۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۱۱
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85139721
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قانون گذاران آمریکایی به دنبال مجازات آفریقای جنوبی به دلیل «حمایت از روسیه»

تهران – ایرنا – تعدادی از قانونگذاران آمریکایی خواستار مجازات آفریقای جنوبی به دلیل حمایت از روسیه در جنگ اوکراین شده‌اند.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از"سی بی اس نیوز", تعدادی از قانونگذاران ارشد آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، جاکوب سالیوان مشاور امنیت ملی و کاترین تای نماینده ارشد تجاری آمریکا ارسال کرده‌اند که در آن خواستار مجازات آفریقای جنوبی به دلیل حمایت از روسیه در میان جنگ جاری در اوکراین شده‌اند.

در این نامه آمده است که به رغم موضع بی‌طرف اعلام شده آفریقای جنوبی در مورد جنگ اوکراین، دولت این کشور از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ماه فوریه ۲۰۲۲ حمله همه جانبه به اوکراین را آغاز کردروابط خود را با مسکو تقویت کرده است و این امر اقدام آمریکا را ضروری می‌کند.

قانونگذاران آمریکایی در این نامه خواستار تغییر محل نشست آتی توافق رشد و فرصت آفریقا و آمریکا (AGOA) از آفریقای جنوبی به کشور دیگری شده‌اند.

به گزارش ایرنا، روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) به دلیل حمایت از استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک در دونباس اوکراین و آنچه بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی با گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه دانست، «عملیات ویژه نظامی» علیه اوکراین را آغاز کرد.

اعمال تحریم‌ها برای تضعیف اقتصادی مسکو و حمایت نظامی غرب از اوکراین با سرکردگی آمریکا از همان ماه‌های اولیه این جنگ آغاز و با گذشت زمان سلاح‌های سنگین نیز در کنار سامانه‌های دفاعی و مهمات در بسته‌های نظامی غربی‌ها برای کی‌یف گنجانده شد.

در اوایل ۲۰۲۳ (زمستان ۱۴۰۱)، چندین دولت غربی با افزایش مقیاس کمک‌های نظامی خود به اوکراین، تانک‌های جنگی بیشتری از جمله تانک‌های لئوپارد را به نیروهای مسلح کی‌یف ارائه کردند.

در این میان، همزمان با گسترش کمک‌های تسلیحاتی غرب، با پایان یافتن فصل سرما گمانه‌زنی‌ها درباره ضدحمله بزرگ اوکراین علیه روسیه شدت گرفت.

اگرچه غربی‌ها در ظاهر ادعا می‌کنند موفقیت و یا شکست کی‌یف در این ضد حمله بر تداوم حمایت نظامی آن‌ها بی‌تأثیر است اما کارشناسان بر این باورند که دستکم برای جلب رضایت عمومی در حمایت از اوکراین، پیروزی هر چند ناچیز کی‌یف در این ضد حمله برای سران غربی در اروپا و آمریکا ضروری است.

از فوریه ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) و پس از موافقت تحت فشار برلین با ارسال تانک‌های لئوپارد به کی‌یف که برخی آن را به دلیل ویژگی‌های این تانک‌ها نقطه عطفی در زمینه حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین می‌دانند، کی‌یف هم یک قدم فراتر رفته و اکنون بر نیاز اوکراین به دریافت هواپیماهای جنگی پیشرفته غرب از جمله جنگنده‌های اف -۱۶ اصرار دارد.

اگرچه هنوز هیچ کشوری به طور رسمی با ارسال این جنگنده‌ها با کی‌یف موافق نکرده اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به تازگی از برنامه خود برای آموزش خلبانان نظامی اوکراینی برای هدایت جنگنده‌های اف -۱۶ خبر داد که مورد استقبال متحدان آن نیز قرار گرفت.

ایالات متحده تاکنون بزرگترین حامی مالی و نظامی اوکراین بوده است و به گزارش تارنمای تحلیلی آماری «استاتیستا»، کمک‌های نظامی این کشور از آغاز جنگ تا تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۲۳ (۲۸ فروردین ۱۴۰۲) از ۴۳ میلیارد یورو (۴۶. ۴۵ میلیارد دلار) فراتر رفت.

پس از آمریکا مؤسسات زیر نظر اتحادیه اروپا با سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو (۳. ۸ میلیارد دلار) بیشترین حمایت نظامی از اوکراین را داشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha