چین: آمریکا رفتار و گفتارش را یکی کند/ واشنگتن ملاحظات پکن را درک کند

تهران- ایرنا- در آستانه سفر مهم آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به چین در بحبوحه تنش و اختلاف میان دو قدرت شرق و غرب، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست «رفتار و گفتارش را یکی کند» و نگرانی‌ها ملاحظات پکن را متوجه شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از چاینا دیلی، چین اعلام کرد: درهای گفت وگو با آمریکا همیشه باز است و در عین حال تاکید کرد ارتباط میان دو کشور باید نگرانی های دو طرف را برطرف و مشکلات را به طور موثر حل کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: ارتباطات بین پکن و واشنگتن هرگز متوقف نشده است اما درخواست برقراری ارتباط در حالی که به منافع طرف مقابل آسیب می زند، غیرقابل قبول است.

وانگ تاکید کرد: آمریکا باید گفتار و رفتارش را یکی کند.

این اظهارات تنها دو روز قبل از سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بیان شده است، بلینکن بالاترین مقام دولت آمریکا خواهد بود که از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ماه ۱۴۰۰)، به چین سفر می کند.

در جلسه توجیهی پیش از سفر بلینکن، مقامات آمریکایی گفتند: به دنبال مدیریت رقابت و حفظ خطوط ارتباطی منسجم، روشن و باز با چین خواهند بود. آمریکایی ها اظهار کردند: انتظار ندارند که این سفر پیشرفتی در نحوه برخورد آمریکا و چین با یکدیگر ایجاد کند.

وانگ نیز در یک کنفرانس خبری گفت: این قضاوت نادرست آمریکا است که چین را به عنوان رقیب اصلی و مهم ترین چالش ژئوپلیتیکی نگاه می کند.

وی افزود: میان چین و آمریکا در زمینه‌های اقتصادی و تجاری رقابت وجود دارد اما دو کشور نباید وارد رقابت بدی شوند که نابود کننده باشد. استفاده از این رقابت به عنوان بهانه ای برای مهار و سرکوب، که چین را از حق مشروع خود برای توسعه محروم می کند، قابل قبول نیست.

وانگ تاکید کرد: چین و آمریکا باید درک درستی از سیاست‌های داخلی و خارجی و اهداف استراتژیک یکدیگر داشته باشند و روابط خود را بر اساس احترام متقابل و برابری توسعه دهند.

وی از ایالات متحده خواست که در مورد معامله با چین از موقعیت قدرت، خیال پردازی نکند.

وانگ از دو کشور خواست تا به تفاوت‌های خود در تاریخ، فرهنگ، نظام‌های اجتماعی و مسیرهای توسعه احترام بگذارند و به منافع اصلی و دغدغه‌های اصلی یکدیگر توجه کنند.

وی گفت: آمریکا باید با چین برای رفع موانع و ایجاد شرایط برای بازگرداندن تدریجی روابط دوجانبه به مسیر توسعه پایدار همکاری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha