تداوم مبارزه آمریکا با تورم

۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۵۲
کد خبر: 85139359
تداوم مبارزه آمریکا با تورم

تهران- ایرنا- لارِنس (لَری) سامرز، وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا، معتقد است که مبارزه آمریکا با تورم هنوز به پایان نرسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از وبگاه فورچِن، سامرز روز دوشنبه در نشست Forum Caixin Asia New Vision در سنگاپور، گفت: وضعیت اقتصاد آمریکا هنوز بسیار بسیار حاد است.

سامرز با سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره برای مهار تورم موافق است و استدلال می‌کند که محرک‌های عظیم در طول همه‌گیری کرونا در نهایت به افزایش کلی قیمت‌ها منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تورم هسته در آمریکا، ۴.۵ تا ۵ درصد است، خاطرنشان کرد کاهش نرخ بیکاری و رشد دستمزدها باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و نشان می‌دهد که ممکن است برای مهار اقتصاد و کنترل قیمت‌ها به نرخ بیکاری ۶ درصدی نیاز باشد.

فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) با سامرز هم‌نظر شد و از مارس (اسفند، فروردین) ۲۰۲۲ میلادی در هر نشست ماهانه خود نرخ بهره را افزایش داده است.

فدرال رزرو اواخر این هفته تشکیل جلسه خواهد داد تا تعیین کند که مجدداً نرخ بهره را تغییر دهد یا خیر. گفته می‌شود بیشتر اقتصاددانان معتقدند که بانک مرکزی آمریکا، افزایش نرخ بهره خود را در ماه جاری متوقف خواهد کرد؛ زیرا افزایش نرخ بهره به تشدید بحران بانکی در اوایل سال جاری کمک کرد و به اِعمال سیاست‌های انقباضی در بازارهای اعتباری منجر شد.

تورم آمریکا در ماه آوریل (فروردین، اردیبهشت) به کاهش خود ادامه داد و قیمت‌ها در مقایسه با سال قبل، ۴.۹ درصد افزایش یافت که در مقایسه با اوج ۹ درصدی آن در حدود یک سال قبل، کاهشی چشمگیر داشت.

با این حال، تورم هسته، که شامل قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی نمی‌شود، همچنان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵.۵ بیشتر است.

تورم هسته از سپتامبر (شهریور، مهر) ۲۰۲۱ میلادی به زیر ۴.۵ درصد نرسیده است.

سامرز همچنین در خصوص توانایی آمریکا برای دستیابی به یک فرود نرم، که او آن را «پیروزی امید بر تجربه» می‌نامد، تردید دارد و معتقد است «فرود نرم» زمانی اتفاق می‌افتد که کشوری بتواند تورم را بدون ایجاد رکود، مهار کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha