نماینده مجلس: توجه به جبهه فرهنگی مقدم بر سایر جبهه ها در گام دوم انقلاب است

تبریز - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، گفت: از همین رو جبهه فرهنگی مقدم بر جبهه های سیاسی و اقتصادی در جریان گام دوم انقلاب است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا میرتاج الدینی روز پنجشنبه در آیین واگـذاری ۵۲ پـروژه فرهنـگی، هنـری، دینی و رسـانه‌ای به مؤسسات، انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی آذربایجان‌شرقی افزود: اگر سووال شود مهم ترین جبهه ای که در جریان گام دوم انقلاب باید به صورت جدی فعال شود، هر فعالی با توجه به حوزه فعالیت خود یکی از جبهه های اقتصادی یا سیاسی یا فرهنگی را به عنوان اولویت اعلام می کند اما باید توجه داشت که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و اگر جبهه فرهنگی اولویت اول هم نباشد از حوزه ها و جبهه های مهم، تاثیرگذار و اصلی جامعه به شمار می رود.

وی اضافه کرد: جبهه فرهنگی خمیرمایه اصلی جبهه های سیاسی و اقتصادی است ضمن اینکه می تواند به تحقق اهداف انقلاب در جبهه های سیاسی و اقتصادی نیز کمک کند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای تفکرزدایی رضاخانی صورت گرفت، اظهار کرد: امروز دشمن به دنبال ارتجاع و بازگشت به آن دوران با ترفندهای مختلف از جمله از بین بردن ارزش های اسلامی است که باید با تبیین، شناخت، معرفت و برنامه های فرهنگی به مقابله با این برنامه ضدفرهنگی دشمن بپردازیم و با برنامه ریزی درست از این حرکت ارتجاعی و قهقرایی جلوگیری کنیم.

نماینده مجلس: توجه به جبهه فرهنگی مقدم بر سایر جبهه در گام دوم انقلاب است

واگذاری پروژه های فرهنگی به مردم ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال گذشته و از محل تبصره ۱۴، ۶۰۰ میلیارد تومان برای واگذاری پروژه های فرهنگی به مردم از سوی مجلس در نظر گرفته شد، گفت: در مقام تخصیص ۵۰ درصد آن اختصاص یافت طوری که به تناسب بین استان ها توزیع شد.نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال گذشته و از محل تبصره ۱۴، ۶۰۰ میلیارد تومان برای واگذاری پروژه های فرهنگی به مردم از سوی مجلس در نظر گرفته شد، گفت: در مقام تخصیص ۵۰ درصد آن اختصاص یافت طوری که به تناسب بین استان ها توزیع شد.

میرتاج الدینی با بیان اینکه این کار فرهنگی بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: موفقیت در این اقدام بزرگ، ۲ شرط دارد یکی ادامه دار بودن آن و دیگری هم افزایی و مرتبط کردن برنامه های فرهنگی با یکدیگر.

نماینده مجلس: توجه به جبهه فرهنگی مقدم بر سایر جبهه در گام دوم انقلاب است

ادامه حیات فرهنگی در گروه مردمی سازی آن است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به طرح مردمی سازمی فرهنگ "محیا" گفت: محیا یعنی زندگی و معتقد هستیم که ادامه حیات فرهنگ و هنر، مردمی سازی آن است.

سیدمحمدحسین بلاغی مبین اضافه کرد: اگر می خواهیم فرهنگ و هنر به حیات خود ادامه دهد و پیشران باشد باید کمک کنیم تا این عرصه به طور کامل مردمی سازی شود.

وی ادامه داد: در طرح محیا، اداره کل ارشاد استان ۵۲ پروژه در حوزه های مختلف هنری، فرهنگی، دینی و رسانه ای را به انجمن ها، موسسات و تشکل های مردمی واگذار کرده که همگی آنها دارای صلاحیت هستند.

وی افزود: کار فرهنگ و ارشاد، تصدی گری نیست بلکه باید کار تکمیلی انجام دهد و راه را برای مسیر فرهنگ هموار سازد، حیات فرهنگ و هنر در گرو مردمی‌سازی آن است.

کار فرهنگ و ارشاد، تصدی گری نیست بلکه باید کار تکمیلی انجام دهد و راه را برای مسیر فرهنگ هموار سازد، حیات فرهنگ و هنر در گرو مردمی‌سازی آن است.

افزایش ۹۰ درصدی بودجه فرهنگی در سال گذشته

بلاغی با اشاره به افزایش ۹۰ درصدی بودجه فرهنگی در سال گذشته، گفت: این افزایش از محل تبصره ۱۴ و هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاد.

وی افزود: همچنین واگذاری امور فرهنگی به انجمن ها در سال گذشته از نظر بودجه ای به ۸۵ درصد رسید که تلاش می کنیم این رقم در سالجاری به ۱۰۰ درصد برسد.

بلاغی همچنین به روند واگذاری طرح های فرهنگی به مردم اشاره کرد و گفت: ابلاغیه این طرح دی ماه سال قبل به استان رسید بلافاصله سه کمیته تشکیل و فراخوان طرح منتشر شد و ۱۷۰ طرح در دبیرخانه اعلام وصول شد که از بین طرح های رسیده ۵۲ طرح با ۹ میلیارد تومان هزینه، تصویب و نهایی شد.

نماینده مجلس: توجه به جبهه فرهنگی مقدم بر سایر جبهه در گام دوم انقلاب است

بودجه و اعتبارات مشکل دوم حوزه فرهنگ است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با اعلام اینکه مشکل دوم حوزه فرهنگ؛ بودجه و اعتبار است، گفت: مشکل اصلی و اول ما در این عرصه ضعف ایده پردازی و کارهای خلاقانه است که باید برای توانمندسازی آن تلاش کنیم.

بلاغی ادامه داد: کار فرهنگی زیادی در استان و کشور صورت گرفته اما کار فرهنگی موثر متفاوت است و باید تقویت شود در همین راستا طرح های فرهنگی را به گروه هایی که مردمی هستند، پای کارند و در کف میدان حضور دارند، سپرده ایم.

نیازمند نقطه زنی در کارهای فرهنگی هستیم

بلاغی با اشاره به اینکه بخشی از کارهای فرهنگی که مردم واگذار شده شروع شده است، گفت: در امور فرهنگی نیازمند نقطه زنی هستیم و زمان آزمون و خطا نداریم.

وی ادامه داد: در این طرح به همه حوزه های فرهنگی توجه شده و بسیاری از جشنواره های فرهنگی موثر که تعطیل شده بودند احیا شده و یا در مسیر احیا قرار گرفته اند و بودجه فرهنگی شهرستان ها که کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده با بیش از ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون افزایش یافته است.

وی افزود: این پروژه ها ادامه خواهد داشت و از امروز بخش دوم این طرح در استان آغاز شده و دبیرخانه آماده دریافت طرح ها است.این پروژه ها ادامه خواهد داشت و از امروز بخش دوم این طرح در استان آغاز شده و دبیرخانه آماده دریافت طرح ها است.

دشمن حوزه فرهنگ و هنر را هدف قرار داده است

فرماندار شهرستان کلیبر نیز با بیان اینکه دشمن پس از ناتوانی در قدرت سخت، حوزه فرهنگ و هنر را هدف قرار داده گفت: باید این حوزه را با بهره گیری از تاریخ هفت هزار ساله و تمدن اسلامی تقویت کنیم.

میرحسین بهادری ادامه داد: توجه به داشته های تاریخی و اسلامی، راهگشای تمدن ایرانی اسلامی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز است.

وی با بیان اینکه آذربایجان در بیشتر حوزه ها از جمله فرهنگی پیشران و موتور محرک کشور است خواستار توجه بیشتر به این مقوله مهم در برنامه ریزی های کلان شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین از تعدادی از صاحبان طرح تجلیل و چهار پوستر از طرح های فرهنگی واگذار شده به مؤسسات، انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی آذربایجان‌شرقی رونمایی و تفاهم نامه های آنها امضا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha