مشارکت بانوان استان سمنان در اهدای خون افزایش یابد

سمنان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان سمنان با تاکید بر لزوم افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون، گفت: ۶۶ درصد اهداکنندگان خون مستمر در استان سمنان مردان هستند.

محسن طاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت ۲۴ خردادماه مصادف با ۱۴ ژوئن روز جهانی اهدای خون ابراز کرد: افرادی که بیش از ۲ بار در سال خون اهدا می‌کنند، جزو اهداکنندگان مستمر خون تلقی می‌شوند.

وی افزود: اکنون گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال اهداکنندگان مستمر خون در استان سمنان را تشکیل می‌دهند.

وی با دعوت از بانوان در اهدای خون برای نجات جان انسان‌های نیازمند خون، تصریح کرد: بانوان استان سمنان در اهدای خون مشارکت پنج و پنج دهم درصدی دارند و با توجه به جمعیت زنان استان، انتظار می‌رود مشارکت در این بخش افزایش یابد.

طاهری، از اصحاب رسانه و دستگاه‌های فرهنگی خواست در زمینه افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون همراهی کنند.

به گفته وی، بیماران تالاسمی، هموفیلی‌ها، دیالیزی، آنانی که نیازمند جراحی‌های بزرگ اعم از قلب، کلیه، مغز استخوان و زنان هستند، مبتلایان به بیماری‌های خونریزی‌دهنده، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، پیوند اعضا، سوختگی‌های شدید، کم‌خونی‌های مزمن و انواع سرطان به ویژه در مرحله شیمی درمانی، از مصرف‌کنندگان اصلی خون و فرآورده‌های آن هستند.


مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: تنها خون سالم و اهدایی انسان‌های نیکوکار می‌تواند نجات بخش بیماران نیازمند به این مایع حیاتی باشد.

وی یادآور شد: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد، از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت به دست می‌آید که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

طاهری اظهار کرد: با وجود پیشرفت‌های فراوان در علم پزشکی تاکنون هیچ جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده و فقط خونی که توسط انسان‌های بخشنده اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات دهد.

وی بیان کرد: نبود جایگزین مناسب برای خون، محدودبودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی، همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده‌های آن، سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌دهد، خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تایید سلامتی به منظور تهیه فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) روز جهانی اهدا کنندگان خون است و سالجاری بیش از هشت‌هزار و ۲۶ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند.

چهار پایگاه اهدای خون در استان سمنان برای خون‌گیری از متقاضیان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha