به گزارش خبرنگار ایرنا، دکههای روزنامهفروشی همواره به عنوان نهادهای فرهنگی در دل شهر زمینه دسترسی مردم به اخبار و اطلاعات هستند و رهگذران با وجود اینکه حتی نخواهند روزنامهای بخرند، با خواندن تیتر صفحههای اصلی روزنامهها به برخی از وقایع روز در سطح کشور و شهر آگاهی پیدا میکردند؛ در کنار این، دکههای روزنامهفروشی نقش مهمی در جذب مخاطب برای رسانهها دارند و نشریهها همواره به این موضوع واقف هستند.
امروز با گسترش فضای مجازی و کم رونق شدن نشریههای کاغذی، با وجود اینکه هنوز جمع زیادی از مردم معتقدند که هیچ زمانی رسانههای دیجیتال نمیتوانند جایگزین رسانهها و مطبوعات کاغذی شوند، شاهد این هستیم که رفتهرفته این دکهها از سطح شهر کم میشوند.
دکهها و باجههای مطبوعاتی در مسیر خیابانهای اصلی و چیدن انواع و اقسام شمارههای مختلف روزنامهها، نشریههای هفتگی و مجلهها از یاران قدیمی بسیاری از دهه پنجاهی، شصتی و هفتادیها بود اما شمار این دکهها گام به گام به لطف فضای مجازی و کم رغبت شدن مردم به خواندن نشریههای مکتوب زمینهای شد تا هر روز شمار این دکهها در بوشهر کاهش یابد و امروز شمار آنها از ۲۶ دکه مطبوعاتی به پنج دکه کاهش یابد.
از شمار دکههای مطبوعاتی باقیمانده تنها یکی از آنها به شکل کامل فعالیت مطبوعاتی دارد و مابقی به دلیل شرایط سخت اقتصادی و کم رونق شدن فروش آنها با گرفتن مجوز از شورای شهر در کنار فروش مطبوعات اقدام به فروش تنقلات نیز میکنند.
شهرداری بوشهر که در ماههای اخیر با برخی از کنشها و تصمیمات در حوزه کافهها و مراکز عمومی موجب نارضایتی شهروندان بوشهری شده این بار با مزایده ۱۴۰ دکه با کارکردهای مختلف که پنج دکه آن را کیوسکهای مطبوعاتی بعنوان پایگاههای فرهنگی تشکیل میدهند؛ نبض حضور نشریههای مکتوب را در شهر به شماره انداخته که این تصمیم اعترض اهالی رسانه و حتی سایر شهروندان را به دنبال داشته است.
به همین دلیل برای جویا شدن مشکل به سراغ رضا چراغچی از کیوسکدارانی که دکه خود را از پدر به ارث برده میرویم او به خبرنگار ایرنا میگوید: تنها دکه روزنامه فروشی است که با وجود مشکلات اقتصادی اما به دلیل اهمیت کار فرهنگی تاکنون فروش هیچ تنقلاتی را وارد کار خود نکرده است.
به بیان این روزنامهدار کهنهکار بوشهری سالهای زیادی در این حرفه مشغول به کار هستم هرچند بارها به دلیل کسادی بازار روزنامه، تصمیم گرفتم آن را کنار بگذارم و به فروش تنقلات و سیگار روی بیاورم؛ اما نتوانستهام چون من عاشق کارم هستم.
او دوران اوج کاری خود را در دهه هفتاد میداند که پیر و جوان روزنامه میخریدند و تقاضا زیاد بود اما ازآن به بعد روز به روز مخاطبان روزنامه کم و دکههای روزنامه فروشی نیز از حدود ۲۰ دکه امروز به پنج دکه کاهش یافته است.
از نظر چراغچی هرچند امروز همه جذب فضای مجازی شدهاند اما باز هم پیرمردها و پیرزنان و بازنشستگانی هستند که مشتری پر و پا قرص ما باشند و حداقل برای خرید جدول به سراغ ما بیایند.
او ادامه میدهد: اگر چهار دکه روزنامه فروشی برای گذران مشکلات اقتصادی امروز در کنار روزنامه اقدام به فروش تنقلات میکنند؛ این کار را با اجازه شورای شهر بوشهر انجام داده و امروز انتظار میرود که شهرداری ساز و کار حمایت جویانهای برای حفظ دکههای روزنامه فروشی پیدا کند.
این کهنهکار روزنامه فروشان معتقد است: صاحبان دکههای روزنامه فروشی که تمامقد مقابل اینترنت ایستاده و همچنان روزنامه کاغذی میفروشند تا هیچ وقت روزنامه از زندگی مردم حذف نشود امروز بیتوجهیها دارد آنها را یکییکی از صحنه شهر حذف میکند.
او به درخواست خود از معاون وزیر ارشاد که خواهان تبدیل دکههای روزنامه فروشی به پایگاه فرهنگی شده بود اشاره میکند و میگوید: امروز بازهم از مسئولان استان درخواست میکنم که با حمایت خود از این دکهها اجازه بدهند روزنامههای کاغذی همچنان بمانند و کم فروغ تر از این نشوند.
از مزایده کیوسکهای مطبوعاتی جلوگیری شود
پیشخوانها و دکههای مطبوعاتی تنها راه پیوند رسانههای مکتوب با مخاطبان خود هستند براین اساس اگر از واگذاری کیوسکهایی که فروش مطبوعات مکتوب را انجام میدهند جلوگیری نشود امکان حذف فروش روزنامه برای همیشه در تمام کیوسکهای سطح شهر وجود دارد؛ این بخشی از سخنان پیمان زند هنرمند تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار ایرنا است.
به اعتقاد زند شرایط مزایده به گونهای است که این پنج کیوسکدار به دلیل اقتصاد ضعیف خود امکان رقابت را در این مزایده ندارند به همین دلیل این کیوسکها باید از مزایده سایر کیوسکهای شهر بوشهر جدا شوند و همواره بیم آن میرود که برندگان آینده، با توجه به نداشتن درآمد کافی؛ از فروش مطبوعات خودداری کنند و به این صورت رسانههای مکتوب خلع سلاح میشوند.
کیوسکهای مطبوعاتی عاملی در بازنشر نمایهای از نشریههای مکتوب
کیوسکهای مطبوعاتی به دلیل اینکه نمایهای از نشریههای مکتوب و مطبوعات را در فضای شهری بازنشر میدهند نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ و جریانسازی گفتمان مکتوب در این سالها ایفا کردهاند از این رو این کیوسکها به جز جدایی ناپذیر فرهنگ شهری مبدل شدهاند که حذف مطلق آنها از فضای شهری نه تنها موجب غربت بیش از پیش روزنامهها و هفته نامههای محلی میشود بلکه تبعات سویی را برای فرهنگ شهری به همراه دارد.
به اعتقاد الهام بهروزی یکی از روزنامهنگاران استان بوشهر مهمترین پیامد سو حذف کیوسکهای مطبوعاتی تقلیل رفتار فرهنگی شهروندان است؛ چرا که نشریههای مکتوب اعم از روزنامه، هفتهنامه ومجلهها با انعکاس و پردازش موضوعهای مختلف و تولید محتوا در گفتوگو با صاحبنظران و کارشناسان ضمن اینکه اطلاعرسانی میکنند به آگاهی جمعی نیز میافزایند.
او به این نکته اشاره میکند: هرچند مطالب ارائه شده در این نشریهها در مقایسه با کتاب از عمق کمتری برخوردار است اما در ارتقای سطح فرهنگ و شعور مخاطبان نسبت به موضوعات روز و مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه تأثیرگذار است.
از نظر این فعال رسانهای با ظهور سایتها و پایگاههای خبری برخط و گسترش شبکههای اجتماعی، تیراژ و مخاطب نشریههای مکتوب کاهش یافته و این مساله موجب کم رونق شدن کسب و کار دکههای مطبوعاتی به ویژه در یکی دو دهه اخیر شده؛ اما این موضوع نباید دستمایه حذف دکههای مطبوعاتی یا تغییر کاربری آنها شود.
بهروزی میگوید: در چنین شرایطی طبیعی است که شهرداری بایستی بعنوان متولی امور شهری با برنامهریزی و نیازسنجی در حفظ موجودیت دکههای یاد شده بکوشد نه اینکه به بهانه اعمال قانون یا نگاه برابر به همه دکهداران، هستی دکههای مطبوعاتی را با تهدید روبرو کند از این رو انتظار میرفت که در مزایده کیوسکهایی که در سطح شهر مشغول به خدمات شهری در حوزههای مختلفی هستند شرایط را برای دکههای مطبوعاتی متناسب با سطح درآمد و رسالت فرهنگی که در شهر دارند تعریف کند.
از نظر بهروزی شرایط سختگیرانه شهرداری در مزایده اخیر موجب تهدید حیات کیوسکهای مطبوعاتی شهر شده که در این سالها به دلیل بیتوجهیها تعداد آنها به شمار انگشت تان یک دست کاهش یافته؛ به طور قطع حذف این دکهها که بازوان رسانههای مکتوب در بوشهر به شمار میروند نه تنها موجب بیکار شدن پنج خانواده دوستدار رسانه میشود بلکه صدای نشریههای مکتوب در شهر بوشهر نیز خاموش میشود.
او به این نکته تاکید میکند: به طور یقین اگر چراغچیها و آرامیها نبودند خیلی زودتر از این صدای نشریات مکتوب در این شهر خاموش شده بود بنابراین وظیفه خود دانستیم که اگر اکنون که حیات حامیان کهنه کار نشریههای مکتوب به خطر افتاده ما صدای گویای آنها باشیم تا هرگز چراغشان حتی به نام و بهانه قانون خاموش نشود.
اهالی فرهنگ و رسانه ناراحت و گلهمند هستند
مدیرمسئول سایت خبری سپاس، بندر بوشهر را با سابقه بیش از یک قرن کار مطبوعاتی و سبقه طولانی آن در عرصه فرهنگ، ادب و هنر معرفی کرد که همواره به عنوان پایتخت مقاومت در سطحی ملی مطرح است، اما با کمبود بزرگی بنام دکه مطبوعاتی مواجهه است.
مبین شجاعی که با ایرنا گفتوگو میکرد، ادامه داد: بوشهر با داشتن سه روزنامه و بیش از ۲۰ هفتهنامه و ۱۰۰ پایگاه خبری فعال، از سرآمدان توجه به افکار عمومی در حوزه رسانه و مطبوعات است.
وی ادامه داد: در این شرایط، خبرهایی به گوش میرساند که نشان میدهد شهرداری بندر بوشهر تصمیمهایی برای دکههای مطبوعاتی گرفته که اگر ناظر به تغییر کاربری این دکهها باشد امری ناپسند است هر چند بسیاری از اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به این موضوع گلایهمند هستند.
مدیرمسئول سایت خبری سپاس یادآور شد: این کش و قوسها در سیستم مدیریت شهری سبب نارضایتی عمومی، خدشه به چهره فرهنگی مرکز استان و حتی بیکاری تعدادی از فعالان عرضه، فروش و توزیع نشریات در این شهر شده که لطمات جبران ناپذیری به فرهنگ بوشهر وارد میکند.
شجاعی گفت: با توجه به حساسیت شرایط کنونی و نزدیک شدن به زمان انتخابات و لزوم روشنگری مطبوعات، انتظار میرود در اسرع وقت تکلیف دکه مطبوعاتی شهر فرهنگی و تاریخی بوشهر مشخص شده و این موضوع توسط مسئولین پیگیری شود.
فروش کیک توسط دکههای مطبوعاتی از سر ناچاری است
به بیان سردبیر سایت خبری دادورزی از میان صدها کیوسکی که در سطح شهر بوشهر فعال و به فروش و عرضه انواع محصولات غذایی و دیگر اقلامی چون انواع سیگار و فندک میپردازند فقط پنج کیوسک مطبوعاتی با سابقه وجود دارد که از سر ذوق به عرضه تولیدات فرهنگی از جمله روزنامه و مجله پرداختهاند و اگر در کنار عرضه نشریهها کیک و آب میوه میفروشند تنها به خاطر درآمد اندک این حرفه است.
راضیه عقیلیمهر میگوید: این کیوسکهای مطبوعاتی بازوان اجرایی عرضه تولیدات مطبوعات استانی و سراسری هستند و اهمیت بقا و توسعه این کیوسکها از نظر ارزشگذاری و حس مسئولیتی است که برای حیات فرهنگ در جامعه انجام میدهند.
این فعال رسانهای حضور کیوسکهای مطبوعاتی در سطح شهر را موجب دسترسی آسان عمومی علاقمندان برای کسب آگاهی و دانش از طریق روزنامه و مجله میداند و معتقد است کیوسکهای مطبوعای از بدنه جامعه مطبوعاتی و ابزاری برای بقا این مکتوبات و البته راه ارتباطی مؤثر و متقابل میان مردم و مطبوعات را فراهم میکنند و حمایت سازمانهای مرتبط از این کیوسکها ضروری است.
دکههای روزنامه فروشی بخشی از روزنامهنگاری در شهر بوشهر
مدیر پایگاه خبری خلیج فارس نیز به خبرنگار ایرنا میگوید: شهرداریها برای جمعآوری عوارض و افزایش درآمد خود دکهها را به یک سری پیمانکار واگذار میکنند این کار در تکمیل وظایف شهرداری میتواند مؤثر و منجر به افزایش درآمدهای آنها شود و کار قابل درکی است.
به گفته علی احمدی به غیر از دکههای معمول؛ دکههای روزنامه فروشی سوابق طولانی در شهر بوشهر دارند و بعنوان بخشی از تاریخ روزنامهنگاری این شهر تلقی میشوند که در همین ارتباط شهرداری باید نسبت به این دکههای قدیمی بعنوان نماد روزنامهخوانی در بوشهر نگاه متفاوتی داشته باشد.
او به خبرنگار ایرنا توضیح میدهد: بخشی از وظیفه شهرداری پاسداشت میراث فرهنگی است و دکههای روزنامه فروشی در بوشهر با توجه به سوابق طولانی بعنوان بخشی از تاریخ روزنامهخوانی و مطبوعات استان بوشهر به شمار میروند.
احمدی معتقد است: اگر چه واگذاری دکهها به پیمانکار برای تجمیع عوارض امر قابل درکی است اما در خصوص دکههای روزنامه فروشی بایستی نگاه متفاوتی وجود داشته باشد.
شهرداری اقدامی برای تعطیلی کیوسکهای مطبوعاتی نکند
مدیرمسئول و سردبیر هفتهنامه دریای جنوب معتقد است که مطبوعات یکی از ابزارهای مهم انتقال فرهنگ، خواستهها، دیدگاهها، مشکلات و دغدغههای مردم به شمار میرود.
نصرالله شفیعی به ایرنا میگوید: مطبوعات از یک جهت زبان رسای کسانی است که نمیتوانند پیام خود را به دیگران و مخاطبان انتقال دهند که از این جهت همواره باید عزمی جدی برای تقویت و رونق مطبوعات در جامعه وجود داشته باشد.
وی ادامه میدهد: امروز با توجه به گسترش فضای مجازی و گرانی هزینه چاپ و نشر مطبوعات اوضاع خوبی ندارند و هر روز شاهد کم فروغی این چراغی هستیم که باید بسان یک نورافکن قوی مسیر جامعه را روشن کند.
مدیرمسئول و سردبیر هفتهنامه دریای جنوب ادامه میدهد: هرچند اقدام اخیر شهرداری بوشهر در راستای سازماندهی کیوسکهای درون شهری و به مزایده گذاشتن آنها برای رسیدن به اجاره حقیقی است؛ ولی باید به شکل کاملی مراقبت کند که این اقدام منجر به تعطیلی کیوسکهای مطبوعاتی نشود.
پیشکسوت حوزه رسانه عنوان کرد: شهرداری در وهله اول خود در برابر جامعه مسئولیت فرهنگی دارد و از این رهگذر علاوه بر آنکه باید زمینه را برای گسترش فضای مطبوعات فراهم کند باید با هر عاملی که منجر به تضعیف نقش مطبوعات در جامعه از جمله تعطیلی کیوسکهای مطبوعاتی شود مبارزه کند.
به مزایده گذاشتن دکههای مطبوعاتی نوعی خودزنی است
مدیرمسئول روزنامه بامداد جنوب نیز به خبرنگار ایرنا میگوید: به مزایده گذاشتن دکههای مطبوعاتی برای شهری مانند بوشهر با سابقه فرهنگی طولانی که از نخستین مراکز ورود به دوره تمدنی جدید دانش، علم و روزنامهنگاری بوده و در آن روزنامهنگاران، نویسندگان، شاعران و افراد سرشناسی از دوران تاریخ معاصر ایران ورود و ظهور کردند؛ یک نوع نقطه ضعف به شمار میرود.
کریم جعفری میگوید: اگر دکههای مطبوعاتی در شهری با سابقه انتخاب عنوان پایتخت کتابخوانی ایران، جمع آوری شوند بدون تردید این اقدام نوعی خودزنی و خودتحقیری است.
ازنظر کسی که بعد از دهها سال در بوشهر موفق شد یک روزنامه را در این شهر به صورت روزانه منتشر کند، معتقد است: در گذشته در هر محفلی حاضر میشدیم و میپرسیدند "بوشهر روزنامه دارد" میگفتیم خیر امروز نیز با این اقدام شهرداری باز هم هرکسی سوال کند " بوشهر دکه روزنامه فروشی دارد" باز هم باید گفت خیر ندارد اما دکه سیگارفروشی، اغذیه و تنقلات دارد.
او به این نکته اشاره میکند برداشته شدن دکههای روزنامهفروشی برای بندر بوشهر که چهرهها و افراد شاخصی در آن حضور دارند یک نوع کسر شأن است به همین دلیل شهردار، شورای شهر، استاندار، معاون سیاسی و فرماندار باید در این حوزه ورود کنند و اجازه ندهند شمع و چراغ نیمه جان مطبوعاتی که به طور تقریبی به دلیل حضور فضای مجازی و تغییر ذائقه مردم از ریشه در حال نابود شدن است بیش از این دچار نقصان و کمبود شود.
نبود دکههای روزنامهفروشی در میدان امام (ره)، سنگی، میدان انقلاب نوعی خلأ به شمار میآید و مسئولان باید همت کنند و حتی اگر شده به صورت ویترینی این دکهها را حداقل برای سیمای شهری حفظ کنند.
کاربری مطبوعاتی کیوسکها حفظ میشود
مدیرمسئول سایت دیدهبان بوشهر و دستیار رسانهای شهردار بوشهر در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: طبق قانون، اجاره اماکن شهرداریها باید از فرایند مناقصه واگذار شود که برخی کیوسکهای سطح شهر بوشهر حدود ۲ سال است که قرارداد آنها به اتمام رسیده و هیچ نوع قراردادی با شهرداری ندارند.
وی افزود: با ورود اداره کل بازرسی استان و مصوبه شورای اسلامی شهر بوشهر و تأیید کمیته انطباق مقرر شد این کیوسکها به مناقصه گذاشته شود.
ایمان فخریمقدم تصریح کرد: باتوجه به اینکه حمایت از رسانهها و نشریات به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولین یکی از الویتهای شهرداری بندر بوشهر میباشد مقرر شده کیوسکهایی که مربوط به فروش نشریات هستند با همان کاربری فروش نشریات به مناقصه گذاشته شود و حق استفاده دیگری ندارند.
وی افزود: همچنین برندگان در این مناقصه تا ۴ سال با شهرداری قرارداد دارند و در صورت رضایت میتوانند تا ۲ سال بعد هم آن را تمدید کنند.
هیچ گونه تغییری در کاربری دکههای مطبوعاتی سطح شهر رخ ندهد
مدیر سایت خبری شغاب در گفتوگو با ایرنا رسالت رسانهها در آگاهی بخشی به جامعه را مهم و اساسی ارزیابی کرد و گفت: این نقش بی بدیل آنگونه است که رسانه در توسعه و رشد یک سرزمین میتواند به ایفای نقش بپردازد.
داوود بحرینی افزود: تاریخ رسانه در استان بوشهر به بیش از ۲۰۰ سال میگذرد و همچنین اولین دستگاه چاپ در کشور نیز از این استان وارد شد که این موارد گوشهای کوچک از تاریخ مطبوعات این استان است.
وی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت آزاد رسانهای در استان بوشهر رشد چشمگیری پیدا کرد و امروز میبینیم این استان دارای خبرنگاران برجسته و صاحب سبکی است که حرفهای زیادی برای گفتن در حوزه رسانههای مکتوب، دیجیتال، شنیداری و گفتاری دارند.
مدیر سایت خبری شغاب یادآور شد: اصحاب قلم و رسانه همواره به عنوان بازو و یاریگر شورای شهر و شهرداری بوشهر بودهاند لذا انتظار میرود هیچ گونه تغییری در کاربری دکههای مطبوعاتی سطح شهر را رخ ندهد و به عنوان نماد و ویترینی از فرهنگ این دیار بر نه تنها حضور بلکه گسترش آن اصرار بورزند.
عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانههای استان بوشهر به خبرنگار ایرنا میگوید: با وجود گسترش فضای مجازی و دست به دست شدن سریع اخبار اما هنوز هم رسانههای مکتوب مخاطب خاص خود را در گروههای سنی مختلف دارند و دکههای روزنامه فروشی تنها محل ارتباط این نشریهها با مخاطب به شمار میرود.
به گفته علی هوشمند این دکهها با کمترین سود و منفعت از قبل این روزنامهها روبرو هستند و عدهای هم از گذشتههای دور از زمان پدرانشان در این کار بوده و هستند و یک حس نوستالژیکی راجع به این دکهها دارند و به صورت دلی کار میکنند.
هوشمند تاکید میکند: شرایط اقتصادی این دکهها اجازه نمیدهد وارد این رقابت شوند و معلوم نیست با برگزاری مزایده، این دکهها دوباره به دست این افراد برسد و یا اینکه در اختیار دیگری قرار بگیرد.
این فعال رسانهای به خبرنگار ایرنا این را هم یادآور میشود: در همه شهرها، شهرداریها به حمایت و کمک این دکهها میآیند و به آنها این اجازه داده میشود در کنار فروش روزنامه، گل فروشی و یا کتابفروشی کنند تا به این صورت کمکی به اقتصاد خانواده این افراد باشد.
او تاکید میکند: پیشخوانهای روزنامه فروشی تنها جایی هستند که روزنامههای مکتوب را به مخاطبان خود متصل میکنند چرا که معلوم نیست اگر این دکهها از میان برداشته شود کسانی که در مزایده برنده میشوند رغبتی به فروش روزنامههای مکتوب داشته باشند.
کیوسکهای مطبوعاتی در بوشهر تقویت شود
رئیس سازمان بسیج رسانه استان بوشهر در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، ایجاد حس امید در فضای جامعه و اجرایی شدن مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، استفاده از توان راهبردی رسانهها حائز اهمیت است.
عبدالله نجفی افزود: از جمله این استراتژیها، تقویت رسانهها و به خصوص رسانههای مکتوب است تا با تولیداتی متناسب با منافع ملی و نیازهای مردم، زمینه ساز اعتلا حوزه فرهنگ شوند.
وی ادامه داد: این شرایط با وجود کیوسکهای مطبوعاتی که زمینه علاقمندی وافر مردم به رسانهها و مطبوعات بر میانگیزد نشانی مییابد و سبب میشود که روزانه در گذر مردم، این کیوسکهای مطبوعاتی به عنوان سفیران فرهنگی ذائقههای رهگذران را سیراب کنند.
رئیس سازمان بسیج رسانه استان بوشهر ادامه داد: متولی این بخش از حوزه فرهنگ جامعه، شهرداریها هستند و با توجه به پیشینه بندر بوشهر برای فعالکردن کیوسکهای مطبوعاتی طی چهار دهه گذشته انتظار میرود که هر نوع تصمیمگیری در خصوص این کیوسکها با تثبیت کارکرد مطبوعاتی آنها همراه باشد.
نجفی ادامه داد: افزایش کیوسکهای مطبوعاتی در مسیر جهاد تبیین و برای ارتقا سطح فرهنگ عمومی و ایجاد زمینههای انگیزشی برای قرارگرفتن مطبوعات در سبد زندگی مردم است و با این نگاه نه تنها نباید زمینه تغییر کاربری این کیوسکها فراهم شود بلکه زمینه افزایش آنها در سطح شهر نیز در نظر گرفته شود.
وی یادآور شد: شهرداری و شورای اسلامی شهر بوشهر باید در قراردادهای جدید نگاه اقتصادمحور و درآمدزا از طریق اجاره کیوسکهای مطبوعاتی نداشته باشد بلکه با حداقل قیمتها در مزایده شرکت دهند اما پس از آن نظارت بهینهای داشته باشد که این کیوسکها توسط خود افراد، تغییر کاربری داده نشود.
هدف شهرداری مشکلآفرینی برای شهروندان نیست
در این میان برای شنیدن سخنان مجموعه شهرداری در این خصوص به سراغ محمد حسن محمدی معاون خدمات شهری شهرداری بوشهر رفتیم و او در خصوص اقدام اخیر شهرداری برای به مزایده گذاشتن بیش از ۱۴۰ دکه در سطح شهر بوشهر به خبرنگار ایرنا میگوید: این کیوکسها از ۲ تا سه سال گذشته تاکنون قرارداد آنها با شهرداری تمام شده و هیچکدام قراردادی با این مجموعه نداشتهاند.
او ادامه میدهد: براساس قانون اگر قرار باشد اجارهای از این کیوکسها گرفته شود به طور یقین باید در قالب قرارداد این کار انجام شود چرا که از لحاظ دستگاههای نظارتی نبود قرارداد در این خصوص خلاف قانون به شمار میرود.
به گفته محمدی با توجه به اینکه متقاضیان زیادی هستند که خواهان استفاده از این دکهها هستند فرایند کار باید به صورت قانونی برگزار شود در همین ارتباط با توجه به تاکید دستگاه نظارتی شهرداری اعلام برگزاری مزایده کرده است و در همین ارتباط نامهای به کانون کارشناسان دادگستری برای قیمت گذاری ارائه شده است.
او با تاکید براینکه هدف ما مشکل سازی برای هیچ شهروندی نیست میگوید: در زمان حاضر شهرداری و شورای شهر در حال مذاکره هستند تا این کار به بهترین صورت انجام شود.
اصالت کاری هیچ کیوسکی از جمله کیوسکهای مطبوعاتی تغییر نمیکند
شهردار بندر بوشهر در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: همواره در شهرداری به دنبال نظم و انضباط در فرآیندهای کاری و توجه به منابع درآمدی قانونی با حفظ حقوق مردم بودهام.
حسین حیدری افزود: طبیعی است که وقتی در حوزه مزایده وارد میشویم امکان دارد افرادی گلهمند باشند اما هر گونه تشریفات مربوط به مزایدهها با پیوستهای قانونی و نظارت دستگاههای متولی برگزار میشود.
وی در خصوص کیوسکهای مطبوعاتی گفت: به دنبال حفظ اصالت این کیوسکها هستیم و این گونه نیست که اگر کیوسکی را وارد مزایده کنیم، اصالت کاری آن کیوسک تغییر کند.
شهردار بندر بوشهر ادامه داد: مزایدههای جدید سبب میشود که اگر در طول زمانی کیوسکی اصالت کاری اولیه خود را از دست داده و تغییر غیرقانونی کاربری هم انجام داده باشد، به اصل کاری خود و متناسب با مجوز داده شده برگردد.
حیدری یادآور شد: در کنار مزایدهقراردادن ۱۴۰ کیوسک موجود، با کمک پلیس راهور در حال جانمای برای کیوسکها جدید هستیم تا پس از اخذ مجوز از شورای شهر، کار واگذاری آنها به متقاضیان واجد شرایط در ساختاری قانونمند انجام شود که این شرایط میتواند فرصتهای جدید کسب و کار را بر روی جوانان باز کند.
هنوز تصمیمی برای کیوسکهای مطبوعاتی نگرفتهایم
رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: هنوز تصمیم جدیدی برای کیوسکهای مطبوعاتی اتخاذ نشده و به دنبال تأمین منافع کیوسکداران با حفظ کاربری آنها و منافع شهر و مردم و همچنان اجراییشدن قانونهای مرتبط در این بخش هستیم.
وحید نیکروش افزود: دستگاههای نظارتی خواستار سامانبخشی به فعالیت کیوسکداران هستند و طی جلسات متعدد، مسائل و مشکلات کیوسکداران شنیده شده و البته با حفظ و احترام به قانون به دنبال اتخاذ یک تصمیم در بسترهای قانونی برای ساماندهی کیوسکها هستیم.
وی ادامه داد: جایگاه کیوسکهای مطبوعاتی برای ارتقا فرهنگ مردم را درک میکنیم و در صورتی که تصمیمی برای این نوع کیوسکها اتخاذ شد بر کاربری مطبوعاتی آن تاکید و نظارت داریم و به اطلاع مردم نیز رسانده میشود
برآیند
درخواست اهالی رسانه و مطبوعات از شورای اسلامی شهر و شهرداری بندر بوشهر این است که این دکهها را از مزایده خارج کند و این جریان کمرنگ فرهنگی که هنوز در شهر باقیمانده است را حفظ کند.
اگر هم شهرداری بر اساس قانون، نیازمند یک بازنگری در فرآیند واگذاری این کیوسکها است به تعداد محدودی که سالها حاضر نشده کیوسکهای مطبوعاتی خود را تغییر کاربری دهند امتیازات ویژهای داده شود تا این افراد همچنان که جریان اطلاعرسانی از طریق فروش نشریات و مطبوعات بر عهده دارند، بتوانند چراغ این کیوسکها را به نام مطبوعات روشن نگهدارند.
نظر شما