خزر مواج و بی‌قرار می‌شود/ هشدار سیلاب محلی در مازندران

ساری- ایرنا- هواشناسی مازندران روز پنجشنبه با صدور دو اطلاعیه جداگانه سطح زرد، نسبت به توفانی شدن دریای خزر و هچنین احتمال بروز سیلاب و خطر ریش سنگ در مسیرهای کوهستانی این استان هشدار داد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، هواشناسی اعلام کرد با شمالی شدن جریان هوا و عبور موج از تراز میانی جو، دریای خزر از شامگاه پنجشنبه تا صبح روز شنبه با وزش باد شدید طوفانی و مواج می شود و برای فعالیت دریایی مناسب نیست.

طبق این پیش بینی، سامانه ناپایدار جوی مناطق ساحلی و دور از ساحل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیشینه سرعت وزش باد تا ۱۴ متر بر ثانیه پیش‌بینی شده است که این امر باعث شکل‌گیری امواج تا حدود ۲ متری خواهد شد.

هواشناسی مازندران هشدار داد که این وضعیت جوی دریایی علاوه بر احتمال غرق شدن شناگران و شناورهای کوچک تفریحی، اختلال در امور صیادی و فعالیت های گردشگری را نیز به همراه خواهد داشت.

در این اخطاریه توصیه شده تا مسافران و علاقه‌مندان به دریا طی این مدت از فعالیت‌های تفریحی خودداری کنند و صیادان و فعالان حوزه شیلات نیز از حضور در دریا بپرهیزند.

مازندران حدود ۴۴۰ کیلومتر از سواحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد که بیشترین میزان در میان سه استان شمالی است.

خزر مواج و بی‌قرار می‌شود/ هشدار سیلاب محلی در مازندران

احتمال جاری شدن روان‌ آب و خطر ریزش سنگ در محورهای کوهستانی

هواشناسی مازندران همچنین با صدور هشدار جوی سطح زرد با اشاره به عبور متناوب امواج در تراز میانی جو و شکل گیری جریانات خنک شمالی نسبت به احتمال جاری شدن روان‌آب و گل و لای، وقوع رعد و برق و همچنین خطر ریزش سنگ در محورهای کوهستانی این استان از شامگاه پنجشنبه تا اواخر وقت فردا جمعه هشدار داد.

هواشناسی، رگبار و رعد و برق متناوب، وزش باد گاهی به نسبت شدید و احتمال تگرگ را از نوع مخاطره و منطقه اثر این سامانه ناپایدار جوی را کوهپایه و ارتفاعات استان اعلام کرد و هشدار داد که طی این مدت احتمال جاری شدن روان‌آب و گل و لای، صاعقه و خطر ریزش سنگ در محورهای کوهستان مازندران دور از انتظار نخواهد بود.

هواشناسی مازندران در این اطلاعیه ضمن هشدار به کوهنوردان برای خودداری از صعود به ارتفاعات، به شهروندان نیز توصیه کرد از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و نواحی مرتفع خودداری و هنگام تردد در محورهای کوهستانی جوانب احتیاط را رعایت کنند.

هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی، صاف تا نیمه ابری و در ساعات بعدازظهر و شب با رشد ابر در مناطق غربی و ارتفاعات استان با وزش باد و رگبار و رعد و برق پراکنده و در روز جمعه را نیز نیمه ابری گاهی ابری با وزش باد گاهی به نسبت شدید، رگبار و رعد و برق پراکنده و کاهش نسبی دما پیش بینی کرده است.

آسمان مازندران در روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته آینده صاف تا نیمه ابری با افزایش نسبی دما و در بعضی ساعات با افزایش ابر و در روز دوشنبه نیز صاف تا نیمه ابری و در بعدازظهر با رشد ابر بویژه در ارتفاعات با رگبار پراکنده و وزش باد همراه خواهد بود.

داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی نشان می دهد که ساری، قراخیل قائم شهر و دشت ناز با ثبت دمای حدود ۳۲ و کلاردت با ۲۴.۳ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و سردترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم ترین ساعت به ۳۳ درجه سانتی‌گراد به بالای صفر رسید که این میزان در مقایسه با روز گذشته حدود یک درجه افزایش را نشان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha