ابراز تاسف دولت چین نسبت به اظهارات خلاف واقع دولت کره جنوبی

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه چین اظهارات «یون سوک یئول» رئیس‌جمهور کره جنوبی و رسانه‌های کره‌ای درباره اقدامات سفیر چین در سئول را خلاف واقعیت دانست و نسبت به این موضوع ابراز تاسف کرد.

به گزارش عصر سه شنبه ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: گزارش رسانه‌ها و اظهارات مقامات دولت کره جنوبی درباره اقدامات «شینگ هایمینگ» سفیر چین در سئول خلاف واقعیت است و از این موضوع بسیار متأسف هستم.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در گزارشی اعلام کرد: «یون سوک یئول» رئیس جمهور کره جنوبی در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که تردیدی جدی وجود دارد که آنگرش سفیر چین به کره‌جنوبی احترام متقابل را ترویج می‌دهد یا دوستی؟

رسانه‌های کره‌ای گزارش داده‌اند که شینگ هایمینگ در دیدار با «لی جایه میونگ» رهبر حزب دموکراتیک و مخالف دولت کره‌جنوبی گفته است «کسانی که بر روی شکست چین از آمریکا شرط بسته‌اند، به طور حتم از این موضوع پشیمان خواهند شد.»

این رسانه‌ها این اظهارات را تهدید تلویحی پکن تلقی کرده و خواستار توضیح چین شده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی هم در همین راستا اعلام کرد: منتظر اقدامات لازم پکن در پی اظهارات سفیر چین درباره روابط کره جنوبی با آمریکا هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص گفت: بخشی از وظیفه سفیر چین در کره جنوبی، تعامل گسترده با تمام اقشار مردم کره جنوبی در جهت افزایش تفاهم و ترویج همکاری‌ها است.

وی افزود: طرح چنین موضوعی فایده‌ای ندارد و یک رابطه سالم و پایدار بین پکن و سئول می‌تواند در خدمت منافع مشترک باشد. ما امیدواریم دولت یون در همین راستا با چین همکاری داشته باشد.

«لو چائو» کارشناس مسائل شبه جزیره کره در آکادمی علوم اجتماعی لیائونینگ اظهار کرد: کره جنوبی برای جلب خشنودی دولت آمریکا این بحث را مطرح می‌کند تا به واشنگتن و توکیو نشان دهد نسبت به تعهد خود به همسویی با کاخ سفید متعهد است.

لو افزود: سئول مرزهای آداب دیپلماتیک را زیر پا گذاشته و این موضوع را به تهمت بدخواهانه علیه پکن تبدیل کرده است، چیزی که ما قاطعانه نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha