ زبان فارسی در مجامع علمی دنیا بکار گرفته شود؛ برپایی دوره‌های کوتاه و بلند مدت آموزش زبان فارسی در مجامع علمی دنیا مقدمه‌ای برای این مهم است.

مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شده و تاکنون دوره‌های گوناگونی با هدف ترویج زبان فارسی در دانشگاه‌های خارج از کشور برگزار کرده است.

در آخرین مورد، بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در روزهای گذشته میزبان استادان دانشگاه‌های هند بود که برای دانش‌افزایی به ایران آمده بودند.

رییس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه شیراز در این ارتباط گفت: این دوره دانش‌افزایی که در پی سفر و رایزنی‌های گذشته مسئولان دانشگاه شیراز به کشور هند برنامه‌ریزی و اکنون با شرکت هشت نفر از اساتید دانشگاه‌های مختلف هند، در قالب هفت کارگاه و یک نشست هم‌اندیشی و تبادل اطلاعات با اعضای هیأت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه به مدت پنج روز برگزار شد.

در خلال این دوره دانش افزایی که به گفته دکتر سعید حسام‌پور با هدف افزایش سطح دانش استادان دانشگاه‌های هند در زمینه ادبیات فارسی، گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه شیراز و ترویج زبان فارسی برپا شد، اساتید دانشگاه شیراز در کارگاه‌های سعدی‌شناسی، حافظ‌شناسی، آشنایی با ادبیات مشروطه، آشنایی با بن‌مایه‌های مشترک هند و ایران، آشنایی با جریان‌های مهم نثر فارسی و آشنایی با شعر معاصر تدریس کردند.

حسام‌پور عنوان کرد: اساتید و مسئولانی از دپارتمان زبان فارسی زاکر حسین کالج دهلی، دپارتمان زبان فارسی دانشگاه لکهنو، گروه مطالعات فارسی و آسیای مرکزی، دانشگاه آزاد ملی اردو، مولانا و حیدرآباد، گروه آموزش مدرسه جامو و کشمیر، دانشگاه جواهر لعل نهرو و دپارتمان زبان فارسی دانشگاه لداخ در این دوره کوتاه مدت دانش‌افزایی حضور داشتند.

در این روزها، فرصت حضور اساتید دانشگاه‌های مختلف هند در شیراز، برای معرفی بیشتر فرهنگ و تمدن ایران‌زمین به کار گرفته شد و به این منظور اساتید دانشگاه‌های کشور ۷۲ ملت از مکان‌های مختلف مذهبی، تاریخی و گردشگری استان فارس، ازجمله حرم مطهر احمدبن موسی (ع)، آرامگاه‌های حافظ و سعدی و خواجوی کرمانی، تخت جمشید، مسجد نصیرالملک، حمام و بازار وکیل، ارگ کریمخان، باغ‌های ارم و دلگشا و باغ‌موزه نارنجستان بازدید کردند.

از آنجا که پژوهشگران و اساتید دانشگاه به عنوان شخصیت‌های علمی می‌توانند در قامت یک سفیر فرهنگی غنای هویتی ایران را به دانشجویان کشورهای مختلف منتقل کنند، برپایی چنین رویدادهایی می‌تواند در کمک به گسترده‌تر شدن دامنه نفوذ زبان فارسی کارآمد باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha