استاندار همدان: ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی در شهر همدان به مرحله اجرا رسید

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر همدان شتاب گرفته و امروز (چهارشنبه) با آغاز عملیات اجرایی پروژه ۱۱ هزار واحدی شهرک پرواز، ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی در شهر همدان به مرحله اجرا رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد روز چهارشنبه در شورای مسکن استان همدان که همزمان با آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی و با حضور رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد، افزود: امروز با آغاز عملیات ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در شهرک تازه تاسیس شده «پرواز»، برگ زرینی در تاریخ شهر همدان رقم خورد.

وی اظهار داشت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در همدان، بیش از ۲ هزار هکتار زمین به محدوده طرح جامع شهری افزوده شده است، در حالی که در طرح مسکن مهر، فضاهای عمومی را به ساخت و ساز مسکن اختصاص دادند.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: به همت دولت سیزدهم ۲ هزار هکتار به محدوده طرح جامع شهری همدان پیوسته است و زمین های خوبی را در ادامه کار داریم.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه طراحی شده، نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهر همدان ساخته می‌شود که هم اینک روند ساخت ۱۸ هزار واحد آن آغاز شده است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه کار ساخت این پروژه بسیار بزرگ است، گفت: با توجه به تجارب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تجهیزات و پروژه هایی که این بنیاد دارد، کار اجرای این پروژه به این بنیاد سپرده شد.

وی با بیان اینکه کار الحاق زمین‌ها به شهر همدان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد، تاکید کرد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته و برنامه‌های طراحی شده، این واحدهای مسکونی در کمترین زمان ممکن ساخته خواهد شد.

قاسمی فرزاد ادامه داد: در جلسات نهضت ملی مسکن روح همکاری را در بین دستگاه های اجرایی استان احساس می کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز در این نشست گفت: در ابتدا به همه کسانی که در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند تبریک می گویم، چراکه خبر امروز به همه کسانی که منتظر آغاز کار اجرایی این طرح بودند، پاسخ داد.

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی با اشاره به اینکه دغدغه مسکن استان بسیار جدی است، افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همت خیلی خوبی در این زمینه دارد و آغاز به کار ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی گام نخست اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

وی ادامه داد: صدها گام دیگر تا بهره برداری کامل این طرح باقی مانده است و پایان کار زمانی فرا می‌رسد که کلید واحدهای مسکونی ساخته شده به متقاضیان این طرح تحویل داده شود.

آیت الله شعبانی موثقی تصریح کرد: در کنار سرعت عمل و تسریع در ساخت واحدهای مسکونی باید با متقاضیان مدارا کنیم تا در پرداخت وجه مورد نیاز دچار سختی نشوند و باید به مردم فرصت دهید تا برای پرداخت هزینه ساخت زمان داشته باشند.

وی اضافه کرد: سرعت عمل در کارها نقش ارزشمندی در موفقیت و امیدآفرینی جامعه دارد و در کنار این کار، شرایط اقتصادی مردم نیز در نظر گرفته شود.

امام جمعه همدان بیان کرد: امیدواریم رسانه ها نیز در انعکاس خبر اجرای این طرح و ایجاد امید در جامعه یاری رسان باشند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بر پایه قانونی اساسی هر ایرانی باید یک واحد مسکونی داشته باشد گفت: تا زمانی که همه مردم جامعه خانه دار شوند تلاش می کنیم و اقدامات لازم برای تسریع در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن را به کار می‌گیریم.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: با هماهنگی دستگاه های اجرایی استان، حدود ۲ هزار هکتار به طرح جامع شهری همدان افزوده شده است و ۲ هزار هکتار دیگر نیز تا چند وقت دیگر به شهر اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح این یک کار ساده نیست بلکه یک راهبرد ملی است، تصریح کرد: بر اساس قراردارد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ۱۵ هزار واحد مسکونی نیز برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی ساخته می شود که ۶ هزار واحد آن در شهر همدان است.

حاجی بابایی تاکید کرد: اراده همه مدیران استان این است که ۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهر همدان ساخته شود.

وی افزود: تا کنون ساخت ۲۹ هزار واحد مسکونی در قالب طرح‌های مختلف برای شهر همدان آغاز شده است و ۲۱ هزار واحد دیگر نیز در آینده ای نزدیک ساخته خواهد شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۱۴۰ هکتار زمین از اراضی استانداری که برای توسعه صنعت گردشگری در نظر گرفته شده بود برای ساخت این ۱۱ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز گفت: در طرح اقدام ملی مسکن که مربوط به دولت گذشته بود تعداد پنج هزار و ۸۶۴ متقاضی مسکن بودند که برای یک هزار و ۸۷۳ نفر زمین تامین شده بود.

فرزاد تیموری افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، طرح نهضت ملی مسکن شکل گرفت که با بررسی شرایط متقاضیان در مجموع باید برای بیش از ۴۲ هزار متقاضی واحد مسکونی ساخته شود.

وی اظهار داشت: زمینی که امروز پروژه ۱۱ هزار واحدی در آن آغاز به کار کرد در اردیبهشت ۱۴۰۲ به شهر همدان ملحق شد و متعلق به استانداری بود و بیش از ۱۴۰ هکتار وسعت دارد.

تیموری تاکید کرد: بالاترین معیارهای شهرسازی در کنار فضاهای شهروند و محله محور، برای طراحی شهرک پرواز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: کاربری تجاری، مذهبی، عمومی، آموزشی، فضای سبز و دیگر موارد مورد نیاز در هر محله این شهرک در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان افزود: در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن، حدود سه هزار و ۹۶۰ فقره تسهیلات مسکن روستایی نیز از ابتدای سال جاری به متقاضیان واگذار شده است.

این آیین با حضور اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ارسلان مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد.

به گزارش ایرنا، بیش از ۱۲۱ هزار نفر در استان به عنوان متقاضی طرح نهضت ملی مسکن، از ابتدای بازگشایی سامانه ثبت نام وزارت راه و شهرسازی در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند.

دولت سیزدهم قرار است در طول چهار سال در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای استان همدان بسازد.

بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ استان همدان پس از استان‌های تهران، البرز، مازندران، گیلان و قم در رده ششم پر تراکم‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.

بر اساس این آمار، شهر همدان با تراکم ۱۱۴ نفر در هکتار، یکی از پر تراکم‌ترین شهرهای کشور است؛ در حالی که این عدد برای شهرهای یزد ۱۴ و زنجان ۱۹ نفر در هکتار ثبت شده است.

استان همدان با وسعتی نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر مربع حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و تراکم نسبی ۸۸ نفر در هر کیلومتر مربع، همدان را در ردیف یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار داده است.

هم اینک برای ۱۶ شهر از ۳۲ شهر استان همدان زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

ساخت و تحویل چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال و در طول فعالیت دولت سیزدهم انجام خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha