ایران در زمینه اهدای خون از کشورهای برتر آسیا است

تهران _ ایرنا _ مدیرعامل سازمان انتقال خون، گفت: شاخص‌های اهدای خون در ایران همچون کشورهای پیشرفته است و در سال گذشته هم از این حیث، رتبه برتر آسیا را کسب کرد ضمن اینکه از نظر سازمان بهداشت جهانی هم ایران، به عنوان مرجع منطقه شرق مدیترانه به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی جمالی روز چهارشنبه در آئین گرامیداشت روز جهانی خون (۲۴ خرداد) افزود: باید قدردان اهداکنندگان خون باشیم، حدود ۵۰ میلیون واحد خون در سالهای گذشته اهدا شده است که در مجموع معادل ۱۵۰ میلیون واحد خون است و این مساله نشان از نوعدوستی و فداکاری ایرانیان دارد.

جمالی گفت: از سال ۲۰۰۷ میلادی، اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه در کشور داشتیم و سال گذشته نیز برای نخستین بار، با خون های اهدایی همه نیاز مراکز درمانی را به صورت ۱۰۰ درصدی تأمین کردیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با قدرددانی از پزشکان شاغل در بخش اهدای خون، تصریح کرد: یک پزشک انتقال خون اگر ۳۰ سال کار کند، حدود ۳۰۰ هزار خون و فرآورده تهیه می‌کند.

وی تاکید کرد: هنرمندان و ورزشکاران در زمره سلبریتی‌ها و مفاخر هستند و جوانان و نوجوان آرزو می‌کنند مشابه آنها باشند اما سوال اینجاست که چند جوان آرزو می‌کنند که روزی اهدا کننده خون شوند؟ اهداکننده‌ای که تا ۲۰۰ بار در طول عمر خود خون داده است.

اهداکنندگان خون مدافعان حیات هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور نیز در این مراسم، گفت: اهدا کنندگان خون، مدافعان حیات هستند و اقدام آنها برای همنوعان خود دارای جنبه‌های مادی و معنوی است و حت. در حکمرانی هم نقش موثر دارند.

محمدشریف ملک زادهافزود: خون عصاره یک انسان متعالی است که خارج می شود و به مثابه شعور و معرفت است و به انسان دیگری منتقل می شود و اهداکنندگان خون همچون سرداران فداکار هستند.

وی تاکید کرد: جریان حکمرانی در جهان امروز در حال تغییر کردن است و نمی شود با الگوی دیوان سالارانه قدیمی، حکمرانی کرد و کسی که به حیات می اندیشد، بخشی از حکمرانی جدید است و اهداکنندگان هم در حکمرانی کشور نقش تحول آفرینی دارند و نباید نقش آنها را صرفاً به اهدای خون تقلیل داد.

به گفته او، در کشوری که مردمانش به فتوت و جوانمردی زبانزد هستند، وجود یک میلیون اهداکننده خون رقم بالایی نیست و همه باید مبلغ اهدای خون و رسانه سیار تبلیغ این اقدام ارزشمند باشیم و ارتقای زنجیره اهدای خون حتماً نیاز به جهاد دارد.

وی گفت: کمتر از ۵۰ شرکت دانش بنیان با سازمان اهدای خون همکاری دارند و باید این تعداد افزایش یابد و جریان اجتماعی نیز به سمت اهدای خون معطوف شود.

ایران یکی از قویترین کشورها در دانش و تجربیات اهدای خون است
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز در این مراسم گفت: ایران یکی از قویترین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی از نظر دانش و تجربیات اهدای خون است.
سید جعفر حسین افزود: سازمان انتقال خون ایران که مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، است مجدانه تلاش می کند تا دسترسی افراد نیازمند به خون و فرآورده های خونی سالم را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: امیدواریم همکاری های خود را با سازمان انتقال خون ایران گسترش دهیم تا با اشتراک دانش با سایر کشورها بار دیگر با اهدای مستمر خون و پلاسما، زندگی را به اشتراک بگذاریم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران دربخش دیگری از سخنانش گفت: هر سال ۱۴ ژوئن همه کشورها در سراسر جهان روز جهانی اهدا کنندگان خون را جشن می گیرند کمپین امسال بر بیمارانی متمرکز است که به حمایت مادام العمر تزریق خون یا داروهای مشتق از پلاسما نیازمند هستند.

وی افزود: اهدای خون سالانه جان میلیون ها نفر را نجات می دهد خون و محصولات آن می تواند به زنان مبتلا به خونریزی مرتبط با بارداری و زایمان، کودکان مبتلا به کم خونی، شدید بیماران مبتلا به اختلالات ارثی مانند تالاسمی قربانیان تروما شرایط اضطراری بلایا و حوادث کمک کند.

حسین تصریح کرد: بسیاری از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با چالش هایی در تهیه خون کافی و در عین حال تضمین کیفیت و سلامت آن به ویژه در مواقع اضطراری و بحران های بشر دوستانه مواجه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha