یک قلاده یوزپلنگ در شهرستان جغتای خراسان رضوی مشاهده شد
تصویر ،آرشیوی است

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از گذشت ۲۲ روز از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ به همراه توله اش در شهرستان جغتای، یک قلاده دیگر از این حیوان در شهرستان جغتای مشاهده و حضور آن تصویربرداری و مستند سازی شد.

مهدی اله پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در کمتر از یک ماه بار دیگر این گونه ارزشمند در حوزه جغرافیایی این استان مشاهده شده است.

وی تاکید کرد: این امر بار دیگر نشان از ظرفیتهای خراسان رضوی در میزبانی از این گونه در معرض انقراض یعنی یوزپلنگ آسیایی دارد.

یوزپلنگ آسیایی، گونه‌ای کمیاب و در خطر انقراض از وحوش ایران است که حفظ نام و وجود ارزشمندش در این سرزمین نیازمند نگاهی جامع و فراگیر در تمامی مناطق زیستگاهی از جمله خراسان رضوی به عنوان دالان تردد یوز میان استان‌های میزبان این گونه است.

به گزارش ایرنا، "آی.یو.سی. اِن" (IUCN) یا همان "اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت" به عنوان معتبرترین مرجع اعلام نظر درباره وضعیت حفاظتی گونه‌های جانوری و گیاهی، هر پنج تا ۱۰ سال وضعیت گونه‌های حیات وحش را در طبیعت سراسر جهان ارزیابی و نتیجه آن را منتشر می‌کند که طبق آخرین فهرست اعلامی از سوی این سازمان جهانی، یوزپلنگ آسیایی در فهرست قرمز قرار دارد، زیرا به شدت در معرض خطر انقراض (CRITICALLY ENDANGERED) است و شرایط ادامه حیاتش در طبیعت بسیار بحرانی خوانده شده است.

به عقیده کارشناسان، سریع‌ترین دونده جهان، نیازمند شتاب‌بخشی برنامه‌های مؤثر برای نجات از انقراض و خروج از وضعیت بحرانی است و باتوجه به اینکه ایران تنها نقطه قاره آسیاست که میزبان حضور گرم و زیبای یکی از زیباترین جلوه‌های خلقت خداوند در میان جانوران است، مسوولیت تک تک ایرانیان در حفظ و حفاظت از این گونه بی نظیر انکارناپذیر است.

۲۱ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد و مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha