۱۲۵ میلیون هکتار زمین ملی تحت تاثیر سیل و فرسایش آبی قرار دارد

ساری - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه این نهاد ۱۳۷ میلیون هکتار از زمین های ملی کشور را زیر پوشش دارد، گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار از این عرصه ها در قلمرو فرسایش آبی و تحت تاثیر سیل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «عباسعلی نوبخت» روز پنجشنبه در جریان سفر و بازدید از اراضی کشاورزی بخش چهاردانگه از توابع شهرستان ساری، افزود: اکنون مطالعات لازم برای اجرای طرح آبخیزداری در ۱۹ میلیون هکتار از این عرصه انجام شده است که در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز، این طرح ها عملیاتی و اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به بازدیدش از اراضی کشاورزی بخش چهاردانگه ساری که در جریان بروز سیلاب دچار خسارت شده است، اظهار کرد: اولویت اصلی همکاران در بخش معاونت آبخیزداری سازمان منابع طبیعی، مکان هایی است که به علت بروز سیلاب دچار خسارت جانی و مالی شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: در بخشی از اراضی کشاورزی چهاردانگه ساری که در سال های گذشته طرح های آبخیزداری بر اساس مطالعات صورت گرفته در آنها اجرا شده بود، دچار خسارت شد.

وی گفت: برای ادامه کار مطالعات لازم اجرای طرح های آبخیزداری در ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بخش چهاردانگه ساری در حال انجام است تا برای سال آینده این طرح ها با به کارگیری مسایل فنی در منطقه عملیاتی و اجرایی شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به نوع پوشش هیرکانی و مدیترانه ای در استان های شمالی کشور و بویژه در مازندران، از عملیاتی شدن مطالعات جامع آبخیز در این مناطق خبر داد و گفت که دستور اجرای مطالعات آبخیز در استان های شمالی صادر شد و در هفته آینده نیز مکاتبات آن نیز برای ابلاغ به متولیان امر آغاز خواهد شد.

نوبخت با عنوان اینکه، در هر جایی که مطالعات مدیریت جامع انجام شد مردم نیز از مزایای آن منتفع خواهند شد، افزود: با توجه به سیل خیز بودن بخش چهاردانگه ساری اولویت با این مکان است و همزمان در دیگر مناطق کشور نیز مدیریت حوزه آبخیز اجرا خواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید یک میلیون اصله نهال در کشور، این مهم را از اولویت های اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد و گفت: طبق برنامه قرار است هر سال در مناطق مختلف کشور ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود که این سازمان در این زمینه موفقیت هایی نیز داشته است.

۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور تحت تاثیر سیل و فرسایش آبی قرار دارد

این مقام مسوول همچنین از انجام مطالعات لازم برای ارتقای کمی و کیفی پوشش مرتعی در سطح ۵۰ میلیون هکتار از ۸۴ میلیون هکتار از این عرصه ها در کشور خبرداد و اضافه کرد: هدف این است که بتوانیم با غنی سازی مراتع، سطح ایستگاهی مناطق مختلف کشور را افزایش دهیم.

به گفته نوبخت، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور متولی تولید آب است و برای مقابله با پدیده بیان زدایی نیز هم اکنون عملیات لازم در سه میلیون هکتار از این عرصه در دستور کار قرار گرفته است.

وی از برگزاری همایش بین المللی در ۲۷ خرداد ماه بمناسبت روز جهانی مقابله با پدیده بیان زدایی در آینده نزدیک در کشور خبر داد و تصریح کرد: حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، علاوه بر اهتمام بیشتر متولیان امر، نیازمند برقراری و ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین این نهاد با اقشار مختلف مردم است.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha