اندیشکده حکمرانی استان‌ها به‌عنوان بازوی مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد می‌شود

اردبیل - ایرنا - معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: طبق رویکرد مرکز پژوهش‌های مجلس، اندیشکده‌های حکمرانی استان‌ها را راه‌اندازی می‌کنیم تا هم از ظرفیت نخبگان و اندیشمندان تمام مناطق استفاده شود و هم به عنوان بازوی تحقیقاتی مرکز پژوهش‌های مجلس عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا بهروز طهماسب کاظمی روز شنبه در آئین راه اندازی این اندیشکده در دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: از ظرفیت دانشگاه‌های استان به نحو مطلوبی استفاده نمی‌شد و راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی به نوعی پاسخ به این خلاء بود که از ظرفیت اندیشمندان استانی نیز استفاده شود.

وی اظهار کرد: از اوایل انقلاب برای ایجاد نهاد مشورتی برای مجلس شورای اسلامی نیاز وجود داشت که در قانونگذاری و تصمیم‌سازی بازوی مشورتی باشد و بدین طریق مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد شد و بیش از یکهزار عضو هئیت علمی در استان اردبیل داریم که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه فعالیت‌های اندیشکده حکمرانی در استان است.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه‌های کلان که نیاز به استفاده از نظرات تمام نخبگان کشوری است، این اندیشکده‌ها باعث کوتاه شدن فاصله‌ها و دستیابی سریع به راهکارها و راهبردها و کمک به قانونگذاری می‌شوند.

اندیشکده‌های حکمرانی سبب تمرکززدایی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌شود

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین گفت: هدف از اندیشکده حکمرانی استان، تغییر است و اندیشکده به مرکز به پژوهش های مجلس متصل است و ما در روش و جزئیات حکمرانی اشکالاتی داریم و راه‌اندازی این اندیشکده‌ها هر چند دیر اما ضروری است.

علی فرهادی افزود: مناطق مختلف جغرافیایی نیاز به مسئله‌شناسی و راهکارهای متفاوتی دارند و این از طریق اندیشکده‌های حکمرانی که به نوعی تمرکززدایی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است می‌تواند محقق شود و مرکز پژوهش باعث خیلی از اتفاقات خوب و مانع خیلی از اتفاقات بد بود.

وی ادامه داد: تصمیم به راه‌اندازی اندیشکده‌های حکمرانی استان‌ها از آن رو بود که دیگر نمی‌شود فقط از مرکز کشور تصمیم‌ها صادر شود بلکه باید از نظرات نخبگان استانی با توجه به مسائل استانی که راهکارهای بومی هم طلب می‌کند استفاده شود.

اندیشکده حکمرانی استان‌ها به‌عنوان بازوی مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد می‌شود

اندیشکده گامی جهت حکمرانی عقلانیت، منطق و قانون است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این آیین گفت: افتتاح این اندیشکده گامی جهت حکمرانی عقل و عقلانیت و منطق و قانون است و عقلانیت، حلقه گمشده وضعیت امروز جامعه است و راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی می‌تواند این مهم را تقویت کند.

دکتر علی محمدیان اظهار کرد: امروز شاهد تشکیل مجموعه ای در استان اردبیل هستیم که مدت هاست جای این مجموعه در استان خالی بود و با افتتاح این اندیشکده، شاهد حکمرانی عقل و عقلانیت و منطق و قانون خواهیم بود.

وی افزود: دغدغه ای که می‌طلبید این اندیشکده در استان ایجاد شود عبارت بود از حدود اختیارات و وظایف نمایندگان که قانون مشخص کرده و این نگرانی وجود دارد که حدود اختیارات نمایندگان باعث ورود به حیطه وظایف سایر قوا شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: ایجاد یک خوداصلاحی در مجلس لازم است و این کار اندیشکده هاست که این خوداصلاحی را رقم بزنند و برای تصمیم‌سازی و قانونگذاری باید اطلاعات کامل و محیطی بصورت کارشناسی در اختیار نمایندگان قرار گیرد و وظیفه اندیشکده حکمرانی است.

وی با اشاره به مسئله‌شناسی استان‌ها که از وظایف مهم اندیشکده حکمرانی است، گفت: ۶۳ درصد مسائل استان‌ها مشابه بوده و مهمترین آنها ناکارآمدی مدیریتی در استان‌هاست که انتظار می‌رود با افتتاح اندیشکده حکمرانی در استان‌ها شاهد کارآمدی مدیریتی در سطوح مختلف استان باشیم.

در این برنامه مدیر و اعضای شورای علمی اندیشکده حکمرانی استان اردبیل منصوب و معرفی شدند و از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز دکتر فرهاد پورفرضی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه بعنوان عضو شورای علمی اندیشکده معرفی شد.

گفتنی است مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق شعار حکمرانی نو مبتنی بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردم‌سالاری برای اداره امور کشور، با استفاده از ظرفیت نخبگان و تجربه صاحبنظران و اندیشمندان، تشکیل اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری استانی را در دستور کار خود قرار داده است.

استان اردبیل یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده و از هفت کرسی در مجلس شورای اسلامی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha