۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85141391
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر صمت: مخالف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع غذایی هستیم

اصفهان - ایرنا - معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکرد ما این است که با قیمت‌گذاری دستوری در صنایع غذایی مخالفیم و این موضوع باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی برادران روز پنجشنبه در همایش "روز جهانی ایمنی غذا" در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: این خواسته غیرمعقولی است که از تولید کننده بخواهیم با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت محصولاتش ثابت نگه داشته شود زیرا قیمت تولیدات نهایی تابع محصولات پایین دست است.

وی، قیمت‌گذاری را یکی از چالش‌های موجود در صنایع غذایی دانست و اظهار داشت: بین دو مولفه کیفیت و قیمت باید گزینه کیفیت را انتخاب کنیم زیرا مردم محصولات ارزان اما فاقد کیفیت مناسب را نمی‌پسندند.

وی اضافه کرد: اینکه صادقانه برای یک محصول دارای کیفیت بالا قیمت بیشتری پیشنهاد شود بهتر از این است که قیمت ثابت نگه داشته شود اما کیفیت، حجم و شرایط محصول مورد غفلت قرار بگیرد.

برادران تصریح کرد: اگر ما صرفاً روی قیمت محصول مانور دهیم اما از کیفیت، غفلت کنیم، به نفع مشتری و مصرف‌کننده نهایی نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان‌اینکه ما باید دست تولیدکنندگان را باز بگذاریم تا کیفیت محصولات آنها حفظ شود، تاکید کرد: باید استانداردهای تشویقی و تکمیلی برای فراورده‌های غذایی فعال شود تا مردم با اطمینان بیشتری خرید کنند.

وی تصریح کرد: یکی از اقدام‌های انجام شده در این زمینه، استاندارد اختیاری و نشان موسوم به "طیب" است که در کنار موارد حداقلی رعایت بهداشت، مباحث حداکثری را نیز به مردم پیشنهاد می‌کند.

"نشان طیب" بر اساس یک تفاهمنامه همکاری مشترک بین شبکه محصول سالم از مزرعه تا سُفره ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی تصویب و نهایی شده است. این نشان، محصولات باکیفیت ایرانی را به جهان معرفی می‌کند.

برادران به چالش برقراری ارتباط با مشتری نیز اشاره و اضافه کرد: در این پیوند، بسته‌بندی مواد غذایی اهمیت زیادی دارد و از طرفی، کیفیت و حجم محتوا نباید تحت تاثیر قالب و بسته‌بندی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بهترین دارو، غذاست، گفت: لازم است تغذیه مناسب جایگزین درمان و هزینه دارویی شود به همین دلیل باید محصولات با کیفیت به مردم پیشنهاد شود و فرهنگ مصرف شهروندان را نیز تغییر دهیم.

به گفته وی، رسالت اجتماعی واحدهای تولیدی فقط این نیست که قیمت‌هایشان را حفظ و با دیگر واحدها رقابت کنند بلکه باید در عین حفظ کیفیت تولیدات خود، در باره این موضوع نیز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی داشته باشند.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بر ضرورت تولید محصولات صنایع غذایی بویژه در بخش خوراکی تنقلات که متناسب با ذائقه روز مردم و با ویژگی‌های سالم باشد، تاکید کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این همایش گفت: بیش از ۲۰۰ بیماری می‌تواند توسط غذای ناسالم به مردم منتقل شود که این بیماری‌ها ناشی از موارد آلاینده‌، سُموم و افزودنی‌های غیرمجاز است.

محمود اعتباری با اشاره به اینکه سالانه ۱۰ درصد از مردم دنیا بدلیل آلاینده‌های ناشی برگرفته از مواد غذایی بیمار می‌شوند، افزود: ۴۰ درصد از این افراد را کودکان تشکیل می دهند که این آمار نشاندهنده اهمیت سلامت مواد غذایی است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۹۰۰ کارخانه و کارگاه تولید فراورده غذایی زیر پوشش معاونت غذا و داروی اصفهان قرار دارند که نسبت به برخی از استان های دیگر، رقم بالایی است.

اعتباری با اشاره به اینکه علاوه بر بخش صنعتی، فراورده‌های غذایی که بطور صنفی تولید می‌شود نیز در سطح عرضه مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: البته انتظار داریم که همه فراورده‌های غذایی زیر بخش تولید صنعتی بیایند زیرا نظارت‌ها در آنجا دقیقتر و همیشگی است.

در این همایش از تولیدکنندگان صنایع غذایی برتر استان اصفهان تجلیل شد.

"روز جهانی ایمنی غذا" با هدف جلب توجه و بسیج اقدامات پیشگیرانه بمنظور شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا و بهبود سلامت انسان، هفتم ژوئن هر سال مصادف با ۱۷ خرداد گرامی داشته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha