۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85141424
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

وزارت جهادکشاورزی برای سازگاری با خشکسالی برنامه دارد

گرگان- ایرنا- معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه برای سازگاری با خشکسالی و تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور برنامه دارد، گفت: برای افزایش بهره‌وری آب در بخش تولید محصولات کشاورزی می‌توان با بهره‌گیری از بذر هیبریدی در گوجه‌فرنگی از هر هکتار ۱۳۰ تن محصول برداشت کنیم.

به گزارش ایرنا، علیرضا مهاجر پنجشنبه در همایش منطقه‌ای سازگاری با خشکسالی در گرگان، افزود: معرفی ارقام متحمل به خشکی، تغییر فصل و تولید محصولات متناسب با شرایط، استفاده از سامانه نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری آب، استفاده از فناوری‌های نوین در بذر و نهال متناسب با دانش روز دنیا از جمله برنامه‌های در دست اجرای وزارت جهاد کشاورزی و سازگاری با خشکسالی است.

وی ادامه داد: اکنون هم در رابطه با کاهش اثرات خشکسالی با کمک دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برنامه های فراوانی برای پیگیری و اجرا در اختیار این وزارتخانه است.

مهاجر به تجریه استفاده از سامانه آبیاری نوین در بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از این ظرفیت بعد از پیروزی انقلاب توانسته‌ایم تولید محصولات کشاورزی کشور را از ۳۰ میلیون تن در ابتدای پیروزی انقلاب به ۱۰۰ میلیون در شرایط کنونی افزایش دهیم و این نشان از توانمندی در استفاده از دانش در تولیدات و ایجاد تنوع غذایی در کشور است.

وی تاکید کرد: اکنون هم می‌توان برای افزایش بهره آب در بخش تولید کشاورزی به ویژه زراعی با بهره‌گیری از بذر هیبریدی از جمله گوجه‌فرنگی از هر هکتار ۱۳۰ تن محصول برداشت کنیم.

لزوم حمایت از اجرای اصلاح الگوی کشت

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اجرایی شدن الگوی کشت در کشور گفت: برای عملیاتی شدن این طرح مهم که نقش به سزایی در امنیت غذایی دارد، ضرورت حمایت همه جانبه از این طرح و پشتیبانی همه دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد.

مهاجر ادامه داد: برای اجرای درست سیاستگذاری‌ها در اصلاح الگوی کشت باید شرایط را به گونه‌ای فراهم شود که این طرح شتاب به خود گیرد.

وی یادآور شد: جهادکشاورزی در این ارتباط برنامه‌ریزی لازم را انجام داده تا بتوان با حداقل‌ها، حداکثرها را در تولید محصولات کشاورزی در شرایط خشکسالی و کم آبی، به دست آورد.

مهاجر ادامه داد: تامین نیاز کشور به محصولات راهبردی کشاورزی، اولویت نخست بوده و از تمام ظرفیت در این راه استفاده خواهد شد.

وی همچنین به مسوولان گلستان تاکید کرد: برای پیگیری از آسیب‌پذیری ناشی از خشکسالی و کم آبی در این استان شمالی، طرح شیرین‌سازی آب با جدیت پیگیری شود.

وی سرمایه گذاری و گسترش طرح به زراعی کشاورزی در گلستان دیگر مطالبه خود برشمرد و افزود: این استان با توجه به این که سابقه آتش زدن بقایای محصول در زمین را برای کشت دوم دارد، که باید طرح مزبور با هدف ممانعت از نابودی خاک توجه ویژه شود.

وی توسعه زراعت پاییزه چغندر قند برای گلستان با هدف شیرین کردن زمین زراعی لب شور، تولید علوفه برای دامپروری و اشتغالزایی برشمرد و گفت: حمایت از تداوم این طرح برای استان گلستان نیاز است.

استان گلستان با ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

در این استان شمالی ۲۲۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند و تاثیر در امنیت غذایی کشور هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha