گزینه‌های مربیگری روی میز کمیته فنی تکواندو؛ مداح ابقا می‌شود، مقانلو شاید

تهران- ایرنا- پس از نتایج ضعیف تیم ملی تکواندوی مردان در مسابقات قهرمانی جهانی، زمزمه تغییرات در کادر فنی شنیده می‌شود. این در حالیست که برهه زمانی فعلی، رفتن بیژن مقانلو چاره کار نخواهد بود.

به گزارش روز جمعه ایرنا، تکواندو ایران طی ۲۰ روز گذشته دو رویداد مهم قهرمانی جهان و گرندپری را پشت سر گذاشت. اهمیت این مسابقات از آن جهت فوق العاده بالا بود که امتیازش در مسیر کسب سهمیه المپیک تاثیر بسزایی داشت. با این حال، تیم مردان ایران در این رویدادها، دو تصویر کاملا متفاوت از خود به نمایش گذاشت.

شاگردان بیژن مقانلو در مسابقات جهانی باکو، دو برنز کسب کردند و ۶ عضو دیگر این تیم توفیقی در کسب مدال نداشتند و عملکرد کلی تیم به لحاظ فنی هم بحث برانگیز و قابل دفاع نبود. اما در رم و مسابقات گرندپری این تیم دو فینالیست داست و دو نقره و یک برنز بدست آورد تا کارنامه مقانلو در این مسابقات نزدیک به قبولی باشد.

اما تیم بانوان در هر رویداد عملکرد خوبی داشت. ناهید کیانی تکواندویی در کلاس جهانی به نمایش گذاشت و در باکو برای اولین بار تکواندو بانوان ایران را صاحب طلای جهان کرد. طلایی که تیم بانوان را روی سکوی جهانی و جایگاه پنجم، آنهم برای نخستین‌بار قرار داد. شاگردان مداح در برخی اوزان عملکرد فنی خوبی نداشتند، هرچند در دو وزن شرایط خاصی رقم خورد تا دو نماینده ایران نتوانند از توانایی فنی خود بهره لازم را ببرند. در ادامه، این تیم در مسابقات گرندپری رم یک نقره و یک برنز کسب کرد.

ناهید کیانی اگر چه از یک وزن پایین‌تر و به ۵۷- کیلوگرم آمده بود، اما برابر برخی از بهترین‌های دنیا در این مسابقات بازهم فوق العاده بود. مبینا نعمت‌زاده نیز بعد از نقره آسیا، طلای نوجوانان آسیا و جهان، در این رویداد نیز به نشان برنز دست یافت تا راه خود را برای کسب سهمیه المپیک تا حدودی هموار کند.

در این شرایط شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در هفته پیش‌رو اعضای کمیته فنی تشکیل جلسه خواهند داد و عملکرد تیم‌های بانوان و آقایان را بررسی خواهند کرد. جلسه‌ای که باید انتظار داشت چند ساعتی به طول انجامد. مینو مداح و بیژن مقانلو طبق سنوات گذشته باید در این جلسه حاضر شده و از عملکرد خود در این دو رویداد دفاع کنند. با این وجود رای اعتماد دوباره به مینو مداح قطعی است، اما مقانلو برای ادامه دادن با تیم ملی کار سختی برای جلب رضایت اعضای کمیته فنی خواهد داشت.

اعضای کمیته فنی از افراد تحصیلکرده و قهرمانان تکواندو هستند که در این بین یوسف کرمی مسابقات را از نزدیک شاهد بوده و شاید بهتر بتواند در این مورد نظر بدهد. هادی افشار نیز در گفت‌وگوی چند روز قبل خود با ایرنا نشان داد که بیشتر از هر چیز به منافع تکواندو فکر می کند و بس!

اما اعضای کمیته فنی باید یک نکته مهم را مد نظر داشته باشند. در شرایط فعلی و این برهه از زمان تغییر کادر فنی چندان تصمیم منطقی و درستی نیست. چرا که تنها ۶ ماه تا پایان سال میلادی و بسته شدن سیستم رنکینگ زمان داریم. ماه‌هایی پر اهمیت که دو مرحله گرندپری در فرانسه و چین، مرحله نهایی گرندپری در انگلستان، بازی‌های آسیایی و در نهایت گرنداسلم را خواهد داشت. کادر فنی که تا اینجا کار را پیش برده بهتر می‌تواند تیم خود را هدایت کند. حضور کادر فنی جدید با تفکرات جدید و حتما تغییر شیوه تمرین که اعضای تیم برای هماهنگی با آن حداقل سه ماه زمان نیاز دارند، می‌تواند فرصت‌های پیش‌رو را در کوتاه مدت از تیم ایران بگیرد.

تغییر کادر فنی، شمشیری دو لبه است و شکست احتمالی را نه کادر فنی جدید و نه کادر فنی قبلی نمی‌پذیرد و پیروزی احتمالی را نیز هر دو از آن خود می دانند.

به نظر می رسد اگر به کادر فنی فعلی اعتماد شود تا این ۶ ماه را بدون دغدغه در مسابقات حضور یابد، می‌توان به موفقیت امیدوار بود. البه به‌نظر می‌رسد کادر فنی باید با یک یا دو مربی طراز اول تقویت شود و همچنین نظارت بیشتر بر روی بدنسازی نفرات داشت. حضور روانشناس و پزشک در تیم از الزامات است و بحث آنالیز دقیقا حریفان نیز از دیگر مواد مهمی است که از نیازهای تیم ملی تکواندو محسوب می‌شود. اینها راه‌کارهایی است که می‌تواند بهسود تیم ملی باشد تا تیمی که به قول مقانلو روی ریل افتاده با تدارک بهتر و خیال آسوده کادر فنی و اعضای تیم، به سوی کسب موفقیت‌های بیشتر گام بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha