نامزدهای ریاست جمهوری لبنان درباره جلسه امروز پارلمان چه گفتند؟

تهران-ایرنا- علی‌رغم شکست نمایندگان پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور این کشور برای دوازدهمین بار متوالی در جلسه امروز، «سلیمان فرنجیه» رهبر جریان المرده و «جهاد ازعور» نامزد جناح مخالفان، برآیند این جلسه را محرکی برای گفت وگوی سازنده و مشوقی برای همگرایی توصیف کردند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری العهد، «سلیمان فرنجیه» رهبر جریان «المرده» و نامزد حزب الله و جنبش امل و هم پیمانان آنها در توییتی پس از جلسه پارلمان نوشت: از نمایندگانی که به من رأی دادند و همچنین نبیه بری رئیس پارلمان به خاطر اعتمادشان تشکر می‌کنم.

فرنجیه افزود: همچنین رأی نمایندگانی که من را انتخاب نکردند، با ارزش می‌دانیم؛ چراکه یک محرک برای گفت‌وگوی سازنده با همه طرف‌ها در راستای ترسیم مسیر آینده کشور است.

«جهاد ازعور» وزیر دارایی سابق و نامزد جناح مخالفان نیز پس از برگزاری جلسه پارلمان از کسانی که به وی رأی دادند تشکر و قدردانی کرد.

وی گفت: از همه نمایندگانی که در جلسه امروز با رأی دادن به من اعتماد کردند تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم صحنه جدید مشوقی برای همگرای در چارچوب خارج کردن لبنان از بحران باشد.

به گزارش ایرنا، این اظهارات پس از آن بیان شد که پارلمان لبنان برای دوازدهمین بار در انتخاب رئیس جمهور این کشور ناکام ماند.

براساس نتایج رأی گیری «سلیمان فرنجیه» نامزد ائتلاف حزب الله و جنبش امل و هم پیمانان آنها ۵۱ رأی و «جهاد ازعور» نامزد جناح مخالفان ۵۹ رأی آورد.

هفت نماینده نیز نام «زیاد بارود» وزیر سابق لبنان، هفت نماینده نیز نام «لبنان الجدید» و دو نماینده نام «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان را به صندوق انداختند و یک رأی نیز سفید به صندوق انداخته و یک رأی نیز باطل اعلام شد.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در جلسه امروز با اعلام اینکه تعداد نمایندگان پارلمان از حد نصاب افتاده و امکان رأی گیری دوباره به درخواست برخی نمایندگان وجود ندارد، جلسه را ترک کرد.

در حالی که حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از فرنجیه رهبر جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، جناح مقابل ازعور را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کرده است.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده که تلاش‌ها برای عبور از آن، نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

پارلمان لبنان با وجود برگزاری دوازده جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha