جعفر قزوینیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین مزایای اجرای این طرح، ساماندهی تردد ناوگان حمل و نقل سنگین در سطح جادههای استان است.
وی خاطرنشان کرد: با تحت پوشش قرار گرفتن ناوگان سنگین از جمله کامیون و تریلی، ایمنی تردد آنها در مسیرهای ارتباطی استان ارتقا مییابد چرا که ملزم به دریافت معاینه فنی خودرو میشوند.
این مسوول گفت: در برخی شهرستان ها از جمله ماهنشان با وجود ۴۸ معدن فعال، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون بارگیری میکنند که تعداد کمی از آنها بارنامه دارند.
قزوینیان اضافه کرد: بعد از این، صدور بارنامه برای حمل مواد معدنی در جادههای استان فقط با وسایل نقلیه دارای کارت هوشمند مجاز است.
وی اضافه کرد:با تشکیل چند کارگروه با مشارکت فرمانداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، پلیس راه و راهداری استان، نظارت لازم بر وضعیت حمل بار معدنی انجام می شود.
این مسوول ادامه داد: همچنین ۲۵ درصد وصولی حق دولتی سهم معادن استان ها به استناد بند ت تبصره هفت قانون بودجه ۱۴۰۲ باید برای جبران خسارت وارد به جادههای استان هزینه شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با بیان اینکه حمل بار اضافه موجب از بین رفتن زیرساختها میشود، ادامه داد: در بعضی از محورها که مواد معدنی حمل میشود به خاطر حمل بار با تناژ بالا تنها اثری از آسفالت را شاهد هستیم که در صورت ادامهدار بودن این وضعیت، کاهش عمر زیرساختهای حمل و نقلی و پلها رخ میدهد و باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه و راه های اصلی و فرعی را زیر پوشش دارد که از این میزان چهار هزار کیلومتر راه روستایی است.
استان زنجان حدود ۲۰۰ معدن فعال دارد.
نظر شما