۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85140560
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نبیه بری: تنها راه انتخاب رئیس جمهور، گفت‌وگو است/ توپ را به زمین یکدیگر نیاندازیم

تهران-ایرنا- رئیس پارلمان لبنان پس از شکست نمایندگان این کشور در انتخاب رئیس جمهور برای دوازدهمین بار، گفت که تنها راه خروج از خلأ ریاست جمهوری توافق و گفت‌وگو است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری العهد، «نبیه بری» اظهار داشت: کافی است، دیگر توپ را به زمین یکدیگر نیاندازیم و یکدیگر را مقصر طولانی شدن دوره انتخاب رئیس جمهور معرفی نکنیم زیرا چرخیدن در این دور باطل و در پیش گرفتن سیاست انکار، به نتیجه مطلوبی برای لبنانی‌ها و دوستان عرب آنها نخواهد انجامید.

وی ادامه داد: همه از ما انتظار دارند که عملکرد و رفتاری درخور و شایسته شأن لبنان و توجه به سطح چالش‌ها و مخاطراتی که لبنان را تهدید می‌کند، داشته باشیم، آغاز این کار تسریع در انتخاب رئیس‌جمهور است و این اتفاق تنها با اجماع و با در پیش گرفتن مسیر گفت‌وگو رخ خواهد داد.

نبیه بری اضافه کرد: این گفت‌وگو باید بدون قید و شرط باشد و حق هیچ‌کس را برای نامزد شدن سلب نکند، همچنین در آن اراده همه طرف‌ها بر روی یک دیدگاه مشترک برای حل و فصل این مشکل متمرکز شود.

وی افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده که همه شجاعت خود را برای در پیش گرفتن راه گفت‌وگو به خاطر لبنان نشان دهند.

به گزارش ایرنا، این اظهارات پس از آن بیان شد که پارلمان لبنان برای دوازدهمین بار در انتخاب رییس جمهور این کشور ناکام ماند.

براساس نتایج رای گیری «سلیمان فرنجیه» نامزد ائتلاف حزب الله و جنبش امل و هم پیمانان آنها ۵۱ رای و «جهاد ازعور» نامزد جناح مخالفان ۵۹ رای آورد.

هفت نماینده نیز نام «زیاد بارود» وزیر سابق لبنان، هفت نماینده نیز نام «لبنان الجدید» و دو نماینده نام «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان را به صندوق انداختند و یک رای نیز سفید به صندوق انداخته و یک رای نیز باطل اعلام شد.

نبیه بری در جلسه امروز با اعلام اینکه تعداد نمایندگان پارلمان از حد نصاب افتاده و امکان رای گیری دوباره به درخواست برخی نمایندگان وجود ندارد، جلسه را ترک کرد.

در حالی که حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، جناح مقابل ازعور را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کرده است.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده که تلاش‌ها برای عبور از آن، نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

پارلمان لبنان با وجود برگزاری دوازده جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha