۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۴۳
کد خبر: 85139299
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هنرمند کرمانشاهی در روز جهانی صنایع دستی تجلیل شد

۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۴۳
کد خبر: 85139299
هنرمند کرمانشاهی در روز جهانی صنایع دستی تجلیل شد

کرمانشاه- ایرنا- "فیروز ناصری" استاد و هنرمند کرمانشاهی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در چهارمین دوره نکوداشت تجلیل از هنرمندان صنایع دستی کشور با حضور مسئولان وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی، استادان و هنرمندان به پاس زحمات فراوان در زمینه ترویج و توسعه صنایع دستی در کشور و استان کرمانشاه مورد تجلیل قرار گرفت.

«فیروز ناصری» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هرسال بمناسبت هفته جهانی صنایع دستی که در کشور ما ۲۰ خرداد است؛ از هنرمندان، پیشکسوتان، استادان و فعالان صنایع دستی، با حضور نمایندگان "یونسکو" و در سطح کشور از برگزیدگان تجلیل می‌شود.

وی افزود: امسال در چهارمین دوره مراسم نکوداشت روز جهانی صنایع دستی در ایران از هفت نفر؛، ۲ هنرمند نوجوان که در زمینه ساز سنتی و نساجی سنتی، ۲ تشکل فعال و موفق صنایع دستی در زمینه کارآفرینی و تولید فعالیت برجسته داشته‌اند، ۲ معاون صنایع دستی که در راستای توسعه و ترویج صنایع دستی موفق عمل کردند و مدیرعامل شرکت پست ایران که در راستای معافیت گمرکی و تسهیل مبادالات صنایع دستی عملکرد خوبی داشته تجلیل به عمل آمد.

این هنرمند هرسینی که یکی از استادان مطرح صنایع دستی کشور است، لوح و جایزه خود را به خاطر سال‌ها فعالیت و تلاش در راستای ثبت جهانی و بین المللی صنایع دستی، توسعه و ترغیب انجمن‌ها، تشکل‌ها و سمن‌های در راستای توسعه کارآفرینی و تولید خوب صنایع دستی و همکاری با هنرمندان دانست.

ناصری اذعان داشت: در این سال‌ها با تلاش فراوان در ثبت جهانی صنایع چند شهر ایران، تعیین استاندارد برای چند صنایع دستی کشور نقش داشته و همواره در انجمن‌های صنایع دستی در راستای حل مشکلات سراه هنرمندان و صنایع کشور تلاش کرده است.

به گفته ناصری صنایع دستی ۱۴ شهر ایران ثبت جهانی شده و ۲ شهر سیمیرم و یک شهر در اردبیل در آستانه ثبت جهانی شهر هستند.

هنرمند کرمانشاهی در روز جهانی صنایع دستی تجلیل شد

هرسین برای ثبت جهانی شهر گلیم نیازمند ایجاد زمینه‌هایی است

این استاد برجسته صنایع دستی در ادامه با اشاره ثبت جهانی گلیم هرسین نیز گفت: گلیم هرسین از نظر فکر، نقش، نگاره، طرح، رنگ آمیزی و مسائل تکنیکی در همه ابعاد ثبت جهانی شده و در هر جای دنیا از روی آن تولید شود همه آن را به عنوان گلیم هرسین می‌شناسند.

ناصر به تلاش فراوان خود برای ثبت جهانی گلیم هرسین اشاره کردکر: و افزود اما برای آنکه هرسین به عنوان شهر جهانی گلیم ثبت شود، باید یکسری زمینه‌ها مانند بازار و مغازه‌های گلیم فروشی، کارگاه‌های گلیم بافی، موزه گلیم، در این شهر راه اندازی شود که نیازمند کمک مسئولان و دولتمردان است.

وی بیان داشت: باید وقتی که نمایندگان یونسکو به شهر هرسین برای ثبت جهانی آن می آیند، فروش غالب بازار هرسین گلیم باشد در حالی اکنون چهار مغازه گلیم فروشی هم در این شهر نیست، ۲ کارگاه گلیم بافی نداریم و همه در داخل منزل آن را می بافند و موزه‌ای در خصوص این صنعت دستی نداریم.

ناصری در ادامه به تلاش خود برای راه یافتن درس گلیم بافی در دانشگاه‌های علمی کاربردی، آزاد اشاره کرد و گفت: اگر مسئولان و دولتمردان استقبال کنند می‌تواند با ارائه راهکار با کارآفرینی اشتغال برای جوانان کرمانشاهی ایجاد کند.

هنرمند کرمانشاهی در روز جهانی صنایع دستی تجلیل شد

شهرستان هرسین با حدود ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha