کنفرانس ملی مرجعیت علمی با همکاری همه‌ نهادها به هدف می‌رسد

تهران- ایرنا- معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات گفت: کنفرانس ملی مرجعیت علمی باید با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کشور برگزار شود تا با همکاری همه نهادها به هم‌افزایی و هدف مورد نظر برسیم.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، اولین کمیته علمی کنفرانس ملی مرجعیت علمی با حضور پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم و نایب ررئیس کنفرانس، سیدسروش قاضی نوری رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دبیر کنفرانس و جمعی از صاحب‌نظران برگزار شد.

صالحی ضرورت برگزاری کنفرانس مرجعیت علمی را تشریح کرد و افزود: هدف از برگزاری کنفرانس ملّی مرجعیت علمی، دستیابی به نتیجه‌ای عملیاتی برای برنامه‌ریزی مناسب است. در حوزه مرجعیت علمی بسیار تلاش شده ولی این تلاش‌ها باید در مسیر درست قرار بگیرد.

وی هدف از برگزاری جلسات کمیته علمی را تعیین محتوا و پیگیری امور اجرایی کنفرانس دانست و یادآور شد: این کنفرانس باید با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ملّی برگزار شده و با همکاری همه نهادها به هم افزایی و هدف مورد نظر برسیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز برگزاری کنفرانس ملّی مرجعیت علمی را نقطه عطفی برای مبحث مرجعیت علمی دانست و گفت: ترویج ایده و نظریه پردازی برای ایده ها از نکات اصلی برگزاری کنفرانس است.

قاضی نوری درخصوص ارکان علمی کنفرانس خاطرنشان کرد: در بخش محورها و ارکان علمی کنفرانس موضوعات را به چهار بخش تقسیم کرده ایم، بخش اول مباحث بنیادی و چیستی و چرایی مرجعیت علمی است. با توجه به اینکه در حال حاضر در خصوص مباحث بنیادی مرجعیت علمی تحقیقات گسترده انجام نشده می توانیم در این بخش سفارش مقاله بدهیم.

وی ادامه داد: بخش دوم تقسیم بندی مرجعیت علمی در شاخه ها و رشته های مختلف علمی است که در این بخش می‌توانیم با برگزاری نشست های علمی روند رسیدن به مرجعیت علمی در هر حوزه را بررسی کنیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

کنفرانس ملی مرجعیت علمی با همکاری همه‌ نهادها به هدف می‌رسد

دبیر اولین کنفرانس ملی مرجعیت علمی ادامه داد: بخش سوم انتخاب و تمرکز بر حوزه های خاص برای رسیدن به مرجعیت علمی است و در بخش چهارم مرجعیت علمی را بر اساس کارکردگرایی و سیاست‌گذاری بررسی می‌کنیم که در این دو محور با ارسال فراخوان عمومی دریافت مقاله خواهیم داشت.

قاصی نوری بر ضرورت مشارکت همه نهادها در برگزاری این کنفرانس تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به مرجعیت ایران اسلامی باید همه نهادها مشارکت کنند و این امر نباید فقط مختص به وزارت علوم و وزارت بهداشت باشد، بلکه نهادهای تامین مالی، امنیتی و همه نهادهای سیاسی نیز در این کنفرانس باید مشارکت کنند.

وی در مورد روند دریافت مقاله و انتخاب مقالات برتر تصریح کرد: امیدواریم قبل از برگزاری کنفرانس بتوانیم در ویژه نامه ای از نشریه رهیافت مقالات برتر پذیرفته شده در کنفرانس را چاپ کرده و در روز کنفرانس در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. برنامه ریزی می‌کنیم نشست های تخصصی را در حوزه های مختلف مرجعیت علمی ماهانه برگزار کنیم و در روز کنفرانس به آمایش مرجعیت علمی و ماموریت نهادهای مختلف در پنل‌های تخصصی بپردازیم.

محمد حسن‌زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران هم با تشریح جایگاه ایران در آمار جهانی، برگزاری این کنفرانس و برنامه ریزی در این حوزه را ضروری دانست.

وی همچنین پیشنهاد تشکیل کمیته های مختلف تخصصی در حوزه های مختلف برای بررسی موارد و جمع‌بندی نتایج به دست آمده در هر کمیته در کنفرانس را ارائه کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران بر ضرورت استفاده مناسب از نتایج کنفرانس تاکید کرد و گفت: باید مشخص شود از نتایج کنفرانس چه استفاده هایی قرار است بکنیم تا دستاورد برای اجرایی شدن در هیات دولت مطرح شود.

هادی اکبرزاده رئیس اندیشکده علم و معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جهت گیری ها و هدف گذاری های مرجعیت علمی را با سند الگوی اسلامی پیشرفت همسو دانست و استفاده از مفاهیم سند الگوی اسلامی پیشرفت را در زیر محورهای کنفرانس مطرح کرد.

وی همچنین شناخت تجارب دیگر کشورها و نمونه های موفق جهش علمی آنها را مهم دانست.

علی تقوی سرپرست پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر ضرورت برگزاری نشست هایی در حوزه علوم انسانی و هنر را مطرح کرد. وی همچنین پیشنهاد پرداختن به مرجعیت زبان فارسی در این کنفرانس عنوان کرد.

محمد اسحاقی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن یادآوری اینکه موضوع مرجعیت علمی در طی سال‌ها به شکل های مختلف مطرح شده است، گفت: در مورد مرجعیت علمی باید سه مرحله شناسایی، ترویج و جریانی سازی و در نهایت تحقق و اجراء آن را طی کنیم. برگزاری این کنفرانس به عنوان اولین همایش در این حوزه می‌تواند ادامه یافته و محلی برای فرهنگ سازی، تولید علم و ساماندهی افکار باشد.

وی ضمن اشاره به نبودن نقشه مشخص برای رسیدن به مرجعیت علمی یادآور شد: سندها و برنامه های موجود همگرا نیست و به یکدیگر کمک نمی‌کنند؛ اما مرجعیت علمی می‌تواند حرکتی همگرا بین افراد، برنامه ها و قوانین ایجاد کند.

رسول یاراحمدی دبیر کمسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی عتف نیز در ادامه پرداختن به مباحث بنیادی را لازم دانست و افزود: مباحثی که در این کنفرانس مطرح می‌شود می‌تواند به هدفگذاری درست اسناد بالادستی و درست کردن شاخص ها و زیرساخت ها کمک کند.

همچنین محمد شهریاری مدیر دفتر مطالعات فرهنگی، اجتماعی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، بر غافل نشدن از گذشته و تاریخ علمی کشورمان تأکید کرد و گفت: یادآوری اینکه در دوره های مختلف تاریخی مرجعیت داشتیم میتواند اثرگذار بوده و ایجاد انگیزه کند.

صالحی در پایان ضمن جمع‌بندی موارد مطرح شده از حاضران در جلسه خواست نظرات و پیشنهادهای خود را برای دبیرخانه کنفرانس ارسال کرده و با اعلام محورهای اصلی کنفرانس فراخوان برگزاری آن اعلام شود.

اولین کنفرانس ملّی مرجعیت علمی هم راستا با تقویت جایگاه و منزلت مرجعیت علمی آبان ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha