پذیرش دانشجوی خارجی در پردیس‌های دانشگاه امیرکبیر جنوب کشور

تهران - ایرنا - رئیس مرکز بین‌المللی زبان دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد: این دانشگاه برای نخستین بار از سال تحصیلی جدید در پردیس های ماهشهر، گرمسار، بندرعباس و کیش دانشجوی خارجی می پذیرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، احمد پورقاسم در نشست نمایندگان مؤسسات جذب دانشجو، برنامه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای جذب دانشجوی بین‌الملل را تشریح کرد و اظهار داشت: این دانشگاه در سال‌های گذشته، برنامه‌ای برای جذب دانشجوی خارجی نداشت و بیشتر بر تقویت زیرساخت‌ها متمرکز بود، با تغییر رویکرد وزارت علوم، این دانشگاه هم قصد دارد برنامه جدی برای جذب دانشجویان بین الملل داشته باشدکه با برنامه ریزی های انجام شده در سال تحصیلی جدید در پردیس‌های ماهشهر، گرمسار، بندرعباس و کیش دانشجوی بین الملل جذب می‌شود.

وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر بزرگ‌ترین دانشگاه فنی ایران است و افتخارات بزرگی کسب کرده است، مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه سومین مرکز آزفا است که مجوز دائم برای کل دانشگاه‌های کشور دارد. فعالیت بیشتر مراکز آموزش زبان فارسی محدود به دانشگاه خودشان است یا اعتبار چند ساله دارند.

رئیس مرکز بین‌المللی زبان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با یادآوری اینکه این دانشگاه یکی از پنج دانشگاه برتر کشور است و همچنین رتبه ۴۴۳ را در رتبه بندی کیو اس (QS ) دارد، گفت: دانشگاه امیرکبیر در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی بالاتر از برخی دانشگاه‌های مطرح تهران قرار دارد. این جایگاه باعث می‌شود که فضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نظر قوانین، استاندارد و شهریه متفاوت از سایر دانشگاه‌ها باشد. متقابلاً هم انتظار می‌رود که این دانشگاه عملکرد بهتری داشته باشد.

پورقاسم افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه صدور مدرک برای برخی رشته‌ها هم منحصر به فرد است، برای مثال رشته مهندسی دریا و هر رشته مرتبط با دریا نیازمند مدرک بین‌المللی است. فارغ‌التحصیلان با این مدرک می‌توانند در همه دنیا شغل پیدا کنند. تعداد محدودی از دانشگاه‌ها می‌توانند این مدرک بین‌المللی را صادر کنند و دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از این دانشگاه‌ها است.

وی یادآور شد: این دانشگاه دارای پژوهشکده‌ها و دانشکده‌های مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت، علوم و فناوری، پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی برق، کامپیوتر و مهندسی پزشکی، پژوهشکده مهندسی فناوری مکانیک، پردیس مواد و فناوری‌های پیشرفته، مهندسی شیمی، مهندسی نساجی، مکاترونیک، رباتیک و حفاظت از مواد، انرژی و مهندسی دریا و… است.

پذیرش دانشجوی خارجی در پردیس‌های دانشگاه امیرکبیر در جنوب کشور

رئیس مرکز بین‌المللی زبان دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره پردیس‌های خارج از تهران دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم خاطرنشا: کرد امکانات بسیار عالی مانند امکانات خوابگاهی و رفاهی در پردیس ماهشهر وجود دارد. به علاوه این پردیس و مدرک بین‌المللی آن برای دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای همسایه به ایران می‌آیند، یک مزیت است. هر رشته و مقطعی که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر وجود دارد، در پردیس‌های خارج از تهران می‌توان راه‌اندازی کرد. امکانات فرهنگی ویژه‌ای هم برای این دانشگاه و پردیس‌های خارج از تهران در نظر گرفته‌ایم.

پورقاسم افزود: پردیس‌های بندرعباس و کیش هم دارای امکانات بسیار خوبی است. پردیس دانشگاه گرمسار هم یکی دیگر پردیس‌های خارج از تهران این دانشگاه است. شاید جذب دانشجوی خارجی در تهران کمی مشکل باشد. برای دانشجویان بین‌المللی که همسایه جنوبی ایران هستند، تحصیل در ماهشهر یا بندرعباس آسان‌تر از تهران است. همه امکاناتی که در تهران وجود دارد از خوابگاه و امکانات رفاهی تا اعضای هیأت علمی در پردیس‌های خارج از تهران وجود دارد.

وی به رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۶ ماه است که همه فرآیندهای جذب را بازبینی کرده‌ایم. بازخوردهای مختلفی گرفته شده و بر اساس این بازخوردها، فرایندها اصلاح شده‌اند. برای مثال تلاش کردیم که فرایند پذیرش تسریع شود. هم‌اکنون فرایند پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، سه روزه به نتیجه می‌رسد البته در مقطع دکتری، این فرایند پیچیده‌تر است. دلیل اصلی این پیچیدگی تفاوت رشته‌های فنی با سایر رشته‌ها است. در نتیجه، تأیید دانشجویان برای مقطع دکتری ۲ تا سه ماه زمانبر است.

رئیس مرکز بین‌المللی زبان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه یک کارگروه جداگانه برای مراوده و صحبت با دانشجویان درنظرگرفته شده است، تصریح کرد: این گروه اختصاصی شامل چهار نماینده، نماینده امور آموزشی، نماینده امور فرهنگی و دانشجویی، نماینده پذیرش و نماینده مرکز آزفا است. دانشجو از روز اول که وارد دانشگاه می‌شود تا روز آخر که از دانشگاه خارج می‌شود با این چهار نماینده درگیر است. ما در این زمینه نگاه کوتاه مدت نداریم.

پورقاسم خاطرنشان کرد: وظیفه نماینده دانشجویی این است که از همان لحظه اول که دانشجو وارد دانشگاه می‌شود، به وی کمک کند و هر آنچه که نیاز دارد، فراهم کند تا زمان فارغ‌التحصیلی. دانشجویان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر احساس آرامش داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha