۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۸
کد خبرنگار: 1015
کد خبر: 85142102
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محورهای مهم خطبه‌های نمازجمعه شهرهای استان بوشهر

۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۸
کد خبر: 85142102
محورهای مهم خطبه‌های نمازجمعه شهرهای استان بوشهر

بوشهر- ایرنا- امامان جمعه شهرهای استان بوشهر در خطبه‌های نماز این هفته بر لزوم تخفیف سود بازرگانی در بنادر استان بوشهر، فرهنگ سازی بر ازدواج آسان و امهال تسهیلات کشاورزی تاکید کردند.

بوشهر

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: باتوجه به مرزی بودن باید مردم تمامی شهرستان‌های این استان از مزیت تعاونی مرزنشینی برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر بوشهر با اشاره به موارد مطرح شده از سوی وی در دیدار با وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: تعاونی مرزنشینان استان با حمایت‌های ویژه استاندار فعال شده اما با این وجود مرکز شهرستان‌های مرزی همچنان از مزیت این تعاونی بی‌بهره‌ هستند.

وی بیان کرد: مردم استان بوشهر مرزنشین هستند از این رو باید تمامی آنها از مزیت تعاونی مرزنشینان بهره‌مند شوند تا بخشی از مشکلات آنان ناشی از گرانی و افزایش قیمت‌ها کاهش یابد.

خطیب نماز جمعه بوشهر گفت: استان بوشهر در صورتی که در عرصه اقتصاد دریا مورد توجه قرار نگیرد متحمل ضررهای هنگفتی می‌شود.

صفایی بوشهری ادامه داد: اکنون در چابهار، خرمشهر و بخشی از مناطق استان هرمزگان ۲۵ درصد تخفیف سود بازرگانی داده می‌شود ولی این میزان برای بوشهر ۲۰ درصد است که این چنین رویه‌ای با هیچ منطقی سازگاری نداشته و باید هر چه‌ سریع‌تر اصلاح شود.

وی افزود: همچنین برخی از اجناس که در طول تاریخ از بوشهر وارد می‌شده نیز واردات آن از استان گرفته شده است که باید تصمیم‌گیری شایسته‌ای در این حوزه لحاظ شود.

صفایی بوشهری ادامه داد: در بوشهر که برخلاف سایر استان‌ها حمل و نقل ریلی وجود ندارد و بازرگانان کمتر مراجعه دارند با این حال درصد سود تخفیف بازرگانی استان باید بیشتر مناطق برخوردار از شبکه ریلی باشد.

وی افزود: با چنین رویه‌ای بازرگانان دیگر مناطق میلی به فعالیت در گمرک بوشهر پیدا نمی‌کنند که در این زمینه با هدف افزایش درصد تخفیف سود بازرگانی وزیر امور اقتصاد و دارایی قول مساعد به پیگیری داده است.

صفایی بوشهری عنوان کرد: اجرایی شدن هر چه سریع‌تر منطقه آزاد تجاری دیگر مطالبه‌ای است که باید بزودی محقق شود چرا که معایب آن مانند افزایش قیمت زمین نصیب بوشهر شده ولی همچنان برکات آن به استان نرسیده است.

وی ادامه داد: اکنون پرونده‌های مالیاتی بسیاری از صنایع مانند نفت، گاز و پتروشیمی استان بوشهر در پایتخت است که این فرایند منجر شده تا گردش مالی آنها نیز در بانک‌های استان رقم نخورد.

صفایی بوشهری ادامه داد: با هدف افزایش توان مالی بانک‌های استان و همچنین پرداخت مالیات صنایع به استان بوشهر باید گردش مالی واحدها به استان منتقل شود.

وی گفت: در ارتباط با حق آلایندگی نیز سازمان حفاظت محیط زیست باید میزان آلایندگی‌ها را مشخص کند تا حق آلایندگی استان به تمام و کمال گرفته شود.

گناوه

خطیب نماز جمعه گناوه گفت: افزایش قدرت نمایی سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از پیامدهای سفر رئیس جمهور به کشورهای آمریکای لاتین است.

حجت الاسلام علی عابدی در خطبه های نمازجمعه این هفته گناوه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود از ابتدای انقلاب تمایل داشته است با تمام کشورهای دنیا در راستای منافع و احترام متقابل ارتباط داشته باشد و سیاست دولت سیزدهم نیز تحرک بخشی به سیاست های خارجی است.

وی افزود: سفر رئیس جمهور به کشورهای ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه از لحاظ سیاسی به علت اینکه دیدگاههای مشترکی با ایران دارند در اولویت سفر قرار گرفتند.

خطیب نماز جمعه گناوه گفت: سفر آیت الله رئیسی به این کشورها منجر به تقویت روابط با برخی از کشورهای لاتین است که می‌خواهند مستقل از سیاست‌های آمریکا، توسعه و پیشرفت خود را دست یابند.

وی افزود: سفر رئیس جمهور می‌تواند شکست سیاست به انزواکشیدن ایران در عرصه بین المللی و البته نشان دادن دیدگاه مثبت دولت و ملت های دنیا نسبت به ایران قلمداد شود.

امام جمعه موقت گناوه به دیدار هفته گذشته رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای هسته‌ای کشور و نشست با دانشمندان این حوزه اشاره کرد و بیان داشت: تنوع و فراوانی کاربردها و گستره کارآیی صنعت هسته ای در تسهیل زیست انسانی و بهره وری بهتر در استفاده از مواهب خدادادی و طبیعی بسیار اثرگذار بوده که از تاکیدات و راز بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند صنعت هسته ای کلید پیشرفت ایران است.

وی افزود: استفاده از صنعت هسته ای زمینه بهره مندی بهتر، بیشتر و ارزان تر برای دولت و ملت‌ها فراهم می‌کند.

امام جمعه موقت گناوه بیان کرد: بومی سازی صنعت هسته ای به رغم همه کارشکنی و سنگ اندازی های دشمنان ، شکست بزرگ برای آنها است و این پیشرفت به دست آمده را نباید دست کم بگیریم.

جم

 امام جمعه جم خواستار تلاش مسئولان برای رفع کمبود کلاس‌های درس در این شهرستان شد و گفت: مشکلات آب و برق شهرستان جم رفع شود.

حجت‌الاسلام محمد محمدی در خطبه‌های نماز جمعه جم اظهار کرد: سرعت‌بخشیدن به پیشرفت‌ها و تأثیرگذاری دستاوردهای صنعت هسته ای در اقتصاد کشور و زندگی مردم، در عین مهار هیاهوی بیگانگان و جلوگیری از محدودسازی صنعت هسته‌ای، جزو برنامه‌های سازمان انرژی اتمی است و دانشمندان این صنعتِ افتخارآفرین، با وجود تهدیدهای بدخواهان به تلاش‌های مستمر خود برای پیشرفت صنعت ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به تنوع و فراوانی کاربردها و گستره کارآیی صنعت هسته‌ای در تسهیل زیست انسانی و بهره‌وری بهتر در استفاده از مواهب خدادادی و طبیعی بیان کرد: استفاده از صنعت هسته‌ای زمینه بهره‌مندی بهتر و بیشتر و ارزان‌تر و به صرفه را برای دولتها و ملت‌ها فراهم می‌آورد.

امام جمعه جم با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به حیاط خلوت آمریکا حرکتی مهم وموثر بود افزود: کشورهای حوزه آمریکای جنوبی به ویژه ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه که رئیس جمهوری کشورمان عازم آنجا شده‌است، به‌سبب انتخاب نظامی سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک مختص خود، سال‌هاست که مورد خشم و غضب همسایه شمالی خود هستند و آمریکا آن‌ها را هم مانند ایران و درست به‌دلیل همین انتخاب متفاوت مورد تنبیه قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه چهار دهه پیش، انقلاب‌هایی را تجربه کردند؛ انقلاب اسلامی ایران و انقلاب ساندنیستی نیکاراگوئه یک فصل مشترک داشت و آن قیام علیه دیکتاتورهای وابسته به غرب بود و این مهم‌ترین دلیل دشمنی و تهدیدات بلوک غرب علیه دو کشور است.

محمدی اضافه کرد: نگاه منفی مردم و دولتمردان آمریکای لاتین به سیاست‌های قلدرمآبانه آمریکا، بستر را برای نزدیکی ایران و بازیگران این پهنه جغرافیایی هموار کرده‌است که سند راهبردی ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا در کنار تقویت روابط اقتصادی و تجاری تهران با کشورهای بولیوی، نیکاراگوئه و اکوادور از تحکیم ائتلاف محور ضدامپریالیسم در حیاط خلوت آمریکا نشان دارد.

وی با تبریک سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ادامه داد: «عمده موانع ازدواج، موانع فرهنگی است؛ عادت‌ها، تفاخرها، تکاثرها، چشم و هم چشمی‌ها، تجمل‌طلبی‌ها، این‌ها است که یک مقدار نمی‌گذارد آن کاری که باید انجام گیرد، صورت پذیرد.

امام جمعه جم بیان کرد: باید شما و خانواده‌هایتان این گره‌ها را باز کنید. من از ازدواج‌های دانشجویی که هر سال برگزار می‌شود، بسیار خشنود و خرسندم. اگر عادت کنند که ازدواج‌ها را ساده، بی‌پیرایه و بی‌تشریفات انجام دهند، فکر می‌کنم که بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: از اصلی‌ترین موانع ازدواج‌های آسان از منظر رهبر معظم انقلاب می‌توان به کم‌کاری در گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی صلب روح تقدس از ازدواج، کم‌رنگ شدن فرهنگ واسطه‌گری در ازدواج و سخت‌گیری در شرایط ازدواج از جمله مهریه سنگین، جهیزیه سنگین، آداب و رسوم غلط اشاره کرد.

محمدی تفاخر، چشم‌وهم‌چشمی و به‌رخ کشیدن ثروت‌ها را از دیگر مانع دانست و بیان کرد: اسراف و تشریفات زائد ازدواج و تجملات زیاد مانند خرید از مکان‌های معروف به گرانی، هتل‌ها و سالن‌های پرخرج، لباس عروس گران‌قیمت از دیگر مسائل است.

امام جمعه جم با اشاره به برخی از مشکلات این شهرستان تصریح کرد: مشکل آب آشامیدنی جم سریع‌تر حل شود و تکمیل پروژه آب سیراف جم با جدیت در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی خواستار توسعه زیرساخت‌های برق جم شد و افزود: راه‌های سیراف جم و جم شیراز ملی است و برای چندمین بار عرض می‌کنم تعریض و ترمیم و اصلاح کاربردی مطالبه جدی ما است و امیدواریم از حرف به عملیاتی شدن برسیم.

محمدی با تاکید بر اینکه باید فرودگاه جم راه اندازی شود اظهار داشت: در این زمینه جواب مؤثری نمی‌شنویم، لزوم راه اندازی نقش فرودگاه جم می‌تواند در پشتیبانی از فرودگاه خلیج فارس در بحث پدافند غیر عامل کاربردی باشد.

وی با بیان اینکه کمبود کلاس و مدرسه در شهرستان جم محسوس است و مردم از این مساله نگران هستند گفت: دولت به‌ویژه حوزه صنعت به این مهم بیشتر توجه کنند.

دیر

امام جمعه موقت دیر گفت: وعده مسئولان مبنی بر امهال تسهیلات کشاورزان به خاطر مشکلات سال زراعی قبل هنوز عملیاتی نشده است

حجت الاسلام سیدابراهیم سعیدی در خطبه‌های نمازجمعه بندر دیر با اشاره به ایام تابستان، افزود: مردم و خیرین برای غنی سازی اوقات فراغت نسل نوجوان پای کار بیایند و برای تقویت معنویت در وجود فرزندانشان برنامه ریزی و آنها را به سمت مساجد و فراگیری قرآن و شرکت در دیگر کلاس‌های اوقات فراغت تشویق کنند.

وی با تقدیر از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای ایجاد روابط نظام اسلامی با کشورهای جهان، عنوان کرد: اکثر کشورهایی که ایران با آنها ارتباط برقرار کرده است، نقطه اشتراک‌شان با کشور ما، آمریکا ستیزی است.

سعیدی عنوان کرد: قطعاً این ارتباطات ایران با کشورهای دیگر در راستای دیپلماسی اقتصادی است و بر معیشت و اقتصاد مردم و کشور تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت در پی حل مشکلات مردم است، یادآور شد: دشمن به بهانه مذاکرات به دنبال این است که باز هم مسائل اقتصادی کشور را بهم بریزد که ناکام می‌ماند.

سعیدی با اشاره به روز جهاد کشاورزی و تقدیر از خدمات ارزشمندی این مجموعه در قالب نظام اسلامی به مردم، گفت: مردم ما به ویژه کشاورزان مشکلات اقتصادی زیادی دارند.

وی افزود: وعده مسئولین مبنی بر امهال تسهیلات کشاورزان به خاطر مشکلات سال زراعی قبل هنوز عملیاتی نشده است که در راستای حمایت از تولید و اینکه سال زراعی جدید در پیش است از مسئولین شهرستان و استاندار و … می‌خواهیم شیرینی خدمات نظام اسلامی را به مردم بچشانند و مشکلات کشاورزان را حل کنند.

امام جمعه موقت دیر تاکید کرد: اگر قرار است مدیریت کشت محصولات کشاورزی اجرا شود از هم اکنون به کشاورزان اطلاع رسانی شود که دچار مشکل نشوند.

وی درباره روز بیابان زدایی، گفت: باید مدیریت‌ها اصلاح شود چرا که متأسفانه برخی از برخوردها خود باعث بیابان زایی می‌شود که نیاز است برخی قوانین و نحوه برخورد با مردم تغییر کند.

سعیدی با تاکید بر اینکه با توجه به گرمسیر بودن منطقه جنوب ما به کاشت درخت نیاز داریم، یادآور شد: در استان‌های دیگر درخت و سرسبزی در شهرها زیاد است اما در شهرهای ما به بهانه نفوذ ریشه درختان به زیرساخت‌ها همه جا سنگ فرش شده است؛ این همه کارگر و هزینه کاشت درخت پرداخت می‌شود و بعد آن درخت را قطع می‌کنند که این هدررفت هزینه‌ها و نیروی انسانی است و زیبنده نیست.

وی با بیان اینکه دهیاران و شهرداران به مقوله فضای سبز بیشتر توجه کنند، تاکید کرد: چمن مصنوعی در خیابان چنگی به دل نمی‌زند و دردی دوا نمی‌کند، ما باید درختان مناسب با منطقه اقلیمی خود بکاریم.

امام جمعه موقت دیر با اشاره به هفته صرفه جویی در مصرف آب، گفت: مردم در صرف آب صرفه جویی کنند و مسئولین نیز زمینه پیشگیری از هدررفت توزیع آب را فراهم کنند و وعده اصلاح تعرفه آب سریعاً عملیاتی و از تکرار برنامه‌ها و گرانی‌های یکباره پیشگیری شود.

اهرم

امام جمعه اهرم گفت: مسئله ته‌لنجی همچنان حل‌نشده باقی مانده است که باید با عزم دولت و مجلس این موضوع به نتیجه برسد.

حجت الاسلام حبیب پهلو زاده در خطبه‌های نماز جمعه اهرم با اشاره به ۲۷ خرداد سالروز فرمان حضرت امام برای تشکیل جهاد سازندگی و روز جهاد کشاورزی تاکید کرد: حضرت امام برای تثبیت و تقویت آرمان‌ها و عینیت بخشی به شعارهای انقلاب، فرمان جهاد سازندگی را صادر کرد؛ فرمان مبارکی که منشأ برکات بی‌شمار و ماندگار انسانی و تربیتی و فرهنگی و عمرانی برای کشور و انقلاب شد.

وی اضافه کرد: این نهاد انسان‌ساز در سال ۷۹ و در دولت اصلاحات با انحلال این نهاد انقلابی- به فرموده رهبری- خسارتی بزرگ و ضرری متراکم را به کشور و نظام و انقلاب وارد کرد.

پهلوزاده با تقدیر از فرماندار و مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان افزود: مسئولان در این ۲ سال با جبران کارهای بر زمین مانده دهه‌های گذشته، کشاورزان را امیدوار کردند؛ مثل حل مشکل بیش از ۲۸۲ نفر از کشاورز در پرونده‌های فرم یک و با همکاری منابع آب در واشماری نخیلات که آخرین واشماری مربوط به دهه ۵۰ بوده که جا دارد.

وی بیان کرد: امیدواریم آبیاری نخیلات اهرم با آزادسازی آب سد خاییز در آینده نزدیک انجام شود و با تسریع در ساخت سد باهوش مشکل آبیاری نخیلات به صورت همیشگی حل شود. از نماینده مردم بابت پیگیری و حل مشکل قطعی برق کشاورزان تشکر می‌کنیم.

پهلوزاده ادامه داد: دغدغه و مطالبه مردم که ایجاد مشکل برای مردم و کشاورزان کرده مسئله سرقت‌های متعدد دستگاه‌های سرمایشی و همچنین دینام برق چاه‌های کشاورزان است که ضرورت اقدام مؤثر و مستمر همه دستگاه‌های مسئول را می‌طلبد.

امام جمعه اهرم افزود: اول تیرماه شروع هفته قوه قضائیه است این هفته را به قضات و نیروهای این مجموعه تبریک عرض می‌کنیم. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در توصیه به عدالت و مبارزه با فساد می‌فرماید عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

عسلویه

امام جمعه عسلویه از ورود دادگستری به مسئله اسناد مالکیت زمین‌ها، کمبودهای مراکز درمانی، مشکلات محیط زیست و حق آلایندگی و موضوع اشتغال در این شهرستان خبر داد.

 حجت‌الاسلام سید علی هاشمی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه عسلویه با اشاره به سفر خود به مرکز استان و دیدار با رئیس‌کل دادگستری استان عنوان کرد: رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر در این دیدار گزارشی از اقدامات خود در خصوص مسائل و مشکلات شهرستان ارائه داد و گفتند که خودشان از نزدیک به شهرستان سفر کرده و مشکلات را از نزدیک بررسی کردند.

وی از ورود دادگستری به کمبودهای مراکز درمانی شهرستان، مشکلات محیط زیست و حق آلایندگی، موضوع اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی، مشکلات جاده‌ها و محورهای مخاطره آمیز شهرستان، مشکلات حق و حقوق کارگران پارس جنوبی و ملوانان و لنج داران شهرستان خبر داد.

هاشمی نژاد از ورود دادگستری استان بوشهر به مهمترین مشکل مردم شهرها و روستاهای شهرستان در زمینه اسناد مالکیت زمین‌ها و خانه‌های مردم خبر داد و اضافه کرد: جلساتی در این زمینه با حضور معاون دادستان کشور برگزار شده و موضوع زمین‌های موات بررسی شده و تا چند ماه آینده مشکل اسناد مردم حل خواهد شد.

امام جمعه عسلویه سالروز تصویب و تشکیل جهاد سازندگی را تبریک گفت و افزود: انصافاً جهاد کشاورزی امروز در سراسر کشور تلاش می‌کند، خدمت می‌کنند و زحمت می کشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha